Vimsemus Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Det fins jo flere "kjære dagbok" tråder om dette.. Men det tar jo to år å lese gjennom. Kanskje dere som er ferdige med en sånn behandling har lyst å skrive noen ord? Hvor lenge gikk du på tablettene, bivirkninger, resultat, tips til kremer osv? :-)
Wonders Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Først fikk jeg infeksjon i kvisene, Brennkopper. Og det var veldig grusomt... jeg gikk i et halvt år, to om dagen. Første måneden ble det litt værre, så ble jeg helt smood. 3 uker etter endt kur fikk jeg tilbake kviser! Jeg fikk atopisk eksem som jeg fortsatt har om jeg stresser. På fingrene. Jeg tol kuren i 1997. Og den kostet 13. 000 kr, som jeg etter mye om og men fikk dekket av folketrygden. Under kuren endret tankemønsteret mitt seg gradhvis. Dette merket ikke jeg selv, og holdte nok mye skjult for de rundt meg... Når det var gått 3 uker etter ferdig behandling var det som å løfte av et ullteppe som var pakket hardt omkring meg midt på sommeren. Endelig fikk jeg puste riktig og sunne tanker kom inn igjen. Jeg hadde nok slitt mer enn jeg ville innse, med nedstemthet osv... Ikke rart 2% tar livet av seg under denne kuren, bare så dere er obs på dette. Nå er det gått mange år, jeg har fortsatt kviser, dog ikke like mye... 2% av den norske kvinnelige befolkningen sliter med akne. Jeg har fått resept i sommer på en kur til, for å bli kvitt svineriet for godt. Jeg hakke vært klar for en dose til før nå. Her er bilde av meg når jeg startet. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Jeg går selv på isotretinoin, og lurer veldig på hvor du tar det fra, at 2% av de som går på kuren tar livet sitt?????? Anonym poster: e1a85ae4a65df1dd18e00e636b97149c 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Først fikk jeg infeksjon i kvisene, Brennkopper. Og det var veldig grusomt... jeg gikk i et halvt år, to om dagen. Første måneden ble det litt værre, så ble jeg helt smood. 3 uker etter endt kur fikk jeg tilbake kviser! Jeg fikk atopisk eksem som jeg fortsatt har om jeg stresser. På fingrene. Jeg tol kuren i 1997. Og den kostet 13. 000 kr, som jeg etter mye om og men fikk dekket av folketrygden. Under kuren endret tankemønsteret mitt seg gradhvis. Dette merket ikke jeg selv, og holdte nok mye skjult for de rundt meg... Når det var gått 3 uker etter ferdig behandling var det som å løfte av et ullteppe som var pakket hardt omkring meg midt på sommeren. Endelig fikk jeg puste riktig og sunne tanker kom inn igjen. Jeg hadde nok slitt mer enn jeg ville innse, med nedstemthet osv... Ikke rart 2% tar livet av seg under denne kuren, bare så dere er obs på dette. Nå er det gått mange år, jeg har fortsatt kviser, dog ikke like mye... 2% av den norske kvinnelige befolkningen sliter med akne. Jeg har fått resept i sommer på en kur til, for å bli kvitt svineriet for godt. Jeg hakke vært klar for en dose til før nå. Her er bilde av meg når jeg startet. Hvis man blir seendes sånn ut(selv om det bare er midlertidig), kan det da umulig være bra for kroppen? Det ser jo HELT sinnsykt ut! :O Anonym poster: 29ae390c658f76632cb70a5a71acf8dd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Det er jo ikke isotretinoinen som har gjort at huden hennes ser sånn ut, hun skriver jo at hun fikk brennkopper i kvisene. Det har ikke noe med medisinen å gjøre Jeg går på 2 tabletter for dag (40mg) og har gått på kuren ca 4 mnd. Jeg har ikke hatt en eneste kvise på 2 mnd, og har ikke noen bivirkninger bortsett fra tørre lipper. De første 5-6 ukene hadde jeg litt mer bivirkninger. Da var jeg knusk-tørr over hele kroppen, men dette stabiliserte seg raskt. Nå er