Gjest Filleproletiet Skrevet 23. august 2012 #1 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Hvilken fantastisk skapning. Selv om det er morro og spennende med ørret og laks, drømmer jeg om å kunne fange (og selvsagt slippe ut igjen) en slik en. Verdens raskeste sjødyr som kan svømme over 110km/t. I det sentimentale hjørnet fordi vi i stadig økende tempo utrydder den ene fantastiske dyrearten etter den andre. Sailfish er heldigvis ikke på den listen, enda. Med sine opp til 3 meter og 100kg er dette en imponerende og nesten ubegripelig sterk og ikke minst vakker fisk. Endret 23. august 2012 av Filleproletiet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 23. august 2012 #2 Del Skrevet 23. august 2012 Fascinerende skapninger må jeg si. ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filleproletiet Skrevet 23. august 2012 #3 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Fascinerende skapninger må jeg si. ^^ Pure predators Endret 23. august 2012 av Filleproletiet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 23. august 2012 #4 Del Skrevet 23. august 2012 Slektning av makrellen? Flotte dyr. Her har ubåtdesignerne mer å hente, antagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filleproletiet Skrevet 26. august 2012 #5 Del Skrevet 26. august 2012 Slektning av makrellen? Flotte dyr. Her har ubåtdesignerne mer å hente, antagelig. Jepp. Istiophoridae, eller "seilfisker" på godt norsk er i makrell-familien sammen med marlin, "sverdfisk" størje/tunfisk (eller makrellstørje som det også heter) og mange flere fisker. Kjennetegn for makrellfiskene er at de er rovfisker som primært eller KUN jakter andre fisk, (som er en sjeldenhet i norsk farevann) . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 26. august 2012 #6 Del Skrevet 26. august 2012 Hm.. kan det være derfor man anbefaler å ikke spise for mye makrell, siden de er ett hakk lengre opp i kjeden sammenlignet med "drøvtyggerne"? Isbjørn f.eks, er jo så stappende fulle av kvikksølv at man kan bruke dem som lysrør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filleproletiet Skrevet 26. august 2012 #7 Del Skrevet 26. august 2012 Hm.. kan det være derfor man anbefaler å ikke spise for mye makrell, siden de er ett hakk lengre opp i kjeden sammenlignet med "drøvtyggerne"? Isbjørn f.eks, er jo så stappende fulle av kvikksølv at man kan bruke dem som lysrør. Nja, jeg tror det handler mer om at kvikksølv "lagres" eller samles opp i fettet i fisk, derfor skal man ikke overdrive inntaket av feit fisk (makrell, laks, ørret, sild). Men jeg tror ikke de fleste klarer spise for MYE makrell, med mindre man er særdeles ivrig på makrell-i-tomat-frokost. Makrell har litt ufortjent dårlig rykte, men det er jo en knallgod fisk og en skikkelig fighter. Jeg har hørt historier i fra nordlenninger om at makrellen spiste døde soldater (som hadde druknet, at man fant makrell i likene osv), og selv om det sikkert er tilfelle dersom noen hadde dykket og sett på lik, så er nok ikke makrellen de eneste sjø-skapningene som spiser lik! Man finner nok både krabber, hummer og annen fisk som gjerne napper i seg litt menneske om de får muligheten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 26. august 2012 #8 Del Skrevet 26. august 2012 Mhhhhmmm ... makrell ... :drool: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filleproletiet Skrevet 26. august 2012 #9 Del Skrevet 26. august 2012 Absolutt! Selv om det ikke er min favorittfisk å SPISE, så sier jeg ikke nei takk til ovnsbakt makrell Glad jeg ikke er innbitt fluefisker og dermed ikke kan nyte både fangst og måltider av den nydelige vinter-torsken som det nærmer seg sesong for. Flere fluefiskere burde komme seg ned til fjorden på vinteren fremfor å ty til flaska og binde fluer hele vinteren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 26. august 2012 #10 Del Skrevet 26. august 2012 Det er min favoritt. Men siden jeg ikke fisker, så spiser jeg aldri makrell. Den MÅ være dagsfersk. Får ikke sånt i butikken. Aaaah, trukket makrell med laubærblader og pepper og salt i vannet, agurksalat, poteter og rømme. Nom, nom, nom delicious! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 26. august 2012 #11 Del Skrevet 26. august 2012 Nå ble jeg sulten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 26. august 2012 #12 Del Skrevet 26. august 2012 Du fisker,jeg koker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 26. august 2012 #13 Del Skrevet 26. august 2012 Nå ble jeg sulten. Sverdfisk smaker fortreffelig. Jeg har spist det en gang. Kjøttet er litt tørt, men med den riktige sausen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 26. august 2012 #14 Del Skrevet 26. august 2012 Det er og ypperlig på grillen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filleproletiet Skrevet 26. august 2012 #15 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Det er min favoritt. Men siden jeg ikke fisker, så spiser jeg aldri makrell. Den MÅ være dagsfersk. Får ikke sånt i butikken. Aaaah, trukket makrell med laubærblader og pepper og salt i vannet, agurksalat, poteter og rømme. Nom, nom, nom delicious! Godt det Spiste "nettop" grillet rødspette ti minutter etter den svømte rundt..DET var namnam og ikke minst super fresh! Kjøttet hadde fortsatt kramper da det ble lagt på grillen Endret 26. august 2012 av Filleproletiet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 27. august 2012 #16 Del Skrevet 27. august 2012 Åååh, de var fine! Jeg ville nok aldri fisket en med krok, men å svømme med de derimot - fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. august 2012 #17 Del Skrevet 27. august 2012 Åååh, de var fine! Jeg ville nok aldri fisket en med krok, men å svømme med de derimot - fantastisk! Ehe, å svømme med sailfish er omtrent som å sykle på trehjulssykkel med Lamborghinier. Dvs, ikke i det hele tatt. Dette er fiskeverdenenens super-racere. Det er gjort individuelle målinger av sailfish som har svømt i 100km/t+. De chiller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 27. august 2012 #18 Del Skrevet 27. august 2012 Ehe, å svømme med sailfish er omtrent som å sykle på trehjulssykkel med Lamborghinier. Dvs, ikke i det hele tatt. Dette er fiskeverdenenens super-racere. Det er gjort individuelle målinger av sailfish som har svømt i 100km/t+. De chiller ikke. Jeg snakker ikke om å svømme om kapp med de, det skjønte du vel? Haier er relativt raske de og, men det er da fullt mulig å svømme med de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. august 2012 #19 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg snakker ikke om å svømme om kapp med de, det skjønte du vel? Haier er relativt raske de og, men det er da fullt mulig å svømme med de. Det er fordi du står på menyen... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 27. august 2012 #20 Del Skrevet 27. august 2012 Mens vi venter på filmen Haiviskeren.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå