AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 Hei! Jeg er nyutdannet sykepleier. Jeg har alltid vært usikker på om jeg skulle velge sykepleier eller lærer utdanningen. Det endte på sykepleier på grunn av at jeg ønsket mest av alt og bli jordmor, og selv om jeg ikke trivdes så godt hele tiden, følte jeg at jeg måtte fullføre sykepleierutdanningen. Nå har det seg slik at jeg ikke ønsker å utdanne meg som jordmor, på grunn av det utrolig store ansvaret (liv og død). Turnus er greit, men det som tynger meg er arbeid på røde dager slik som jul og påske. Arbeidsoppgavene innenfor sykepleien er greie, men det er ikke slik at jeg gleder meg til jobb og som sagt turnus på røde dager tynger alt for mye. Jeg syns også det store ansvaret er skummelt, der en minste "feil" kan få fatale følger. Jeg ønsker å jobbe med barn og unge og ha fri når "alle" andre har fri. Lærer på barneskole virker som en kjekk jobb der man får god kontakt med barna. Jeg er også glad i å lære vekk. det store spørsmålet er altså: Skal jeg starte på nytt og utdanne meg som lærer på grunnskole eller skal jeg prøve å bruke utdanningen min til noe? Du som er lærer eller sykepleier: Hva ville du gjort? Anonym poster: 1cff18b308b2c3355f780ae0b4802732
Gjest NozMonster Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 jeg tviler sterkt på at en skole søker etter en ufaglært lærer, men med sykepleierutdanning du har ikke lyst til å jobbe som sykepleier på barneavdelingen på sykehuset da? kreftrammede barn og sånt?
Gjest Jomfruen21 Skrevet 23. august 2012 #3 Skrevet 23. august 2012 Spørsmålet mitt er om jeg skal begynne på lærerutdanningen, ikke bruke sykepleie utdanningen på å prøve å få meg jobb på barneskole ;p Joda det kan virke interessant det, men da er det turnus igjen og alt ansvar jeg ikke vet om jeg orker.
Gjest NozMonster Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 du svarer jo på dine egne spørsmål da... (eller ditt eget spørsmål) du vil jo ikke jobbe som sykepleier, og ønsker bare å være lærer.. så da er det jo bare å prøve å komme inn på lærerutdanningen synd du må vente ett helt år da.. :/
Gjest Jomfruen21 Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Nei jeg vet ikke hva jeg vil, utenom at jeg ikke vil jobbe turnus. Og at jeg vil jobbe med barn. Det skal ikke være lett å bestemme seg nei :/ Men uansett tusen takk for svar Noen sykepleiere/lærere som vil dele sine erfaringer?
Gjest HunterLady Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Hvor gammel er du? Dersom du har lyst å studere 3 år til, så sier jeg: Go for it! Skjønner godt at du ikke vil bli sykepleier, med tanke på de utrolig ugunstige turnusene. Hilsen snart sykepleier
ladamafia Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 hva med å ta pedagogisk etterutdanning? slik at du kan jobbe som lærer på yrkesfag i videregående skole. som feks. http://www.hioa.no/Studier/LU/Evu/ppu/(language)/nor-NO 2
Amarinda Skrevet 23. august 2012 #8 Skrevet 23. august 2012 Hva med videreutdanning som helsesøster? Da jobber du noe på skoler, du jobber med barn og du får brukt utdanningen din 2
belle_ Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 Om du videreutdanner deg innen sykepleien så er det jo mange veier å gå som også kan føre til gunstigere arbeidstid. F. eks helsesøster eller operasjonssykepleier. Det å velge en jobb basert på hvor mye fri du har synes jeg blir feil, men det er selvfølgelig opp til deg. Om du vil bli lærer så er det bare å søke til neste år. Men du kan jo kanskje begynne å jobbe som sykepleier å se hva du tenker om det før du bestemmer deg for noe som helst. 1
HedvigR Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Nei jeg vet ikke hva jeg vil, utenom at jeg ikke vil jobbe turnus. Og at jeg vil jobbe med barn. Det skal ikke være lett å bestemme seg nei :/ Men uansett tusen takk for svar Noen sykepleiere/lærere som vil dele sine erfaringer? Du kan jo bli helsesøster? Det er flere ting du kan velge innen sykepleie som ikke trenger å være turnusarbeid. Men det er heller ikke verdens undergang å begynne på ny utdanning, man setter seg selvfølgelig tilbake noen år, men det er vel egentlig verdt det når det gjelder noe man skal drive med resten av livet
Gjest Jomfruen21 Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Jeg er 24 år gammel. Her jeg bor er det utrolig vanskelig å få seg jobb som helsesøster, det har blitt utlyst fire stillinger på to år, der det har vært 50 - 60 søkere. Skolen hadde rundt 200 søkere, på en klasse med 20 studenter. Karaktere mine er ikke så altfor mye å skryte av så hadde nok ikke kommet inn uansett. Ped kunne jeg absolutt tenkt meg. Tok en telefon til en skole og lurte på snitt for å komme inn. Da sa han at det var utrolig vanskelig å komme inn om jeg ikke hadde videreutdanning eller mye annisitet. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre :/ Jeg vil jobbe med barn, helst friske barn. Men så er det dette med å begynne på nytt da!
kareen Skrevet 23. august 2012 #12 Skrevet 23. august 2012 Tro meg, det er verdt det! Du skal jobbe i 43 år til, hva er 4-5 år på lærerskolen? 1
Gjest Wei Wei Skrevet 23. august 2012 #13 Skrevet 23. august 2012 Er ikke det å være en lærer like stor ansvar? Man ser ikke skaden man gjør umiddelbart, men en lærer kan vel skade barnet like mye som en sykepleier. 1
pinar Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Hva med dagsenter? For f.eks psykisk utviklingshemmede? Vil du bli lærer så er det jo det du bør gjøre. Selv om du bruker tid.
paddington Skrevet 25. august 2012 #15 Skrevet 25. august 2012 PPU (praktisk pedagogisk utdanning) må være noe for deg. Det er en ettårig utdanning. Du må først ha fullført tilsvarende treårig høgskole, deretter PPU (innen ditt fagfelt). Da blir du lærer. http://www.hive.no/studietilbud/pedagogiske-fag/praktisk-pedagogisk-utdanning/ Du kan undervise fra 5.klasse, men de fleste med slik utdanning jobber på videregående.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #16 Skrevet 25. august 2012 Jeg tenker også PPU. Mange ungdomsskoler og vgs trenger vikarer, kanskje du kan prøve det først og se om du faktisk liker det. Bortsett fra pedagogikken så er du jo kvalifisert til å undervise i helsefag. Anonym poster: 3772e4e546282385e25d57b83110014f
Gjest Cevita Skrevet 25. august 2012 #17 Skrevet 25. august 2012 (endret) Jeg stortrives som lærer i barneskole! Men søker du en jobb med "mye fri" og "lite ansvar" så ville jeg nok valgt noe annet Endret 25. august 2012 av Siennna 3
LukaFrost Skrevet 25. august 2012 #18 Skrevet 25. august 2012 Er du motivert og har økonomi til det så kjør på!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #19 Skrevet 25. august 2012 Jeg vet ikke helt hvordan de ansetter lærere på sykehus eller hvilke krav de stiller, men du kunne jo prøvd å snakke med noen der om de kunne fortelle deg litt om det? Jeg hadde 2 uker med sykehusskole da jeg var liten, så jeg vet de har lærer og miniklasserom der. Anonym poster: b8569ae63f9289284be312f060c4b452
saltvann Skrevet 25. august 2012 #20 Skrevet 25. august 2012 Du kan jobbe på skole hvor de har avdeling for barn med spesielle behov. (De som er hjerneskadet, autister osv..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå