AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #1 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg bor i borettslag. Her har alle fått lagt inn fiberoptisk kabel. Jeg har en mottaker installert inne i stua. Denne brukes til trådløs internett og ip-telefoni. Jeg kan også motta tv-signaler og prisen for dette er inkludert i husleia. Saken er at jeg ikke har tv og dermed ikke skal betale lisens. Iallfall etter mitt hode. Allikevel så kan jeg ikke nekte å ha tv-signaler inn til boligen siden det er borettslaget sin avgjørelse. Jeg må også ta i mot en dekoder og ta vare på den til eventuelt neste eier da dette følger leiligheten. I tillegg så kan jeg ikke levere inn modemet/boksen da det samtidig gir meg trådløs internett. Jeg er overhode ikke interessert i å betale lisens. Noen som vet om hvordan dette stiller seg juridisk og hvilke argumenter som er holdbare dersom jeg får en kontrollør på døra? Anonym poster: 9e4272ffdbcb573659524abbc0ab9455 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #2 Del Skrevet 22. august 2012 Ring til NRK lisensavdeling å spør! Jeg antar de vil være de eneste som kan svare korrekt på ditt spørsmål Anonym poster: fb22b3809f853914736da2dd97554128 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Normalfordeling Skrevet 22. august 2012 #3 Del Skrevet 22. august 2012 Ring til NRK lisensavdeling å spør! Jeg antar de vil være de eneste som kan svare korrekt på ditt spørsmål Anonym poster: fb22b3809f853914736da2dd97554128 TS her. Har lite lyst til å få tredd en lisens nedover hodet så jeg kommer nok ikke til å ta en telefon til lisenskontoret. Det måtte iallfall bli fra skjult nummer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 22. august 2012 #4 Del Skrevet 22. august 2012 Jøss... Å ringe de som kan gi deg et seriøst svar er ikke aktuelt? Nei nei. Lykke til da! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 22. august 2012 #5 Del Skrevet 22. august 2012 Du betaler jo ikke lisens hvis du ikke har tv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marwel Skrevet 22. august 2012 #6 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Du betaler jo ikke lisens hvis du ikke har tv. Nå må du ikke komme med feil opplysninger, dette vet du helt klart ikke! Klippet fra nrk.no : "Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende" http://www.nrk.no/in...isens/1.4532306 Link fra lovdata http://www.lovdata.n...01023-8798.html TS, du skal vel egentlig betale lisens så lenge du har dekoderen. Hvordan du går fram for å ikke betale lisens når du har dekoder vet jeg ikke. Ta kontakt med nrk så finner du nok det ut. Endret 22. august 2012 av Marwel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zanna Skrevet 22. august 2012 #7 Del Skrevet 22. august 2012 Du må selvfølgelig ikke ta imot dekoderen. Hvis du bestemmer deg for å selge leiligheten senere, får du bare sørge for at den er på plass (i kjøpers navn) når de flytter inn. Det vil jeg tro at du er pliktig til, og hvertfall å informere om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #8 Del Skrevet 23. august 2012 Nå må du ikke komme med feil opplysninger, dette vet du helt klart ikke! Klippet fra nrk.no : "Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende" http://www.nrk.no/in...isens/1.4532306 Link fra lovdata http://www.lovdata.n...01023-8798.html TS, du skal vel egentlig betale lisens så lenge du har dekoderen. Hvordan du går fram for å ikke betale lisens når du har dekoder vet jeg ikke. Ta kontakt med nrk så finner du nok det ut. Vel, om ts så hadde hatt tv, men ikke brukt den til å se tv-signaler så kunne ts hadde sluppet unna. Via plombering og den regningen måtte nrk ha tatt. Anonym poster: 62efb88ae7ea10b6d4cf4339831adf5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Normalfordeling Skrevet 23. august 2012 #9 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg er pliktig til å ta i mot dekoderen siden den tilhører leiligheten. Den fulgte med da jeg kjøpte boligen for et par år siden. Det er borettslaget som har tatt avgjørelsen om tv-leverandør og hvilke kanaler. Jeg betaler ikke leie for dekoderen. Dersom jeg en gang skulle skaffe meg tv så er det klart at jeg skal betale lisens. Foreløpig så holder det med internett og pc. Ser knapt nett-tv heller og ytterst sjelden en film på pc'n. Får visst ta en telefon til lisenskontoret. Det er garantert mange som bor i borettslag og som ikke har tv, men tv-signaler og dekoder så jeg er nok ikke alene om denne problemstillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marwel Skrevet 23. august 2012 #10 Del Skrevet 23. august 2012 Vel, om ts så hadde hatt tv, men ikke brukt den til å se tv-signaler så kunne ts hadde sluppet unna. Via plombering og den regningen måtte nrk ha tatt. Anonym poster: 62efb88ae7ea10b6d4cf4339831adf5a Men det var vel ikke problemstillingen heller, var det vel? Her er det snakk om en dekoder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #11 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg er i samme situasjon. Kjøpte en selveier i juni og dekoder fulgte med. Skal jeg få en kaktura for tvlisens? Har aldri hatt en tv og aldri betalte noe. Samtidig, så vet jeg at tvkanaler er inkludert i fellesutgifter. Er det mulig å si opp tilkobling, når det er registrert på hele sameie? Noen med erfaring? Kan selvfølgelig spøre styret, men vet ikke hvem det er. Du, TS, har du fått faktura for TV lisens? Hvordan vet du at mottakeren og du er registrert hos NRK? Anonym poster: b99841cfc8f2d2f0e4925d87cb98eb10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Normalfordeling Skrevet 23. august 2012 #12 Del Skrevet 23. august 2012 Nei, jeg har ikke fått noen faktura på tv-lisens. Jeg bare spør i tilfelle en kontrollør dukker opp. Hos meg er alle signalene lagt inn til leiligheten så det er ingenting jeg kan si opp. Samtidig så bruker jeg mottaker i forbindelse med internett. Dekoderen er i tillegg. Kan ikke bare levere den inn for da vil det koste ny kjøper den dagen jeg selger noen tusen for å få en ny. Dekoderen er borettslaget sin "eiendom" og skal følge leiligheten. Det er de som har bekostet det å få tv-signaler inn til boligen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svante Skrevet 24. august 2012 #13 Del Skrevet 24. august 2012 Du må ikke betale lisens om du ikke benytter deg av dekoderen. Skulle det komme en lisenskontrolør på døren så er det bare å vise at dekoderen er satt bort og ikke i bruk. Ingen problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #14 Del Skrevet 24. august 2012 Jøss... Å ringe de som kan gi deg et seriøst svar er ikke aktuelt? Nei nei. Lykke til da! vet du hva noen av de folka fra nrk kan være sabla freidige så jeg skjønner ts godt! var bla noen kontrollører som mente man måtte betale lisens om man hadde internett pga man har tilgang til dems nett sider. dette er jo selvsagt et tåpelig forsøk på å håve inn penger. men noen av de oppfører seg latterlig! Anonym poster: 4a89a606b02891804454ac6f5b533519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 24. august 2012 #15 Del Skrevet 24. august 2012 vet du hva noen av de folka fra nrk kan være sabla freidige så jeg skjønner ts godt! var bla noen kontrollører som mente man måtte betale lisens om man hadde internett pga man har tilgang til dems nett sider. dette er jo selvsagt et tåpelig forsøk på å håve inn penger. men noen av de oppfører seg latterlig! Anonym poster: 4a89a606b02891804454ac6f5b533519 Jeg er ikke i nærheten av å tro på deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 24. august 2012 #16 Del Skrevet 24. august 2012 Jeg er ikke i nærheten av å tro på deg... vet du hva noen av de folka fra nrk kan være sabla freidige så jeg skjønner ts godt! var bla noen kontrollører som mente man måtte betale lisens om man hadde internett pga man har tilgang til dems nett sider. dette er jo selvsagt et tåpelig forsøk på å håve inn penger. men noen av de oppfører seg latterlig! Anonym poster: 4a89a606b02891804454ac6f5b533519 Vet du hva? Det har jeg også lest om. Det betyr ikke at man skal betale, men at noen kommenterer internett på grunn av nett-tv er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #17 Del Skrevet 17. september 2012 Hvis du aldri har har kjøpt deg TV, DVDspiller, satellittmottaker, dekodere, eller noe annet som det skal betales tv lisens for er du ikke pliktig til å slippe inn kontrolløren, siden ingen apparater står i ditt navn. Og hvis du ikke skal bruke dekoderen kan du jo uansett bare stue den vekk et sted hvor den ikke vil bli oppdaget. Da slipper du unna med ett besøk. Anonym poster: 77e3690848b3e321ca8cb5b990d0c03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svante Skrevet 17. september 2012 #18 Del Skrevet 17. september 2012 Du kan ha fire tv-er stående på full guffe i stua som alle er kjøpt i ditt navn, du er fortsatt ikke pliktig til å slippe inn kontrolløren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #19 Del Skrevet 17. september 2012 Hvis du aldri har har kjøpt deg TV, DVDspiller, satellittmottaker, dekodere, eller noe annet som det skal betales tv lisens for er du ikke pliktig til å slippe inn kontrolløren, siden ingen apparater står i ditt navn. Og hvis du ikke skal bruke dekoderen kan du jo uansett bare stue den vekk et sted hvor den ikke vil bli oppdaget. Da slipper du unna med ett besøk. Anonym poster: 77e3690848b3e321ca8cb5b990d0c03b Eh, når begynte man å¨betale lisens for dvd-spiller? Det stemmer, man gjør ikke det. Og det å ha tv betyr ikke at man må betale lisesens, så lenge man ikke har mulighet til å ta inn signaler, via plombering, eller at det rett og slett inne går signaler inn i huset. Jesus Anonym poster: 62efb88ae7ea10b6d4cf4339831adf5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. september 2012 #20 Del Skrevet 17. september 2012 Eh, når begynte man å¨betale lisens for dvd-spiller? Det stemmer, man gjør ikke det. Og det å ha tv betyr ikke at man må betale lisesens, så lenge man ikke har mulighet til å ta inn signaler, via plombering, eller at det rett og slett inne går signaler inn i huset. Jesus Anonym poster: 62efb88ae7ea10b6d4cf4339831adf5a Vet du, da jeg flyttet tilbake til Norge for noen år siden hadde vi ikke med oss TV, men vi hadde en gammel videospiller med på flyttelasset. Den var nevnt i tollpapirene. Det gjorde at vi fikk lisenskrav fra NRK! Om de kan bevise at du kjøper inn sånt utstyr (pr i dag registreres det heldigvis ikke) så sitter du i saksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå