Gå til innhold

Spiste masse kalorier, men ble superfit og stram - tør jeg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en gutt som for noen år siden fikk jeg et kostholdsopplegg av en ernæringsrådgiver/PT på et treningssenter. Jeg ville få sixpack, bli veltrent, få lav fettprosent og legge på meg muskler uten å legge på meg fett - altså bli slank og fit og miste fett samtidig som jegt bygget muskler.

Opplegget jeg fikk fungerte og det ble en livsstil og ikke en hurtigdiett og mens jeg fulgte det i flere måneder ble jeg til slutt veldig slank og veltrent (tror jeg hadde BMI på 19) og kroppen fikk tydelige, markerte muskler og fettprosenten var kjempelav.

Husker at opplegget var veldig fint med tanke på hva jeg skulle spise, og har lyst til å gjenta, men er ikke helt sikker på om jeg tør - når jeg regner på det finner jeg ut at det faktisk blir veldig mye kalorier og jeg er redd for å gå opp i vekt med det - jeg er i starten av tyveårene nå, når jeg fulgte det var jeg tre år yngre, kanskje forbrenningen har gått ned litt, og så har jeg slanket meg et par-tre ganger i mellomtiden og det senker vel ofte forbrenningen?

Uansett, slik spiste jeg ihvertfall i perioden når jeg ble fit:

Grunnopplegget var 1 knyttneve protein, 1 knyttneve karbohydrater og 1 knyttneve grønnsaker 3 ganger om dagen. Telte aldri kalorier men tipper disse lå på ca 500 kcal. Spiste for det meste kjøtt/fisk, grønnsaker og ris/pasta. I tilegg kunne jeg spise mellommåltider og da var det tilatt det jeg ville av frukt, smoothie, mandler, nøtter, egg etc. Det endte med at de tre knyttneve-måltidene mettet veldig og det ble bare rundt 300 kcal ekstra i mellommåltider. Ofte en smoothie og litt nøtter. Tipper jeg lå på 1900 per dag.

I tilegg fikk jeg 2 spisedager i uken, her kunne jeg stappe i meg hva jeg ville av boller, is og sjokolade og jeg som er veldig glad i snop lå nok ofte på 6-7000 kcal på disse dagene med mye pizza og snop. Ergo et overskudd ukentlig på 3500 per spisedag, - 7000 på en uke. Litt underskudd gikk jeg nok på vanlige dager ettersom jeg trente daglig men kan da ikke se for meg at jeg forbrente så mye mer enn 2500 per dag så jeg vil tippe at ukesoverskuddet må ha ligget på 4-5000.

Treningsdelen var et fullt styrkeopplegg (8 øvelser, rygg, mage, bryst, biceps, bein osv.) og litt kondisjon (15 min jogging som oppvarming).

Så hvordan i alle dager kunne det ende slik det gjorde? At jeg ble tynnere og strammere? Gikk alt overskuddet kun til muskelbygging? Man må da legge på seg i form av fett og?

Har så lyst til å gjøre dette igjen, men vet ikke om det vil fungere, i ettertid når man tenker kcal ser det jo ut som et oppfetingsprogram? Men det var flott, var aldri sulten (kunne jo spise masse mat hver dag) og spisedager hvor jeg kunne ta helt av var herlige.

Noen som knekker denne nøtta? Hvordan kunne jeg gå slik i overskudd og bli tynnere? Har brukt forbrenningskalkulator og i følge den ville jeg ligget på ca 2500 per dag med styrketrening og jogging, noe som betyr at spisedagene ville gjøre meg tjukkere.

Noen som skjønner hvordan i alle dager dette opplegget kunne gå?

Anonym poster: 59ae05b03dbeff6115aa167cb5da0f73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må forbrenne mer enn du tror! Eneste løsningen jeg klarer å se... eller at du kun la på deg i form av muskler.

Skrevet

Noen som knekker denne nøtta? Hvordan kunne jeg gå slik i overskudd og bli tynnere?

Veldig enkelt. En av følgende:

a) Du gikk ikke i overskudd

b) Du la på deg mye muskler og følte deg derfor strammere.

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Menn trenger vel ca 2500 ccal per dag, så du spiste ikke mye.

Du sier det ikke var diet, men samtidig skriver du "gikk på det", det varte i en periode. Da var det vel ikke livstilsendring?

Skrevet

Man trenger 2500 kcal per dag ja og jeg lå på 1900 5 dager i uken, men de to spisedagene var på ca 6-7000 så det ville likevel gitt et overskudd hver uke.

3000 i underskudd

7000 i overskudd

Overskudd.

Skrevet

Det høres litt lite ut med totalt forbruk på 2500 når du trente såpass mye; hvor høy er du og hvor mye veier du?

Skrevet

Jeg var nok ganske liten (vokste seint hehe) så var nok bare rundt 165 og veide kanskje rundt 55-60. Så ingen grunn til å forbrenne mye. Men klart, jeg var jo ung da, vet ikke helt hvor mye kcal man forbrenner med styrketrening?

Skrevet

Kunne du spise egg som et av de tre måltidene? f.eks 2 egg? syns det høres kjempebra ut, mulig jeg tester det ut selv :)

Anonym poster: 95cca29e07a44e74b5eec5af982e4106

Skrevet

Forresten hvordan trente du?

Anonym poster: 95cca29e07a44e74b5eec5af982e4106

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...