Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det ikke finnes noe begrep på religion;

Hvordan vil du selv forklare hva religion er?

Anonym poster: 825e69e6aa07b9bf2268cb7f7854662a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg definerer religion som at en gruppe mennesker, tror på noe som ikke fins i seg selv. Og at det er en trostradisjon med skrifter, dogmer og en form for tilhørighet.

• Liker 2
Skrevet

En eldgammel tradisjon av misforståelser for det hele! Alle religioner henger i lag, men splittet seg fra hverandre, alt har samme opphav. Bibelen virker veldig uklar og budskapet blir mer utydelig. Det er mye symboler som er vanskelig å tolke, og det er lett å se at den har blitt skrevet, lag på lag oppigjennom historien. Føler alt har blitt misforstått. Folk gir seg hen til noe som kan virke som fiction av et uklart bilde! Og det gjør dem ikke til en bedre person. "Jesus, Buddha" og alle disse store er alle om samme budskap og lærdom, man skal lære innsikt og finne "Gud" alene i deg selv. Samfunnet har gjort religion til et slags kontrollerende virkemiddel og låst folk fast der i frykt for å komme til "helvete". Med frykt kan folk kontrolleres til å lures. Den sanne lærdom og kontakt med "Gud" kommer _bare innenfra, i naturen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Religion er en form for filosofisk idealisme, ofte et moralsk sett med ideer, myter, forestillinger og forklaring på hvordan verden henger sammen. Til dette knyttes ofte ritualer og et fellesskap.

Idealisme er et filosofisk system som mener idéen er overordnet materien. Religion er som sagt en av disse, men begynner å forsvinne mer og mer. Eksempler på vanligere moderne former for idealisme er rasisme, idèen om det frie markedet etc.

Skrevet

Menneskers treng til å tro på noe større enn dem selv, også kjent som overtro.

• Liker 2
Skrevet

Menneskers treng til å tro på noe større enn dem selv, også kjent som overtro.

Da snakker vi om åndelighet, ikke om religion. For meg er dette to forskjellige ting.

Skrevet

Hvis jeg skal prøve å definere religion, blir det noe slikt: Et fast sett med doktriner som inneholder overnaturlige elementer og har fastsatte normer for atferd og tro. Med "fastsatt" mener jeg da for eksempel en hellig bok eller en sterk muntlig tradisjon.

Jeg mener at man ikke har nødt til å inkludere "Gud" her, jeg føler mer at det er disse faste normene/reglene som gjør religion til religion. På samme måte vil jeg si at det går an å tro på Gud(er) uten å være religiøs.

Er jeg inne på noe? Blir glad for innspill.

Anonym poster: aade5c610eade58abc5c3bc76979407c

• 2 uker senere...
Skrevet

Religion er for meg et redskap. Det kan være et redskap til å forklare noe man ikke vet. Eller en måte å oppretteholde et system blant menneskene på (lover, regler). Den kan også være et redskap for tilflukt og kjærlighet.

For meg blir religion da unødvendig. Dette ettersom jeg har vitenskapen til å forklare meg mer enn jeg noen gang kommer til å ønske å vite. Jeg har Norges lover og regler, samt normene i mitt samfunn. Jeg har også mennesker jeg kan søke tilflukt og kjærlighet hos. Å ha en religion blir da bare overflødig (i mitt tilfelle).

Anonym poster: 342d25621a47745e70c867300fd93ee1

Skrevet

Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false and by the rulers as useful

Anonym poster: adb721c23b49da4b1195b6012bbb0efd

• Liker 5
Skrevet

Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false and by the rulers as useful

Anonym poster: adb721c23b49da4b1195b6012bbb0efd

Den likte jeg.

Skrevet

Da snakker vi om åndelighet, ikke om religion. For meg er dette to forskjellige ting.

Men begge deler er overtro:

"Overtro, tro på makter og årsakssammenhenger som faller utenfor vitenskapens lover og som ikke har noen fornuftig, «rasjonell» begrunnelse"

Skrevet

Men begge deler er overtro:

"Overtro, tro på makter og årsakssammenhenger som faller utenfor vitenskapens lover og som ikke har noen fornuftig, «rasjonell» begrunnelse"

Hva så?

Skrevet (endret)

For meg er religion kun makt og kontroll satt i system.

Når en tro går over til religion, da er det blitt skapt et system for å kontrollere de troende.

Endret av Sakone
Skrevet

Spørsmålet var hva som var min definisjon, mener du jeg ikke kan ha den definisjonen fordi du ikke er enig ?

Tror det skal bli ganske kaldt i helvete før jeg lar deg definere hva jeg mener. ( eller noen andre for den saks skyld)

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet var hva som var min definisjon, mener du jeg ikke kan ha den definisjonen fordi du ikke er enig ?

Tror det skal bli ganske kaldt i helvete før jeg lar deg definere hva jeg mener. ( eller noen andre for den saks skyld)

Mitt svar var relatert til min definisjon. Jeg definerte ikke hva du mente.

Skrevet

Jeg tenker på religion som et system med regler begrunnet i at det finnes frelse hvis en følger reglene. Nå tror jeg vel også det faktisk finnes en form for frelse - eller heller opplysthet a la Buddha-tilstand osv (ikke at det finnes en gud..), men at det er noe en må erfare selv, ikke få "ovenfra" uten å internalisere. Det er mye maktmisbruk i religion... Mens åndelighet i seg selv kan være bra.

Anonym poster: 0edf77b3da2c13d57cc69603140f0378

Skrevet (endret)

Hva så?

Sebastian skrev: "Menneskers treng til å tro på noe større enn dem selv, også kjent som overtro."

Du skrev: "Da snakker vi om åndelighet, ikke om religion. For meg er dette to forskjellige ting."

Påpekte bare at begge faktisk er overtro.

Ikke'no mer en det.

Endret av Kmatis
Skrevet

Sebastian skrev: "Menneskers treng til å tro på noe større enn dem selv, også kjent som overtro."

Du skrev: "Da snakker vi om åndelighet, ikke om religion. For meg er dette to forskjellige ting."

Påpekte bare at begge faktisk er overtro.

Ikke'no mer en det.

Spiritualitet er overtro for den som ikke tror, jeg skjønner det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...