jeg sjeldent tørr bare jeg får brukt nok, og riktig fuktighetskrem. Det eneste som er galt med huden min nå, er at jeg har endel små-arr som er røde, i tillegg til at huden i ansiktet generelt er veldig rød fra før pga medisinen. Men dette er noe som går over når jeg slutter, men kjenner at jeg har en stund igjen før jeg er helt bra. Hadde nettopp et opphold på 1 uke, og da kom det raskt et par kviser. Så kort oppsumert, jeg har ingen (bortsett fra tørre lepper) bivirkninger og går på 40 mg per dag (2 tbl). Huden min har aldri sett så bra ut som det gjør nå, vertfall ikke på 7 år Anonym poster: e1a85ae4a65df1dd18e00e636b97149c 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Jeg går selv på isotretinoin, og lurer veldig på hvor du tar det fra, at 2% av de som går på kuren tar livet sitt?????? Anonym poster: e1a85ae4a65df1dd18e00e636b97149c Jeg har ikke eksakt tall, og vet ikke hvor Wonders har fått det fra, men det står i pakningsvedlegget at sjeldne bivirkninger er depresjon, depresjon m/selvmord, eller plutselig selvmord. Jeg har gått på kuren, er stoooorfornøyd! Ikke bare er jeg kvitt kvisene, men huden har balansert seg mye mer. Mine bivirkniger var tørre øyne, tørr i nesen, ekstremt tørre lepper, tørr hud og noe vondt i leddene. Anonym poster: df91caff41c9ae9283f2ba2b5ff57cdd
DesertRose Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 (endret) Fra Statens Legemiddelverk; "Selvmordstanker og selvmord har vært rapportert to ganger i Norge. Årsakssammenhengen mellom Roaccutan-bruk og selvmord er riktignok uklar, og eventuell virkningsmekanisme er så langt ikke kjent. Enkeltrapporter gir mistanke om en årsakssammenheng fordi problemene har oppstått i tidsmessig nær tilknytning til behandlingen, gått tilbake når pasienten sluttet å bruke preparatet og i noen tilfeller kommet igjen ved ny behandling. Systematiske studier har imidlertid så langt ikke funnet større risiko for psykiske bivirkninger - inklusive selvmordstendens/selvmord - hos pasienter behandlet med Roaccutan enn hos ikke-Roaccutan behandlede pasienter med akneproblemer. Selvmordsforsøk og selvmord er problem som Legemiddelverket ser alvorlig på. Fordi man ikke kan utelukke en sammenheng mellom selvmord og Roaccutan-bruk, har Legemiddelverket krevd at produsenten skal omtale dette i informasjon til hudlegene. Det blir presisert at legen skal undersøke pasientens psykiske helsetilstand nøye før han anbefaler Roaccutan-behandling. Han skal også følge pasienten nøye under behandlingen og eventuelt gi nødvendig behandling for plager som oppstår, f.eks. antidepressiv behandling. Det Karolinske Institutet har gjort en del undersøkelser og skrev i en Press release 12 november 2010 bla dette; Individuals who suffer from severe acne are at an increased risk of attempting suicide, according to a new study from Karolinska Institutet. The study also finds that an additional risk may be present during and up to one year after treatment with isotretinoin, a commonly prescribed drug for severe acne. However, the authors stress that this additional risk is most likely due to the acne itself, rather than the drug treatment. The data of 5,756 individuals were reviewed and 3,613 (63%) of them were male. The average age of men when they were first prescribed isotretinoin was 22 years and women were 27. The results show that 128 patients were admitted to hospital following a suicide attempt. The authors also found that between one and three years before starting isotretinoin treatment the number of suicide attempts increased. However the risks were highest within six months after treatment ended. Mulig forklaring på dette igjen er; Considering the increasing risk of attempted suicide during the years before treatment, we cannot state whether the continued rise during and immediately after treatment was due to the natural course of severe acne or to negative effects of the treatment. Alternative explanations for the relative increase in suicide attempts during Accutane treatment were also provided:Despair over a lack of acne improvementDespair over a lack of improvement in social life after clearing of acne Endret 28. august 2012 av DesertRose
