Gå til innhold

På tide å innføre skoleuniformer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har av og til tenkt på hvorfor man ikke har skoleuniformer i Norge, når det er vanlig i en del andre land. Jeg tenker at det egentlig kunne hjulpet på motepresset som ofte kommer i slutten av barneskolen og ungdomsskolen som kanskje kan hindre at noen blir mobbet pga de har feil klær.

Joda, barn/ungdommer finner sikkert andre ting å hakke på, men noen HAR faktisk foreldre med veldig dårlig råd, som faktisk ikke har råd til å kjøpe dyre klær til barna hele tiden, og kanskje av og til er avhengig av å arve klær, og noen ganger kan dette være ganske synlig blant de andre.

Jeg husker da jeg gikk på undomsskolen, og vi hadde en diskusjon om skoleuniform, eneste argumentet som var imot skoleuniform er at da blir barn/ungdommer fratatt retten til å bruke de klærne de vil på skolen. Jeg syns egentlig det er et litt svakt argument, for skole handler ikke om mote, og skal egentlig ikke handle om klær, men slik det er nå, eller i hvertfall var da jeg gikk på ungdomsskolen var at man var veldig opptatt av å ha på seg de riktige klærne til en hver tid, for man ville jo ikke stikke seg ut.

Man måtte ha victoria sicret, levis eller andre merkebukser, dior, chanell var også veldig poppis. I det hele tatt var det ofte slik at jo dyrere klær, jo bedre. Det er IKKE alle foreldre som har råd til å rutte ut med flere tusen kr pr plagg de kjøper til barna, og noen igjen har heller ikke samme klessmak eller er ikke så veldig flinke til å finne ut hva man faktisk kler.

Er det ikke bare like greit å bare innføre uniform i skolene, så kan barna heller bruke de klærne de vil på privaten, og barna slipper å bli møtt med et hardt motepress på skolen?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen for få år siden, så var det ingen press for hverken Dior, Levis, Chanel og hvertfall ikke Victoria secret!

Når man kan ha på egne klær så kan man ta på klær som passer kroppsformen, farger man liker, osv.

Anonym poster: 2db4355234fb8d91ee1a4f68dea1fbed

• Liker 4
Skrevet

Kunne man innført uniform i skolen helt gratis ville jeg absolutt vært for det. Men skolen har ikke engang råd til å sørge for skikkelig inneklima til ungene, så da er uniform det siste jeg ville prioritert dersom jeg satt ved roret. En slik ordning ville blitt steindyr.

Anonym poster: 3f2f08811feed8fa73f4f0a615425e75

• Liker 6
Skrevet

Jeg er veldig for skoleuniform !

Da jeg gikk på barneskole, ungdomsskole og vgs ble jeg og dem jeg hang med mobbet pga mangel på merkeklær. Og de rikeste barna i klassen konkurrerte om hvem som hadde mest penger på seg, altså , hvor mye klær og smykker var verdt. Rimelig sykt..

• Liker 2
Skrevet

Er ikke mange åra siden jeg gikk på barneskolen eller ungdomsskolen. Dette motepresset kjenner ikke jeg noe til. Det er bikbok som gjelder nå. Jeg er for skoleuniformer i andre land, men akkurat i Norge så syntes ikke jeg dette er nødvendig til dags dato.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen for få år siden, så var det ingen press for hverken Dior, Levis, Chanel og hvertfall ikke Victoria secret!

Når man kan ha på egne klær så kan man ta på klær som passer kroppsformen, farger man liker, osv.

Anonym poster: 2db4355234fb8d91ee1a4f68dea1fbed

Men det er jo ikke alle barn som har like god innsikt på hva som faktisk kler dem, eller har en annen klessmak som ikke faller i smak hos resten av klassen og som får sårendes bemerkninger på klærne sine hver dag, er det greit da?

Skrevet

Med skoleuniform så er det ikke klærne som blir dyre, men tilbehøret. Bare se på England; sko, smykker, klokker, hårstæsj etc er det de mer velstående foreldrene spytter i hos barna sine.

• Liker 4
Skrevet

Nei, bosolutt ikke. Jeg vil gå kledd som jeg vil og det ville jeg da jeg var barn også.

Mobbing vil jeg gjerne bekjempe, men man bekjemper det ikke med å lage omveier.

Anonym poster: fc5a56bc3e388bc49b18b3c14c3cf689

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde ikke skoleuniform i USA, men strenge regler for hva man kunne gå med.

Buksene skulle være beige eller dongri.T-skjortene skulle være enten hvit, svart, mørkeblå eller grå, og det samme med gensrene.

Hvis vi ville gå med short skulle den være en viss lengde, ned et par cm over knærene tror jeg det var.

Jeg synes det var deilig å slippe å tenke på hva jeg skulle gå med hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Om man innfører skoleuniformer vil fortsatt folk bli mobbet for at de er stygg i ansiktet, feit, ikke kler uniformen, den er for trang, den er mye større enn alle andres etc etc

Når man går med sine egne klær kan man velge å bytte stil, men kan liksom ikke slutte med uniform hvis noen mobber deg for at du ikke kler den.

HELT PÅ TRYNET spør du meg

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må alle gå i takt? La hver enkelt skole bestemme om de vil ha uniformer eller ikke!

Anonym poster: 3d305f14de26247a63fa2d12fd5a739f

Skrevet

Nå går jeg jo i skoleuniform selv og selv om det er billigere her enn i Norge, så er skoleuniform ganske dyrt...

Dessuten, da må man jo innføre en type logo for skolen på uniformene, eller skal alle i Norge ha like uniformer? Det blir jo på en måte som reklame for skolen også. Her kjenner man igjen uniformene til de beste skolene.

OG: Vi har to typer skoleuniform, én for gym og én for vanlig dag. Da oppstår det enda ett problem! Tenk på jentene som ikke vil ha gym i skolens shorts pga for. eks komplekser, eller når man må gå med skjørt/kjole om vinteren, for joggebukser (på min skole) er KUN tillatt om vi har gym. Vi kan bruke strømpebukse under kjolen, men det må være samme farge som uniformen. Det samme gjelder skjerf og luer.

Tenk på de barna som har gått alle årene på skole uten uniform? Det blir en ganske stor forandring og jeg tror nok at de klarer seg godt uten en uniform.

Skrevet

Så hvis det " løser problemet " med mobbing på grunn av klær

hvordan skal dere forhindre mobbing på grunn av hårfarge, lengde klipp,

ansiktsform, fregner, vekt, høyde, skoleprestrasjoner,

familiens økonomi, familiens yrkesvalg, barnas legning/seksuelle orientering osv?

Er det ikke bedre å sette fokuset på mobberne og å slå ned på mobbingen?

Framfor å fortelle mobbeofrene hvordan de skal unngå å bli mobbet?

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg har IKKE sagt at det løser mobbeproblemet! Kanske på tide å lese innlegget igjen? Men det gjør det vanskeligere å dømme andre på grunn av klærne, familiens økonomi kan av og til gjenspeile hvilke klær ungene har på seg og slikt blir fort lagt merke til av de andre elevene.

Å gå med de klærne man selv vil kan man gjøre på privaten mener nå jeg, mote har INGENTING med skole å gjøre og jeg syns det er ganske dumt at unge føler seg utilpass på skolen fordi de ikke passer inn i kleskodene helt på den ene eller andre måten.

Endret av mammamora90
Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg syns ikke det er dumt å vurderer skoleuniform. Slik jeg ser det er det gode argumenter både for og i mot, i mot særlig kanskje praktiske argumenter.

Jeg liker tanken på at det hadde blitt mindre fokus på klær, og at man å gjøre fornuftige valg i forhold til hvordan uniformen skulle være (passe varm, dekkende, kvalitet, valgmuligheter mellom skjørt og bukse etc.), også kunne unngått bruk av svært avslørende klær, eller at barna dukket opp i klær som var uegnet til lek i friminutt m.m. Det burde helt klart vært mulig å velge både lange ermer og lange bein i en eventuell gym-uniform dersom man hadde det, det samme med hverdagsuniformen.

Samtidig ser jeg argumentet om at personer som ikke har den ideelle kroppsfasongen kanskje vil føle at dette fremheves mer enn dersom de selv kan få hjelp til å kle seg best mulig etter sin fasong, og jeg ser også muligheten for at det uansett vil være andre statussymboler som havner i fokus. Kanskje er det mer til hjelp for den fattige moren som stresser med å få råd til skoleklær (dersom det er f.eks. behovsprøvd støtte til uniformsinnkjøp), enn det faktisk forhindrer mobbing.

Interessant debatt i hvertfall, håper på mange saklige innlegg og perspektiver jeg kanskje ikke har tenkt på :)

Skrevet

Ser jo den litt, men synes fortsatt ikek vi burde ha uniform. Så fort jeg hører noen idag(vgs) som har samme genser kommer det opp en diskusjon om hvem som passer den best og slikt derfor blir det nok erting/mobbing uansett for de går etter hvem som kler selve uniformen. Skoleuniform ser dessuten døds ubehagelig ut!

Anonym poster: 2e7555e3f1edd47b193eb2e0732d88fc

Skrevet

Jeg bodde en gang like ved en skole med skoleuniformer og jeg lover at de elevene uttrykte sosiale forskjeller likevel. Det var hårfrisyrer, merke på de "nøytrale" veskene og skoene, smykker, sminke... Skoleuniformer løser ikke forskjellene på hva folk har råd til og hvordan det kommer til uttrykk.

• Liker 4
Skrevet

Med skoleuniform så er det ikke klærne som blir dyre, men tilbehøret. Bare se på England; sko, smykker, klokker, hårstæsj etc er det de mer velstående foreldrene spytter i hos barna sine.

Signerer denne. Tror ikke akkurat det vil utgjøre forskjellen man ønsker uansett. For da vil jo noen alltids ha dyrere tilbehør, "bedre" sminke og frisyre osv. uansett.

Nei, er ikke for skoleuniform selv, det fratar jo barna/ungdommen å kunne kle seg unikt og egent.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser her i England at mobbinga er både verre og grovere enn hjemme til tross for at alle må gå med uniformer.

Skrevet

For de som liker å flashe penger og status så spiller det ingen rolle om man ikke får bruke sine egne klær eller ikke. Da kjører man bare på med dyrt tilbehør isteden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...