Gå til innhold

Fastlønn og halv skatt før jul..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er det første året jeg har fastlønn. Før, da jeg fikk timesbetalt, betalte jeg halv skatt på alt jeg jobbet i november. Dette fikk jeg da utbetalt på etterskudd, i desember. Hvordan fungerer det når man har fastlønn? Er det fortsatt i november man bør satse på å jobbe mye ekstra?

Anonym poster: e7a88a4fcae2a628ef2dde3cb0e0090e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skatter faktisk mer de andre månedene for å få betale mindre skatt i desember. Så om du tenker å jobbe ekstra mye når det er halv skatt som du sier, kun for å slippe unna å betale den skatten, så har du misforstått.

Det du skatter av blir regnet ut fra en årlig sum - uavhengig av når i året du har jobbet.

Anonym poster: 91655596a120e0bd36db66fe114a4fe8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke sånn at du kan jobbe så mye du vil og få halv skatt på hele desemberlønna. Grunnen til at du får halv skatt er at du betaler litt mer skatt resten av året (det samme gjelder feriepengene), så hvis du plutselig slår til med masse overtid på halv skatt-lønna betyr det gjerne at du får skattesmell året etter.

Endret av juliane
  • Liker 1
Skrevet

Hos oss beskattes overtid som normalt i desember, nettopp pga det juliane sier. Skattetrekket gjennom året er basert på fastlønna (når man har det), og derfor må (all) overtid trekkes full skatt av for at det ikke skal bli smell neste år.

Skrevet

Overtid skal skattes som vanlig. Fastlønna lir det halv skatt på.

Skrevet

Den gjennomgående feilen i denne tråden, er bruken av ordet skatt. Det er ikke "halv skatt" i desember, det er "halvt forskuddstrekk".

Tilsvarende er feriepengene trekkfrie, men de er absolutt ikke skattefrie. Når man slipper forskkuddstrekk på feriepengene og halve desemberlønna, så er dette fordi formynderstaten synes det er best for deg, og derfor har gjort det slik at det nødvendige forskuddstrekket blir tatt ut i de 10,5 andre månedene.

Skatt er noe som blir regnet ut i kjølvannet av selvangivelsen. Da ser man om forskuddstrekket har vært større eller mindre enn det som skal betales i skatt, og differansen blir enten utbetalt ("tilbake på skatten") eller det må betales ("smell på skatten").

Beløpet som trekkes ved en ordinær lønnsutbetaling er altså ikke skatt, det er forskuddstrekk. Merk også at de fleste andre lønnsarter (f.eks. overtid, bonus etc) har fullt forskuddstrekk både i feriepengermåneden og desember.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...