annemette Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 Hjelp! Jeg trenger råd her, for nå gir jeg snart opp! Jeg har en sønn som blir 5 i november. Han har liggi i senga mi, etter at jeg og faren flyttet hvert til vårt for snart 3 år siden.. Jeg legger han i senga mi, ca 1930. Leser for han til ca 20. Sitter ved siden av han og venter på at han skal sove... Etter ca en halvtime blir jeg frustrert over at han bare ruller rundt, snakker, synger osv. Så da sier jeg "NÅ SKAL DU SOVE!" Han er rolig i ca 3 minutter, så begynner han på nytt. Jeg går ut av rommet. Han fortsetter å tulle- Det kan være i både 1,5 time - 2 timer før han sovner, men i mellomtiden da har han ropt "mamma, hvordan har du det?" "mamma, hva gjør du?" "mamma, jeg er tørst", "mamma, jeg er glad i deg" Jeg blir så sliten av at han ikke bare KAN sove når han skal sove...Og jeg blir irritert, selvom jeg vil jo ikke være irritert... Hva i all verden kan jeg gjøre for å endre på denne dårlige trenden vi er inni...? Håper noen kan være så snille å komme med råd hvis de har det!
Gjest Magdalene Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 Legg han, les et kort eventyr, si natta og gå ut? Sørg for at han har tisset, drukket osv.. før han legger seg. Hvorfor sitter du hos han? 2
annemette Skrevet 23. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2012 Legg han, les et kort eventyr, si natta og gå ut? Sørg for at han har tisset, drukket osv.. før han legger seg. Hvorfor sitter du hos han? Vet ikke, har bare blitt sånn...
Gjest Magdalene Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Vet ikke, har bare blitt sånn... Men da er det jo bare å gå ut etter at du har lest.
litle_my Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 Vet ikke, har bare blitt sånn... Vet ikke, har bare blitt sånn... Men da må du fortelle ham at det ikke skal være sånn lenger. Forbered ham på at fra den eller den dagen, skal mamma lese, og så gå ut, for mamma trenger tid til å gjøre husarbeid/se voksenprogram på tv/dusje eller hva som nå enn kan gjøre det lett å forstå for barnet. Etter dette, må du la være å involvere deg i det barnet "maser" om. Jeg fikk en gang tips om at man skal svare at "Nå er det natt" på alle henvendelser. På en rolig, mild og hyggelig måte. Dette fungerer faktisk! Men for å døyve din egen samvittighet, er det lurt at du passer på alle eventualiteter først, som at han har vært på do, at han har spist og at det står et glass vann på nattbordet. Lykke til! Det er bare en periode, og det er veldig få 12-13-åringer som maser om vann og do-gåing. ;-)
lulle Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 Kjøp lydbøker. Sett på dem når du går ut av rommet. Om han ikke skulle sovne får du i hvertfall fred for rolig.
Gjest Mandalas Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 Når står han opp da? Litt vesentlig det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå