Gå til innhold

Moren min sier jeg må betale husleie fra 1.september! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt i sjokk her... :overrasket:

Idag pratet moren min med meg, og hun sa at jeg måtte begynne å betale husleie for å bo hjemme. Hun vil ha 3000 kr i mnd, og at jeg måtte betale fra 1.september.

Jeg fikk veldig sjokk, og begynte å gråte. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg begynte å gråte, men jeg det er vel for at jeg må betale for å bo i barndomshjemmet mitt.

Jeg er 20 år, og det siste året har jeg gått på fhs. Jeg avsluttet 3-åring vgs og var russ våren 2011(fylte 19 i mai - ja, noen er bursdag fra januar til juni også). :P

Har hatt en sommerjobb i hele juni og juli, og har vært på ferie i august. Har alltid bodd gratis hjemme og fått mat og alt jeg trenger, men i sommer har jeg betalt alt selv, bortsett fra husleie og mat og sånt som jeg får hjemme.

Er det bare meg som fikk sjokk av dette? Betale husleie hjemme? Skjønner jo at man må betale for mat, men husleie? :overrasket:

Anonym poster: 93d39ef65ccb9620febc78cad8b8650c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... Jeg stakk hjemmefra før det ble aktuelt. Men 3000 i måneden? Da bør du ha en bra inntekt! Da kan du jo like så godt flytte hjemmefra og bo i kollektiv.

• Liker 16
Skrevet

Det synes jeg overhodet ikke er urimelig når du er 20 år og voksen.

• Liker 35
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg syns 3000 er urimelig. Hun har vokst opp i det hjemmet. Er rart å måtte betale husleie, iallefall så mye husleie i det hjemmet man har bodd i hele sitt liv. Hadde skjønt det om hun leide kjellerleiligheten til foreldrene, da hadde det blitt noe annet, men sitt eget barnerom?

• Liker 26
Skrevet

Alle jeg kjenner som bodde fast hjemme etter videregående betalte husleie...Tror det er ganske vanlig. Det er også bra for deg å bli vant med faste boutgifter.

Du kan jo prøve å diskutere prisen hvis du synes det er for mye.

Anonym poster: ae0424b4d3d1d3bcc2fe000e74cf3af6

• Liker 14
Skrevet

Mamma hadde aldri tatt betalt for å ha meg boende, men om det faktisk trengtes hadde jeg betalt. Kanskje moren din vil spare pengene og så får du de når du skal kjøpe leilighet/hus en gang? Kan være mange grunner. 3000 er jo ikke all verden, jeg betaler rundt 8000 i husleie. Så sånn sett er det jo en grei pris. Hva skal du dette året da? Skal du jobbe eller studere?

• Liker 6
Gjest Fairydust
Skrevet

Helt enig med denne. Det ville kostet deg mye mer enn 3000 kr å skulle bo andre steder, så leien er heller ikke urimelig. Og det er en selvfølge at familien bruker mer strøm når de er 1 person ekstra.

Kan det være at moren din ønsker at du skal flytte ut, siden hun kommer med denne nyheten så plutselig?

• Liker 7
Gjest BettyBoop
Skrevet

Mamma hadde aldri tatt betalt for å ha meg boende, men om det faktisk trengtes hadde jeg betalt. Kanskje moren din vil spare pengene og så får du de når du skal kjøpe leilighet/hus en gang? Kan være mange grunner. 3000 er jo ikke all verden, jeg betaler rundt 8000 i husleie. Så sånn sett er det jo en grei pris. Hva skal du dette året da? Skal du jobbe eller studere?

men er det ikke rart mora ikke sier grunnen da?
  • Liker 1
Skrevet

Mine foreldre hadde ikke tatt husleie dersom jeg gikk på høyskole/universitet, men dersom jeg hadde jobbet hadde de selvsagt gjort dette. Det er i grunn ganske vanlig. Sånn bortsett fra å spise gratis og sove gratis, har du bidratt med noe hjemme i sommer?

• Liker 17
Skrevet

men er det ikke rart mora ikke sier grunnen da?

Jo, det er det. Men kan hende hun bare ønsker at TS skal bli vant med faste utgifter o.l eller at hun synes hun er for voksen til å bo hjemme gratis. Folk er jo forskjellig.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Hadde jeg skullet bo hjemme hos mamma og pappa så hadde jeg måttet betale husleie også, og mat. Jeg er jo voksen, og voksne betaler for seg.

• Liker 5
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jo, det er det. Men kan hende hun bare ønsker at TS skal bli vant med faste utgifter o.l eller at hun synes hun er for voksen til å bo hjemme gratis. Folk er jo forskjellig.

man slutter jo ikke å være foreldrene til noen bare fordi de er blitt voksne da...
  • Liker 9
Skrevet

Du er 20 og voksen. Når hadde du tenkt å begynne å ta det ansvaret som voksne folk tar? Du er en voksen som deler hus med en eller flere andre voksne. Hvorfor er det da en selvfølge at de andre voksne skal betale alle utgifter mens du kan sose vekk penger på ferie, klær og fritid? Jeg ville faktisk skammet meg om jeg forventet å leve på mine foreldre i voksen alder.

Anonym poster: 2069f4838f186c0cecedab55b6f9600f

• Liker 17
Skrevet

På en side er jeg enig at det er litt merkelig at foreldre vil ha husleie for barnerommet, mens på en annen side så synes jeg ikke det er noe merkelig at du også må betale litt. Forstå det den som kan. :P

Du er jo 20 år gammel og mor betaler all mat osv. for deg. Jeg synes det er på tide å "vokse opp".

• Liker 8
Skrevet

Jeg betalte for meg hjemme fra jeg var 16.

Jeg synes faktisk det er mer urimelig å forvente å kunne bo gratis hjemme når du er 20. Men du kunne fått litt bedre frist og en ordentlig samtale om saken.

• Liker 6
Skrevet

Hadde mine foreldre krevd 3000 i mnd. hadde jeg flyttet ut. Jeg skjønner virkelig ikke greia med å betale husleie hjemme hos dine foreldre. Kan jo hende det hjelper hvis du f.eks kjøper inn doruller, tannkrem og andre ting dere trenger når det er tomt? Fremfor 3000 i husleie (som sikkert dekker lånet på huset DERES i mnd)...

Anonym poster: 0d6c6cfe6af6b97c727df3985ede69b0

• Liker 7
Skrevet

man slutter jo ikke å være foreldrene til noen bare fordi de er blitt voksne da...

Nei, men man skal ikke måtte være økonomisk ansvarlig for voksne unger heller. Foreldre er ikke en bank til fritt bruk.

• Liker 12
Gjest BettyBoop
Skrevet

Du er 20 og voksen. Når hadde du tenkt å begynne å ta det ansvaret som voksne folk tar? Du er en voksen som deler hus med en eller flere andre voksne. Hvorfor er det da en selvfølge at de andre voksne skal betale alle utgifter mens du kan sose vekk penger på ferie, klær og fritid? Jeg ville faktisk skammet meg om jeg forventet å leve på mine foreldre i voksen alder.

Hun sier jo ikke at hun ikke bidrar hjemme på andre måter.

• Liker 3
Skrevet

Nei, men hva har det med saken å gjøre? Mine foreldre er mine foreldre like fullt selv om de ikke betaler husleia for meg her jeg bor. Om man bor hos foreldrene sine etter man har blitt voksen er det naturlig å betale for seg. Ber ikke foreldrene om det selv bør man ha vett nok til å tilby seg å betale selv.

For å sette det på spissen: Hvis en 40-åring bor hjemme hos sin 60-årige mor, skal 40-åringen fortsatt bo gratis fordi han bor hos mamma? Høres det riktig ut? Og hvis det ikke høres riktig ut (i mine ører høres det latterlig ut) så lurer jeg på når du mener man skal begynne å betale for seg? Ved 25 år? 30 år? 35 år? Og i såfall: Hvorfor akkurat denne alderen?

For meg er det naturlig at man begynner å betale for seg når man er ferdig med videregående.

• Liker 11
Skrevet

HAHAHAHHAHA, virkelig? Synes folk det er greit?! Jeg kommer til å flytte ut når jeg er ferdig med vgs selv(om ett år), men jeg spurte mamma om jeg hadde måttet betale om jeg ble boende hjemme et par år til. Nei, det skulle jeg SELVFØLGELIG ikke gjøre. Det tok jeg som en selvfølge også. Ingen jeg kjenner som må betale for å bo hjemme, selv etter vgs etc. Urimelig, man er jo nær familie:p

Anonym poster: 8a5a3f81d2a2cd9d5e2969936d0c6864

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...