Gå til innhold

Datteren vår har nettopp startet på skolen og synes det er kjedelig å øve på å lese. HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår har gått en uke på skolen i dag og har fått noen få lekser.

En av leksene var å forsøke å lese noen navn som f.eks: Ivar, Siv osv.

Jeg kjenner jeg ble litt bekymret for jeg forsøkte å si at vi skulle si bokstavene i en tone (om dere forsår hva jeg mener) altså sssssiiiiiiv, for hun kan bokstaver.

Hun forsøkte noen ganger, men ble veldig utålmodig og sur å sa fort "dette er kjedelig"

Hva skal jeg gjøre?

De andre leksene hun har fått synes hun er gøy å gjøre, men ikke dette med å forsøke å lære seg lesingen.

Er det jeg som gjør dette på feil måte?

Jeg håper å tror at hun kommer til å synes lesing er gøy når hun først knekker koden, men hvordan kan jeg hjelpe henne med det?

Anonym poster: 174dd9b262e581641d121f78ef93eebe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Istedenfor å lese bokstavene sammen, som et ord, kan dere ikke lese en og en bokstav, og så forteller du hva som står der?

Synes egentlig det er rart at de får så avanserte lekser etter kun en uke. Det er da ikke alle som kan bokstavene fra før.

Skrevet

Hei, takk for svar.

Ja, det er jo en måte å gjøre det på.

Ja, jeg også synes det var spesiellt å begynne med dette så tidlig.

Hun kan alle de store bokstavene, men har ikke lært seg små bokstaver enda.

I Norskboka de har fått står alt med små bokstaver......

Trodde man startet med store og deretter små jeg, men mulig jeg som husker feil.

Skrevet

Det er nok ikke meningen at de skal lese det allerede nå, men prøve seg frem. Leke med ordene. Gjøre seg til venn med bokstaver som også ønsker seg venner..

Hva med å prøve å leke sammen med henne?

S`en ønsker seg en venninne.. Venninnen heter i. Sammen blir de Si.... Oi.. V har vist også lyst å leke.. Får hun være med?

Gjør det gøyalt, ikke legg press på henne for da kan hun lett få hatforhold til lesing.

Lek opp leksene, gjør det attraktivt. Tegn bokstaver, klipp ut bokstaver, sett dem sammen, lag bokstaver med fingrene, osv..

Masse lykke til. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode tips :-) Jeg tar gjerne i mot flere om noen har :-)

Skrevet

Bokstavkjeks! Lag ord og spis dem etterpå.

• Liker 9
Skrevet

Om det er bare navn hun skal lese uten noen mening skjønner jeg godt at hun synes det er kjedelig.Jeg ville nok heller funnet en bok sammen med henne og latt henne lese det første ordet i hver setning, mens jeg leste resten og viste med fingeren hvilket ord jeg leste. Tror nok det fører til mer interesse for lesning enn å lese meningsløse navn.

Ville også gått gjennom arket med navn en gang, men ikke alt på en gang.

• Liker 1
Skrevet

Syns det var merkelig. Da jeg gikk i første (om det er det hun gjør) var alle bøkene med store bokstaver. Lærte ikke små før 2. eller 3... :s

Skrevet

Nå lærer de små bokstaver først, og store etterpå. I grunnen helt logisk for det er jo små bokstaver vi bruker mest. Stor bokstav er jo kun først i en setning.

• Liker 4
Skrevet

Husk å bruke bokstavlydene, ikke bokstavnavnene.

• Liker 3
Skrevet

Les eller lån noen Løveunge-bøker! mange morsomme bøker i denne serien. en setning på hver side,men en fullverdig historie totalt. store bokstaver,fine illustrasjoner. feks ida og ulven, løs tann, pappa og jeg, sykkelen,karneval. det finnes flere!

Dere kan lese et ord hver og bygge setningene sammen etterhvert. når hun blir flinkere kan dere lese en setning hver osv.

Vis henne også at dere leser, at lesing er gøy og at hele familien driver med det:)

Skrevet

Veldig ofte er det lettere å knekke lesekoden ved å skrive. Hva om du får henne til å skrive disse ordene, og så kan hun lese det hun har skrevet etterpå? Gi henne tilgang til datamaskinen, og la henne skrive og leke med bokstavene selv. Og husk å skru av caps locken, for nå skal de (logisk nok) lære små bokstaver, som er de vi bruker mest. De store kan hun jo, så de kan hun se på tastaturet, og så ser hun hvordan de ser ut på skjermen når de er små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...