AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Hei. Jeg har begynt på et studie i et av de lettere realfagslinjene. Synes det er forferdelig vanskelig. Har alltid fått veldig gode karakterer, og trodde jeg var forholdsvis smart, men nå viser det seg at jeg ikke klarer å henge med på første forelesning engang. Lest igjennom de første kapitlene, vært på noen forelesninger nå, og jeg skjønner virkelig ingenting, spesielt i det ene mattefaget Skal levere to sett med oppgaver til mandag, og vet ikke hvordan jeg skal få det til. Har studert før, og fikk gode karakterer da også, men i noe mer samfunnsfaglig. Føler meg skikkelig teit nå Virker som alle andre skjønner disse tingene. Anonym poster: 4a40b0eea05e5c565f1c5c4c7bd8b73e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Du har vel bare gått på studiet i et par uker? Gi det litt tid :-) Du er garantert ikke den eneste som føler seg "dum" og overveldet. Anonym poster: cbc67b515a60bc853bfdfb3b07c29823 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Hei. Jeg har begynt på et studie i et av de lettere realfagslinjene. Synes det er forferdelig vanskelig. Har alltid fått veldig gode karakterer, og trodde jeg var forholdsvis smart, men nå viser det seg at jeg ikke klarer å henge med på første forelesning engang. Lest igjennom de første kapitlene, vært på noen forelesninger nå, og jeg skjønner virkelig ingenting, spesielt i det ene mattefaget Skal levere to sett med oppgaver til mandag, og vet ikke hvordan jeg skal få det til. Har studert før, og fikk gode karakterer da også, men i noe mer samfunnsfaglig. Føler meg skikkelig teit nå Virker som alle andre skjønner disse tingene. Anonym poster: 4a40b0eea05e5c565f1c5c4c7bd8b73e Jeg strøk i 2 av 4 fag første semester.Kom meg greit gjennom for det. Anonym poster: d133304b91cd67b67f02a83c976ecb3e 1
Gjest Filleproletiet Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Strøyk på min første eksamen også. Tok den igjen og sto såvidt. Neste semester gikk det mye bedre. Tar ofte litt tid å komme inn i gode studievaner, pluss at hjernen er kanskje vant til et mer intellektuelt avslappende liv til tider 1
Sulosi Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Du er ikke alene. Jeg synes ofte de første forelesningene er mere forvirrende enn oppklarende. Utover semesteret tar det seg opp og når jeg leser til eksamen kommer totalen på plass. Jeg hadde en øvingslærer på første året som sa at h*n ikke skjønte noe før h*n kom ut i jobb. På mitt studie er det mye stryk, vet om flere som måtte ta eksamen om igjen flere ganger før de fikk bestått. Gi deg selv tid så ordner det seg. 4
venus_ Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Bli kjent med noen som virker flinke og ha kollokvier med de! Og gå på alle øvinger/gruppetimer om dere har det, ikke vær redd for å spør om hjelp! 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 Godt å høre. Ser nå at dette faget har en strykprosent på over halvparten, og det er vel bare dem som har kommet gjennom øvingene? Følte meg bare så fryktelig dum her. Men sa møtte jeg på en venninne som er mye smartere enn meg (mensaintelligens++), og hun hadde også støtt på fag som hun nesten ikke taklet. Og faktisk sluttet på den studieretningen fordi hun ikke orket mer. Så det er kanskje ikke noen grunn til panikk ennå, hehe. TS Anonym poster: 4a40b0eea05e5c565f1c5c4c7bd8b73e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #8 Skrevet 23. august 2012 Jeg er skoleflink, smart og har studert lenge, men har også støtt på fag jeg sliter med. Jeg tok politisk teori + et jusfag litt for tidlig i studieløpet og var allerede syk og stresset, skippet den ene og fikk D på den andre fordi jeg bare ville bli ferdig. Tok det igjen våren etterpå og fikk A i begge. Det tar ofte litt tid for at noe synker inn, eller for at man klarer metoden et enkelt fag skal studeres på. Det er ikke alle fag man kan knipse og bli god i, noe må øves på. Første gang jeg så fransk fonologi ble jeg direkte uvel, to måneder senere transkriberte jeg som en gud. Anonym poster: 22b730a005b6da9da77467dbf6e963e6 2
Gjest test123 Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 Enig med de andre, gi studiet litt tid, skaff deg noen å jobbe med, meld deg inn i foreningen til studiet(de kan sikkert hjelpe deg når du står fast), og gå å øvinge og spør om hjelp. I realfag så må man bruke mer tid per side, så sett deg ned og les fra side 1 i matteboka. Forstår du ikke hva som skjer så ta med matteboka og få en av øvingsllærerne til å hjelpe deg.
Trolll Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Hvor er det du studerer? De der øvingsoppgavene skal du ikke være så redd for Ja de er vanskelige, men allier deg med andre! Har dere ikke veilendingstimer? Timer der du får hjelp ? Har du søkt litt på nettet etter løsningsforslag?
Sulosi Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Øvingsoppgavene vi fikk i matte skjønte jeg ikke bæret av. Jeg søkte opp gamle eksamensoppgaver og løste de i stede, fikk en B på eksamen. Generelt pleier jeg alltid å se på gamle eksamener og gjerne også lese svar som er lagt ut. Det gir en god pekepinne på hva de ser etter.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #12 Skrevet 24. august 2012 Kjenner igjen følelsen. Har alltid gjort det bra i alle fag på ungdomsskolen/videregående, men støtte på noen problemer da jeg begynte å studere realfag. Første semesteret gjorde jeg omtrent ikke annet enn å lese på det ene faget, som jeg virkelig ikke skjønte noe av. Jeg var kjempefrustrert, fordi jeg la så mye innsats i faget uten at det bar frukter. MEN, en stund ut i semesteret, så var det som om noe plutselig løsnet, og endelig fikk jeg følelsen av at jeg behersket faget. Gjorde det bra på eksamen, og endte opp med en mastergrad i faget Ikke vær redd for å stille spørsmål! Oppsøk gjerne foreleser i pausene, og bruk kollokvielederne aktivt. Tro meg, de syns nok bare det er gøy å kunne hjelpe, og de har fått mange "dumme" spørsmål før. Lykke til, dette klarer du! Anonym poster: 67975c38609ab588e0b583bd8e445e2e 1
Knirke Skrevet 24. august 2012 #13 Skrevet 24. august 2012 Jeg støtte på noen skikkelige vriene fag i Biologiutdannelsen. Bla molekylærbiologi, som jeg ikke fattet bæret av fordi det var så mye pugging. Kom såvidt igjennom det, og det har vært helt fullstendig bortkastet, siden ingen kunnskap har festet seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå