Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 11 mnd som, siden hun begynte å reise seg (8mnd), reiser seg hele tiden i senga når hun skal legge seg. Nå har dette pågått i 2-3 mnd og det ser ikke ut til å løse seg av seg selv enn så lenge... Når hun ikke sovner ved puppen må jeg sitte inne hos henne i 30-60min etter amming.

Hun blir alltid ammet ved sengen før jeg legger henne. Noen ganger sovner hun ved puppen, og da er det ikke noe problem å legge henne ned i sprinkelsenga sovende. Men ofte våkner hun til og så fort jeg legger henne ned i senga og sier god natt så spretter hun opp igjen.

Jeg regner med det er flere som har hatt samme problem. Hvordan løste dere evt dette?

- sitte inne på rommet hennes uten å snakke, la henne reise seg, helt til hun til slutt legger seg av seg selv?

- sitte inne på rommet, legge henne ned hver gang hun reiser seg (spretter opp med en gang!!)

- gå ut av rommet, selv om hun sutrer og gråter for så å gå inn og legge henne ned, gå ut osv.

eller andre løsninger?

Hun begynner gjerne å gråte når jeg går ut og jeg er IKKE fan av skrikekur! Men ønsker en enklere og kortere leggerutine. Særlig når vi har besøk synes jeg det er dumt å måtte sitte på rommet hennes i opptil en time...

Eller vil dette gå over av seg selv innen et par mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva hvis du prøver å sette deg lenger og lenger unna senga? Ikke mye, bare litt...

Anonym poster: 07893e87fc90c1197ee3b2fd1cc97f23

Skrevet

Hva hvis du prøver å sette deg lenger og lenger unna senga? Ikke mye, bare litt...

Ja, har tenkt på det, men rommet er ikke så stort, men skal prøve på det så godt det lar seg gjøre.

Men burde jeg la henne styre på av seg selv eller legge henne ned?

Inntil nå har jeg jevnlig gått bort og lagt henne ned, og det er til slutt slik jeg får henne til å sovne, når hun blir trøtt nok må jeg stå i et par minutter med hånda på ryggen eller magen hennes. Hvis jeg går bort sprette hun opp igjen.

Skrevet

Du får begynne å ta hånda di lenger og lenger vekk da ;) Og sitt på gulvet, da kan du etterhvert ake deg lenger og lenger bort uten at det merkes så godt. Når du er lavt nede kanskje hun etterhvert skjønner at det er bedre for henne å være lavt nede så du rekker inn med hånda for å stryke på ryggen/maven.

Eneste jeg sa til mine etter de hadde lagt seg var "shhhhh" lyd. Du kan jo prøve det når du flytter hånden litt, eller når hun prøver å reise seg.

Skrevet

Ja, jeg får prøve å gradvis sette meg lenger og lenger bort.

Jeg lurer fortsatt på om jeg bør la henne stå når hun reiser seg opp... hva har dere andre gjort? La de styre på? Eller må man hjelpe disse små til å skjønne at de må ligge når de skal sove?

Jeg har hånda på henne bare etter en stund når hun er trøtt nok til å ligge nede - i begynnelsen funker ikke dette, da vrir hun seg rundt og SKAL opp! Hvis ikke blir hun sint...

Skrevet

hva med en sånn sovesele eller hva det heter, en sparkepose som festes slik at hun kan vri seg rundt omkring, men ikke reise seg? Vet ikke om det bare er beregnet på yngre barn for å unngå at de snur seg på magen for å unngå krybbedød..

Tror uansett ikke at det er noe galt i å la henne stå, hun legger seg ned når hun blir trøtt nok.

Skrevet

La henne bare stå. Hun legger seg etterhvert ned igjen. Det tok en stund før min skjønte at hun kunne legge seg ned. Nå er det opp og ned i sengen, står og ligger om hverandre. Datteren din må knekke koden selv.

Anonym poster: 558255538e8d2936f16861a438cdfc8b

Skrevet

hva med en sånn sovesele eller hva det heter, en sparkepose som festes slik at hun kan vri seg rundt omkring, men ikke reise seg? Vet ikke om det bare er beregnet på yngre barn for å unngå at de snur seg på magen for å unngå krybbedød..

Tror uansett ikke at det er noe galt i å la henne stå, hun legger seg ned når hun blir trøtt nok.

Takk for svar. Sovesele er ikke aktuelt! Vil ikke binde henne fast.

La henne bare stå. Hun legger seg etterhvert ned igjen. Det tok en stund før min skjønte at hun kunne legge seg ned. Nå er det opp og ned i sengen, står og ligger om hverandre. Datteren din må knekke koden selv.

Anonym poster: 558255538e8d2936f16861a438cdfc8b

Ja, det er vel det jeg heller mot å prøver, jeg må bare være tålmodig nok en periode :)

I kveld skal vi starte :jepp:

Skrevet

Vet ikke om det er utprøvd, men her fungerte det å ha rommet helt mørkt. Da var det ingenting spennende å se på når hun reiste seg, og hun så heller ikke meg. Om hun begynte å sutre litt, så hysjet jeg, eller sa "mamma er her, nå må du sove". Jeg satt på rommet hennes til hun ble rolig i starten, og det tok veldig fort kortere tid. Nå fungerer det helt fint å skru av lyset sammen, legge henne og gå ut og lukke døra. En sjelden gang står jeg i døråpningen og hysjer eller beroliger, men det tar toppen 1-2 minutter.

Anonym poster: 49cfdab2f018153f9e7b1e7dda803d4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...