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Ifølge en hudlege jeg har snakket med, bunner mistankene om selvmord relatert til isotretinoin i at en ung mann fikk slik behandling, og tok livet sitt. Faren skal visstnok ha saksøkt for å få legemiddelfirmaet til å innrømme skyld, men det ble aldri bevist at medisinen i seg selv var det som gjorde at gutten gjennomførte selvmordet. En annen hudlege igjen har sagt, som noen her nevner, at mange som sliter med depressive tanker når de begynner på tablettkur/etter endt tablettkur, gjør det pga kvisene, og hudtilstanden. Ikke tablettene. Anonym poster: 4b751672f837e9c1ff7471924a0e99df
Wonders Skrevet 30. august 2012 #9 Skrevet 30. august 2012 i Norge ja, det er veldig få i Norge som får lov til å gå på dette i Norge. Tenk verdensomspendene... Dette er fra 2001, og bare ett land... There were 37 patients who committed suicide, 24 of them while using isotretinoin and 13 after ceasing to use it. Of these patients, 31 (84 ... http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM200102083440616 Det er ikke å stikke under en stol at dette var det første hudspesialisten sa til meg... Med god og tett oppfølging går det bra tenker jeg... Jeg hadde ikke mye oppfølging av lege. Jeg var tørr i nesen og måtte bruke sesamolje jeg kjøpte på apoteket, øynene var tørre, ja...alle slimhinner. Huden var fin mens det varte, og legene sa noen ganger må man ta den to ganger. Det har nå tatt meg 15 år å starte på runde nummer to. Jeg velger å ta en runde til mest fordi kvisene jeg får er betente, ligger å ulmer i en måned før den ikke kommer ut som oftest, og smertene er jævelige. Ikke p.g.a. utseende, for litt kviser her og der plager meg ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #10 Skrevet 30. august 2012 Jeg hadde ikke problem å få utskrevet isotretinoin, og jeg har ikke det mest alvorlige problemet.. Noen blir mer deprimerte under kuren, men dette er ikke majoriteten! Hudlegen opplyser deg om dette, og du får tett oppfølging under kuren. Anonym poster: e1a85ae4a65df1dd18e00e636b97149c
DesertRose Skrevet 30. august 2012 #11 Skrevet 30. august 2012 Det har vært mye diskusjon om Iso og om disse pillene alene fører til selvmord. Derfor har dette blitt forsket på og de har kommet frem til bla det som står i innlegget mitt over. Jeg stoler mer på min hudlege spesialist som er veldig involvert i forskning og oppdateringer på hudsykdommer og nyere oppdatering fra feks 2010 enn noe fra 2001. Som det står i den oppdaterte forskningen er det størst sjanse for selvmord etter kuren, ikke under. Og dette kan komme fra manglende resultater eller tilbakefall. De har og funnet ut at akne alene øker selvmordsjansen. Flere av de som begynner på Iso er allerede ganske nede pga akne og hadde de ikke fått kuren så kan det være de hadde tatt livet sitt før eller siden uansett siden de ikke takler å leve med det... Jeg vil ikke si at Iso ikke kan være en medvirkende årsak, men jeg tror ikke den er den store synderen for selvmordene..Som sagt er akne noe som er veldig belastende for flere og de er allerede laaaaaangt nede når de kommer til hudlegen for å få hjelp...
Bellsen Skrevet 7. september 2012 #12 Skrevet 7. september 2012 .. som sagt er det mange tusen innlegg angående Isotretinoin her. Men siden jeg ser at denne er av nyere dato velger jeg å spørre noen av dere som går på denne kuren. Jeg har nå gått på kuren siden Mars måned, har ikke merket til noe særlig forbedring, men begynte i første stunden å reagere ved å få utslett på kroppen generelt ved 40 mg per dag, så er nå trappet ned til 20 mg per dag. Jeg føler at denne kuren kommer til å vare lenge.. ble selv fortalt av legen min at jeg ihvertfall måtte gå på det i 12 - 14 mnd til. Jeg har også opplevet en god del av bivirkninger som sikkert dere også kjenner til. Tørr nese, tørre øyne, tørre lepper som lager dype sprekker.. (og ja nytter ikke hvor mye man smører med en god leppekrem). Rød, sviende hud og sist men ikke minst vondt i musklene. Det som irriterer meg mest, eller det jeg føler plager meg aller mest, er denne røde sviende huden i ansiktet. Jeg har investert i gode hudprodukter deriblant dermalogica sin ultracalming cleaner, som i begynnelsen virket helt befriende godt å vaske ansiktet sitt med.. den bare tok bort all "smerte", men selv rødheten er jo ikke så mye å gjøre med enn å vente til det roes ned litt av seg selv, Men som jeg nå føler ikke virker. Samt andre produkter som en god ansiktskrem, god leppekrem og dermalogica sin ultracalming fuktspray. Er det noen her som vet av et eller annet produkt som kan roe ned, eller minske den sviheten i ansiktet? Det har blitt så ille nå at jeg føler at jeg ikke engang kan vaske ansiktet mitt med vann, og må derfor bare vaske bort ansiktsåpen bort med bomullspads.. ! .. Håper det er noen her som kan komme med noen råd eller lignende:) Tusen takk på forhånd.
Lilje:) Skrevet 7. september 2012 #13 Skrevet 7. september 2012 .. som sagt er det mange tusen innlegg angående Isotretinoin her. Men siden jeg ser at denne er av nyere dato velger jeg å spørre noen av dere som går på denne kuren. Jeg har nå gått på kuren siden Mars måned, har ikke merket til noe særlig forbedring, men begynte i første stunden å reagere ved å få utslett på kroppen generelt ved 40 mg per dag, så er nå trappet ned til 20 mg per dag. Jeg føler at denne kuren kommer til å vare lenge.. ble selv fortalt av legen min at jeg ihvertfall måtte gå på det i 12 - 14 mnd til. Jeg har også opplevet en god del av bivirkninger som sikkert dere også kjenner til. Tørr nese, tørre øyne, tørre lepper som lager dype sprekker.. (og ja nytter ikke hvor mye man smører med en god leppekrem). Rød, sviende hud og sist men ikke minst vondt i musklene. Det som irriterer meg mest, eller det jeg føler plager meg aller mest, er denne røde sviende huden i ansiktet. Jeg har investert i gode hudprodukter deriblant dermalogica sin ultracalming cleaner, som i begynnelsen virket helt befriende godt å vaske ansiktet sitt med.. den bare tok bort all "smerte", men selv rødheten er jo ikke så mye å gjøre med enn å vente til det roes ned litt av seg selv, Men som jeg nå føler ikke virker. Samt andre produkter som en god ansiktskrem, god leppekrem og dermalogica sin ultracalming fuktspray. Er det noen her som vet av et eller annet produkt som kan roe ned, eller minske den sviheten i ansiktet? Det har blitt så ille nå at jeg føler at jeg ikke engang kan vaske ansiktet mitt med vann, og må derfor bare vaske bort ansiktsåpen bort med bomullspads.. ! .. Håper det er noen her som kan komme med noen råd eller lignende:) Tusen takk på forhånd. Hei! Du har gått på Iso siden mars, og skal gå 12-14 måneder til? Har aldri hørt om noen som har gått 20 måneder på Iso! Det var LENGE! Kan jeg spørre hvor mye du veier? Jeg har veldig god erfaring med A-derma som du får kjøpt på apoteket. Den er for tørr og også atopisk hud, og hjelper på bl.a kløe og mild eksem. Synes den virker beroligende. Eller så har du kremen Effaclar H (fås også på apotek), som er laget for uttørket hud som følge av medisinsk behandling. Kanskje den kan være noe? Jeg har prøvd begge (bare en bitteliten prøve av Effaclar vel og merke, men jeg gikk rimelig fort over til A-derma igjen. Det er den som holder huden min i sjakk! Litt seig konsistens, og det tok meg litt tid å vende meg til den. Men nå bruker jeg bare den. Det er mer deling av erfaringer, tips og opplevelser av Iso i den andre tråden (Den laange). Så jeg ville fulgt med og postet der i stedet! Her er det mest snakk om selvmord..
