Gå til innhold

Hva gjør man hvis skolen ikke følger opp enkeltvedtak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er førsteklassing i år. Han har et vedtak som blant annet går på at han skal ha tett oppfølging av en voksen til en hver tid. For sin egen sikkerhet og andres. (Han er under utredning for aspergers+++, og sliter med sinnemestring bla).

Nå har han vært på skolen i 4 dager, og i dag har han klort en medelev til blods i ansiktet. Skolen aner ikke hva som har skjedd, ingen var i nærheten. De vet som regel hvor han befinner seg når jeg kommer for å hente, men det er ingen som er tett nok på han til å kunne hindre slike episoder.

Hva gjør jeg? Rektor var gått hjem for dagen i dag da jeg prøvde å få tak i henne, men jeg ønsker å snakke med henne og kanskje legge litt "press" på henne i morgen.

Jeg mener at ingen barn skal utsettes for slike ting i skolen, og sønnen min må skjermes mot dette. Han vil raskt bli stemplet dersom de ikke tar tak i det. Og han har allerede veldig god selvinnsikt og dertil elendig selvbilde. Han hater seg selv når han gjør sånt, for egentlig er han verdens beste unge med et stort hjerte og mange venner.

Så hva kan jeg si til rektor, hun må vel sørge for at enkeltvedtak blir fulgt? Hjertet mitt blør. :(

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med rektor, slik du selv sier. Si noe sånt som at "dette vedtaket gjelder sønnen min, men jeg kan ikke se at dere følger opp på riktig måte, hvorfor ikke det?". Om du ikke er fornøyd med svaret du får, eller at du ikke ser forbedring etter samtalen, så kontakt ansvarlig for skolene i din kommune. Litt varierende hva de heter, men f.eks oppvekstsjef, skolesjef osv. dette finner du på kommunens hjemmeside. Om ikke dette heller leder frem så blir vel siste stopp på veien i kommunen å gå til rådmannen, som har øverste ansvar for alt administrativt som skjer rundt omkring i kommunen.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk, da vet jeg gangen i det. Rektor er dessverre kjent for å være heller tafatt, så jeg rekner ikke med at man får noe gratis der i gården.

Får se hvordan samtalen går i morgen... Men jeg syns da man bør kunne forvente at et enkeltvedtak følges opp. På tross av dårlig bemanning etc.

Skrevet

Tusen takk, da vet jeg gangen i det. Rektor er dessverre kjent for å være heller tafatt, så jeg rekner ikke med at man får noe gratis der i gården.

Får se hvordan samtalen går i morgen... Men jeg syns da man bør kunne forvente at et enkeltvedtak følges opp. På tross av dårlig bemanning etc.

Absolutt! Men når du spør så bør du iallefall få et svar på hvorfor, så får det være opp til deg å vurdere om svaret er "spiselig" eller ikke. Kanskje trenger de et mer presist vedtak, eller er det ressursmangel, eller kanskje de bare synes det de har fått til er godt nok? Sånt vet man ikke før man spør. Kan like gjerne være restriksjoner fra "øverste hold" som gjøre at begrensingen har dukket opp, f.eks ansettelsesstopp, men da må man bare begynne i den ene enden og jobbe seg igjennom til man har fått det man skal ha - og om man er heldig så ordner det seg allerede på første møte. Lykke til iallefall:)

Skrevet

Men det er vel den samme rektor som har fattet enkeltvedtaket? Har dere fått en iop som viser hvordan enkeltvedtaket skal utføres; hvem, hva og hvordan det skal organiseres? Hvis ikke er det kanskje greit å starte der? Har dere ip og ansvarsfullmøter? Regner med at dere kvalifiserer til det, og det er en fin arena å ansvarliggjøre de ansvarlige på (også blir du ikke så alene om å jobbe for sønnen din sitt beste...). Du har vel også en sakkyndig vurdering som anbefaler den tette oppfølgingen på skolen, jeg tror kanskje jeg ville tatt en telefon til den som skrev sakkyndig vurdering og fortelle at anbefaling og vedtak ikke følges opp og be om hjelp til å legge press på skolen, og be om et møte med involverte instanser for å rydde samt få igang ip.

Skrevet

Og du, hvis enkeltvedtaket ikke følges og du ikke kommer noen vei, kontakter du fylkesmannen. Enkeltvedtaket er juridisk bindende, at skolen mangler ressurser er ikke interessant i en slik sak. Ditt barn skal ha det vedtaket sier, uavhengig av økonomi.

• Liker 2
Skrevet

Absolutt! Men når du spør så bør du iallefall få et svar på hvorfor, så får det være opp til deg å vurdere om svaret er "spiselig" eller ikke. Kanskje trenger de et mer presist vedtak, eller er det ressursmangel, eller kanskje de bare synes det de har fått til er godt nok? Sånt vet man ikke før man spør. Kan like gjerne være restriksjoner fra "øverste hold" som gjøre at begrensingen har dukket opp, f.eks ansettelsesstopp, men da må man bare begynne i den ene enden og jobbe seg igjennom til man har fått det man skal ha - og om man er heldig så ordner det seg allerede på første møte. Lykke til iallefall:)

Ja, du har rett. Jeg må finne ut litt mer om hvordan de har tenkt å håndheve enkeltvedtaker, og evt. hvorfor ikke. Så får vi ta det derfra. :)
Skrevet

Men det er vel den samme rektor som har fattet enkeltvedtaket? Har dere fått en iop som viser hvordan enkeltvedtaket skal utføres; hvem, hva og hvordan det skal organiseres? Hvis ikke er det kanskje greit å starte der? Har dere ip og ansvarsfullmøter? Regner med at dere kvalifiserer til det, og det er en fin arena å ansvarliggjøre de ansvarlige på (også blir du ikke så alene om å jobbe for sønnen din sitt beste...). Du har vel også en sakkyndig vurdering som anbefaler den tette oppfølgingen på skolen, jeg tror kanskje jeg ville tatt en telefon til den som skrev sakkyndig vurdering og fortelle at anbefaling og vedtak ikke følges opp og be om hjelp til å legge press på skolen, og be om et møte med involverte instanser for å rydde samt få igang ip.

Trodde kommunen fattet ev og påla rektor å følge det jeg. ;/

Iop er ikke skrevet enda., den skal vi lage på møte i september. Vet ikke om det er vanlig å utsettet iop til etter skolestart, men den er hvertfall ikke klar.

Sakkyndig vurdering krever albsolutt tett oppfølging, og enkeltvedtaket er skrevet helt i tråd med den. Så dersom dette ikke følges er det skolen som ikke har fulgt sine egne bestemmelser.

Skrevet

Du kan faktisk anmelde skolen om de ikketar enkeltvedtaket seriøst! Alt for få som gjør det..<br /><br /> Anonym poster: 0a6743efdd03a48a9989f878528eb1bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...