Bellsen Skrevet 7. september 2012 #14 Skrevet 7. september 2012 (endret) Hei! Du har gått på Iso siden mars, og skal gå 12-14 måneder til? Har aldri hørt om noen som har gått 20 måneder på Iso! Det var LENGE! Kan jeg spørre hvor mye du veier? Jeg har veldig god erfaring med A-derma som du får kjøpt på apoteket. Den er for tørr og også atopisk hud, og hjelper på bl.a kløe og mild eksem. Synes den virker beroligende. Eller så har du kremen Effaclar H (fås også på apotek), som er laget for uttørket hud som følge av medisinsk behandling. Kanskje den kan være noe? Jeg har prøvd begge (bare en bitteliten prøve av Effaclar vel og merke, men jeg gikk rimelig fort over til A-derma igjen. Det er den som holder huden min i sjakk! Litt seig konsistens, og det tok meg litt tid å vende meg til den. Men nå bruker jeg bare den. Det er mer deling av erfaringer, tips og opplevelser av Iso i den andre tråden (Den laange). Så jeg ville fulgt med og postet der i stedet! Her er det mest snakk om selvmord.. Finner ikke helt ut hvor den laange som du mener, er. Skal sjekke det ut nærmere... Beklager.. Men overskriften på forumet her er jo allerde om erfaringer fra kuren, tips til kremer og slikt - så jeg bommet ikke akkurat med tanke på innlegget jeg skrev. Kan vel hende noen titter innom, og deler sine erfaringer etterhvert. Endret 7. september 2012 av Bellsen
Lilje:) Skrevet 8. september 2012 #15 Skrevet 8. september 2012 Finner ikke helt ut hvor den laange som du mener, er. Skal sjekke det ut nærmere... Beklager.. Men overskriften på forumet her er jo allerde om erfaringer fra kuren, tips til kremer og slikt - så jeg bommet ikke akkurat med tanke på innlegget jeg skrev. Kan vel hende noen titter innom, og deler sine erfaringer etterhvert. Virker nesten som om du ble fornærmet fordi jeg tipset deg om å bruke den andre tråden, ettersom du overså alt det andre jeg skrev til deg. Men for all del, bare bli i denne.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #16 Skrevet 8. september 2012 Jeg fullførte nesten kuren, og hadde middels bivirkninger. Jeg tror- og det var også det min hudlege sa- at dette med selvmord er litt for hypet opp i forhold til at det nok finnes mange underliggende årsaker, og faktorer som virker sammen. Hun mente i alle fall at Roaccutan (beklager, gidder ikke bruke det nye lange ordet ) ikke er noen selvmordsfare for de aller fleste. Men jeg synes likevel kuren var kjip. Veldig tørr, mye flass, sprukne lepper og mye neseblod var forsåvidt greit nok. Det som var mindre greit var at jeg fikk smerter i muskler og ledd, og særlig i akillesfestet på hælen- det var helt grusomt å komme seg opp av senge og prøve å gå om morgenen, og jeg fikk generelt en rar gange hver gang jeg hadde sittet stille. Det aller verste var trøttheten. Ikke vanlig trøtt, men en sånn tung, kjemisk trøtthet som gjorde meg umulig å vekke om morgenen og halvt borte hele dagen. Helt jævlig, og jeg lurer på om det henger i ennå... Men huden ble betraktelig mye bedre. Og det var verdt litt lidelse. Men- og her kommer virkelig Max Uflax inn i bildet- midt i kuren ble hele Norge utsolgt for Roaccutan. Det var ikke å oppdrive på flere måneder! Så jeg gikk en halv kur, og fikk så et opphold på tre måneder, og deretter gikk det en tredjedels kur før jeg droppet ut pga bivirkningene. Tror jeg kunne hatt tilnærmet ferskenhud i dag hvis jeg hadde fått hele kuren på en gang og bitt tenna sammen, men det får jeg nok aldri vite. Anonym poster: 0544a445d46e74759f3b5a9c7ae411b3
Gjest Sengaia Skrevet 9. september 2012 #17 Skrevet 9. september 2012 Hei! Slenger meg på tråden Min erfaring med iso: Nå har jeg snart tatt 300 piller. I begynnelsen ble jeg faktisk veldig fin (etter ca ti dager), så fikk jeg et kjempeutbrudd som jeg har hørt de fleste har fått i begynnelsen. Det gikk bedre etter et par uker, men ellers gjennom hele kuren har jeg ikke sett så mye bedring og vært veldig redd for at det ikke skal funke. Jeg har hele tiden hatt røde kviser her og der, uten at jeg har sett noen særlig endring på antall kviser. Jeg har hørt om flere som har hatt det sånn gjennom kuren og ikke sett bedring før helt på slutten av kuren, men jeg begynner å bli litt motløs... Jeg har gått på kuren siden i begynnelsen av juni, 60 mg om dagen, og jeg veier ca 64 kg. Under hele kuren har jeg hatt de vanlige bivirkningene som dehydrert hud (huden flasser ikke, men den er veldig dehydrert), tørre lepper, øyne osv. Men ellers tror jeg at jeg har vært veldig "heldig" med bivirkningene iforhold til mange andre. Jeg skal noe veldig spesielt 14. september og har så veldig lyst til å være fin til da! Bra i både ansikt og hode Trenger krefter og fin hud... ønsker det hvertfall veldig Så for noen dager siden trappa jeg opp fra 60 mg til 80 mg. Jeg merker virkelig bivirkninger nå, men om jeg fortsetter med 80 mg kan jeg være ferdig til 5. oktober. Altså 9 dager før den spesielle dagen. Har noen erfaring med hvor lang tid etter kuren det tar før bivirkingene begynner å letne og bli bedre? Med lepper, energi osv? Og andre råd til hvordan være best mulig til 14. når jeg har 100 kapsler igjen? (jeg har egentlig 115 kapsler igjen, men med 100 kapsler er jeg oppe i 120mg/kg. Tusen takk hvis noen kan hjelpe med tips, - jeg er desperat etter tips! 14. oktober er en stor dag for meg som jeg så inderlig vil være best mulig 1
Gjest Sengaia Skrevet 9. september 2012 #18 Skrevet 9. september 2012 Da har jeg bestemt meg for å ta 5-6 tabletter om dagen, da har jeg bare maks 20 dager igjen. Men jeg lurer på om noen her etter endt kur ble fort dårligere, eller hvor fort gikk bivirkningene over? Gikk rødheten og tøre lepper osv over etter type noen dager, eller uker?
Bellsen Skrevet 9. september 2012 #19 Skrevet 9. september 2012 Da har jeg bestemt meg for å ta 5-6 tabletter om dagen, da har jeg bare maks 20 dager igjen. Men jeg lurer på om noen her etter endt kur ble fort dårligere, eller hvor fort gikk bivirkningene over? Gikk rødheten og tøre lepper osv over etter type noen dager, eller uker? 5- 6 tabletter om dagen? er det legen din som har bedt deg om å ta så mange tabletter? Det kan jo være kjempe farlig om du bare bestemmer sånt selv, dette er tross alt en kur som man ikke "kødder" med og det er jo en grunn til at man blir oppfulgt nøye månedlig, med tanke på blodprøver og slikt. Iso er i seg selv en kur som varer over månder, derfor vil det også være en variasjon i bivirkningene ettersom man tar kuren over flere måneder, tenker jeg.
Gjest Sengaia Skrevet 9. september 2012 #20 Skrevet 9. september 2012 Jeg har sett en del på youtube om tynne jenter som klarer det fint, og jeg får så lite bivirkninger tenker jeg... men skal høre med hudlegen. Det er bare at jeg tåler bivirkningene så bra... skulle så inderlig være godt ferdig til 14... får høre med legen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå