Jolene Skrevet 24. august 2012 #41 Skrevet 24. august 2012 Jeg forstår ikke helt hvorfor folk klikker i vinkel her. Det er åpenbart at Kim har mest kunnskaper om drinker i denne tråden, og det virker som han er genuint interessert i å hjelpe TS. Så hvorfor er flere av dere andre totalt jackass mot han? Det skjønner ikke jeg heller, også rakke ned på et yrke slik... Personlig er jeg mest fan av rom og whiskey, helst bar uten is.
Gjest HunterLady Skrevet 24. august 2012 #42 Skrevet 24. august 2012 Det skjønner ikke jeg heller, også rakke ned på et yrke slik... Personlig er jeg mest fan av rom og whiskey, helst bar uten is. Det er et typisk eksempel på den omdiskuterte Janteloven. Man skal for all del ikke tro at man er noe eller tro at man har kunnskaper om noe. Da er man douchebag og arrogant. Spesielt når man bare er bartender! Hørt noe sånt tull? Folk er seg selv lik.
Wednesday Skrevet 24. august 2012 #43 Skrevet 24. august 2012 (endret) Jeg forstår ikke helt hvorfor folk klikker i vinkel her. Det er åpenbart at Kim har mest kunnskaper om drinker i denne tråden, og det virker som han er genuint interessert i å hjelpe TS. Så hvorfor er flere av dere andre totalt jackass mot han? Nå kan jeg kun svare for meg selv, men det handler for meg om måten han rakker ned på mine svar her inne. Han kunne fint delt sin kunnskap uten å"rette på" alle andre i tråden. Det vitner egentlig bare om veldig dårlig sosial intelligens. Endret 24. august 2012 av Wednesday 3
Guybrush Skrevet 24. august 2012 #44 Skrevet 24. august 2012 Det er et typisk eksempel på den omdiskuterte Janteloven. Man skal for all del ikke tro at man er noe eller tro at man har kunnskaper om noe. Da er man douchebag og arrogant. Spesielt når man bare er bartender! Hørt noe sånt tull? Folk er seg selv lik. Nå er det vel heller den som starter med å rette på andre med en nedlatende og overarrogant tone som fremmer janteloven. At man er flink i noe gir deg ikke frikort til å oppføre deg som et rasshøl for å si det enkelt. Hvis du faktisk leser hva folk skriver handler det ikke om kunnskap, men om smak og som nevnt folkeskikk. Hva om jeg skulle rakket ned på en medisinsk uttalelse fra deg og briefet med kunnskaper som lege? Ville jeg da kunne himle oppgitt med øynene og si "typisk jantelov" hvis du opplevde det arrogant? Eller sitte som mote og fargeekspert og rett ut si du har forferdelig dårlig smak i klær? Drinker er som kjent ingen vitenskap - det handler om personlige preferanser. 2
Gjest Kim Skrevet 24. august 2012 #45 Skrevet 24. august 2012 (endret) Drinker er ingen vitenskap - hva med å slutte å kommentere noe du ikke har noe peiling på!klart det er en vitenskap å lage gode cocktails, der tar faktisk årevis med jobbing, prøving, feiling, lesing og reising for å bli en god bartender/mixolog. At du ikke skjønner det vitner bare om mangel på kunnskap. vil du si at å være kokk ikke handler om vitenskap, men bare personlige preferanser? Takk for støtten hunterlady, så synd at det ike går an å komme med gode råd når man blir slått i hodet av usakeligheter fra hårsåre folk hele tiden. Endret 24. august 2012 av Kim
Jolene Skrevet 24. august 2012 #46 Skrevet 24. august 2012 Det er et typisk eksempel på den omdiskuterte Janteloven. Man skal for all del ikke tro at man er noe eller tro at man har kunnskaper om noe. Da er man douchebag og arrogant. Spesielt når man bare er bartender! Hørt noe sånt tull? Folk er seg selv lik. Kunne ikke sagt meg mer enig!
Gjest HunterLady Skrevet 24. august 2012 #47 Skrevet 24. august 2012 Nå er det vel heller den som starter med å rette på andre med en nedlatende og overarrogant tone som fremmer janteloven. At man er flink i noe gir deg ikke frikort til å oppføre deg som et rasshøl for å si det enkelt. Hvis du faktisk leser hva folk skriver handler det ikke om kunnskap, men om smak og som nevnt folkeskikk. Hva om jeg skulle rakket ned på en medisinsk uttalelse fra deg og briefet med kunnskaper som lege? Ville jeg da kunne himle oppgitt med øynene og si "typisk jantelov" hvis du opplevde det arrogant? Eller sitte som mote og fargeekspert og rett ut si du har forferdelig dårlig smak i klær? Drinker er som kjent ingen vitenskap - det handler om personlige preferanser. Nei, det gir deg ikke frikort til å være et rasshøl, men poenget er at brukeren "Kim" slettes ikke har vært et rassholl i denne tråden. Han kommenterte at det handler om å finne balanse i drinken. Er dette på noen måte å være en drittsekk? i så fall så har jeg misforstått begrepet. Det jeg tror dette handler om er at folk er ekstremt hårsåre. Wednesday sa jo til og med at hun bare fant en random link av en fyr som lagde en drink hun liker, noe som vitner om at hun har lite kunnskaper om drinkmiksing. For alt vi vet så er det jo ikke sikkert han lager den på samme måte som hun liker? Mao kunnskapsløs. Å kalle noen for kunnskapsløs innen et spesifikt tema er ikke å være et rasshøl, men å fortelle fakta. Det finnes noen som er flinkere i andre innen enkelte ting, så hvorfor kan ikke disse ta på seg å ha økte kunnskaper enn andre uten å måtte stemples som en arrogant dritt? Og moteeksperter kan faktisk fortelle noen at de har forferdelig motesans. Fordi de er eksperter innen mote. Mote handler ikke om preferanser i det hele tatt.
LittleJ Skrevet 24. august 2012 #48 Skrevet 24. august 2012 (endret) Alle jenter er strawberry daiquiri jenter, men Strawberry daiquiri er en sessongdrink og ikke noe man drikker året rundt, kun amatørbarer lager daiquiri med fake jordbærpurè. Ingen ting er mere retarded enn å få strawberry daiquiri bestillinger under julebord sessongen. AMEN!!! Det smaker spy når de lager med purre! Men skal sies at sånn som det er nå så får man tak i jordbær hele året, så all cred til de som lager den riktig =D Har også hørt om de Jäger/peach-drinkene, men aldri smakt... Trur jeg MÅ lage meg en "Sure Føtter" en dag iom. at den skal smake som godteriet. 2cl. Jäger, 2 cl Peachtree (Bols smaker MØKK), sour mix, SHAKE, topp med Cola! Høres grufull ut når man hører hva som er oppi, men skal visst være bra! Eller så liker jeg syrlige og friske drinker. En jeg ofte lagde til gjestene når jeg jobba som bartender var min egen lille mix. 1 cl. jordbærlikør, 1 cl. bananlikør (igjen: Bols smaker MØKK), sour mix, SHAKE, topp med Sprite og putt lime oppi. Cosmo er kjempegodt om man lager det riktig. Mange liker Cosmo, men mange skjønner også at det ikke er det de egentlig har drukket når de smaker en skikkelig en =) Gjelder egentlig alle drinker, styr unna ferdigmixer og halvfabrikat! Glemte min gamle favoritt: Sure Sivert! 2 cl. vodka, 2 cl. Pisang Ambon, sour mix, og krem (ikke selvpiska, det funka jævlig dårlig =P), SHAKE GODT og topp med Sprite. Si gjerne ifra om du prøver og finner ut hva slags godteri-greier den smaker, for det har enda ingen av oss funnet ut! Edit: Ikke bestill Sure Sivert ute om de ikke lager den ordentlig! Fikk servert med kaffefløte istedet for krem og glasset var så fullt av is at innen de sku toppe med Sprite var det nesten ikke plass til den, da blir det feil balanse i drinken! Ugh... Endret 24. august 2012 av LittleJ
Wednesday Skrevet 24. august 2012 #49 Skrevet 24. august 2012 (endret) Nei, det gir deg ikke frikort til å være et rasshøl, men poenget er at brukeren "Kim" slettes ikke har vært et rassholl i denne tråden. Han kommenterte at det handler om å finne balanse i drinken. Er dette på noen måte å være en drittsekk? i så fall så har jeg misforstått begrepet. Det jeg tror dette handler om er at folk er ekstremt hårsåre. Wednesday sa jo til og med at hun bare fant en random link av en fyr som lagde en drink hun liker, noe som vitner om at hun har lite kunnskaper om drinkmiksing. For alt vi vet så er det jo ikke sikkert han lager den på samme måte som hun liker? Mao kunnskapsløs. Å kalle noen for kunnskapsløs innen et spesifikt tema er ikke å være et rasshøl, men å fortelle fakta. Det finnes noen som er flinkere i andre innen enkelte ting, så hvorfor kan ikke disse ta på seg å ha økte kunnskaper enn andre uten å måtte stemples som en arrogant dritt? Og moteeksperter kan faktisk fortelle noen at de har forferdelig motesans. Fordi de er eksperter innen mote. Mote handler ikke om preferanser i det hele tatt. sier du at det er et fakta at jeg er kunnskapsløs ? SKJERP DEG! det du skriver gir ingen mening, du prøver bare så godt du kan å høres saklig ut.. og det skinner gjennom. Endret 24. august 2012 av Wednesday 1
Gjest HunterLady Skrevet 24. august 2012 #50 Skrevet 24. august 2012 sier du at det er et fakta at jeg er kunnskapsløs ? SKJERP DEG! det du skriver gir ingen mening, du prøver bare så godt du kan å høres saklig ut.. og det skinner gjennom. HERREVERDEN! Du sa jo selv at du ikke hadde peiling og at du bare gav ut en random link? Jeg sier ikke at du er kunnskapsløs sånn totalt, men akkurat når det kommer til drinkmiksing så SKINNER det i gjennom at Kim er veldig mye mer kunnskapsrik enn deg. Jeg kan godt si at jeg er kunnskapsløs selv innenfor drinkmiksing. Du får det jo til å høres helt usannsynlig ut at du er kunnskapsløs innenfor noe som helst. Men dersom jeg tok feil, beklager.
Gjest Punch Skrevet 24. august 2012 #51 Skrevet 24. august 2012 Kan man ikke bruke frosne jordbær til strawberry daiquiri?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #52 Skrevet 24. august 2012 I alle dager, trodde dette var en tråd hvor man kunne dele drinkoppskrifter, ikke klikke i vinkler.. Men det må jo balle på seg når en reagerer på en ting.. Anonym poster: 4e79a88e0de25f8f2d15a84d61f8bbee 2
Wednesday Skrevet 24. august 2012 #53 Skrevet 24. august 2012 HERREVERDEN! Du sa jo selv at du ikke hadde peiling og at du bare gav ut en random link? Jeg sier ikke at du er kunnskapsløs sånn totalt, men akkurat når det kommer til drinkmiksing så SKINNER det i gjennom at Kim er veldig mye mer kunnskapsrik enn deg. Jeg kan godt si at jeg er kunnskapsløs selv innenfor drinkmiksing. Du får det jo til å høres helt usannsynlig ut at du er kunnskapsløs innenfor noe som helst. Men dersom jeg tok feil, beklager. Les gjennom ting før du kommenterer da, hvor sier jeg at jeg ikke har peiling ?? Kim kommenterte at "fyren er ubrukelig" og jeg svarte at jeg la ut en random link (med andre ord, jeg kjenner ikke til "fyren"). Drinken er jo den samme selvsagt (det er jo DRINKEN jeg liker) Og hvor får jeg det til å virke usannsynlig at jeg er kunnskapsløs innen for noe som helst ?? Alt jeg har prøvd å si i denne tråden er at selv om Kim føler selv at han er verdensmester i dette emnet, så kan han komme med forslag UTEN å plukke fra hverandre hvert eneste forslag de andre i tråden kommer med. "Hva er deres favoritt?" spør TS. Og det var det eneste jeg svarte på! 2
kafia Skrevet 24. august 2012 #54 Skrevet 24. august 2012 Jeg bruker å blanne Mickey Finn og Sprite. Å så har jeg i masse isbiter og noen båter med lime. Naaaam! Vist du synes det blir for lite alkohol i den, bruker jeg bare å tilsette litt Dworek eller annen sprit.
Strixvaria Skrevet 24. august 2012 #56 Skrevet 24. august 2012 Jeg så ikke hva som var så alvorlig galt med kommentaren det ble så mye drama av engang, så jeg måtte lese tråden på nytt.. Selv synes jeg det er supert at det finnes både profesjonelle og "amatører" som vil dele av sin kunnskap, uavhengig av hva det handler om - det blir vel ikke noe bedre enn det? Jeg er totalt blank på drinker, og skal ærlig innrømme at jeg stort sett blander sammen ting jeg tror kan smake godt (ofte er det da ikke noe godt lenger, av en eller annen grunn..), og setter stor pris på at de som har peiling, lærde eller ei, kan komme med tips (så sant det ikke tar helt av på vanskelighetsgraden, men det er jo gøy å lese uansett!). Bartenderyrket er en fagdisiplin, akkurat som det å være f.eks. kokk eller ingeniør, eller hva som helst annet (satt på spissen) - det er noe som krever mange års trening, både praktisk og teoretisk. Alle kan blande sammen vodka og battery og ha oppi 2 isbiter, men det er jo ikke dét bartending handler om (såvidt meg bekjent). Men det blir også litt utenfor temaet.. En gang noen venninner av meg lagde Mojito hadde de oppi honning (som la seg på bunnen av glasset) - er det egentlig nødvendig med en sånn "sweet-touch" til en slik drink, eller blir Mojitoen bedre uten? Selv er jeg glad i stort sett alle drinker som inneholder tequila, så sant det ikke er såpass spritinnhold at jeg like gjerne kunne tatt en ren shot. Vi amatørdrankerne har pleid å lage en Sunrise-avart med sterk rød saft, appelsinjuice, tequila og isbiter, men jeg vet ikke om det er videre imponerende eller bare harry..
Gjest gjest17 Skrevet 24. august 2012 #57 Skrevet 24. august 2012 Ville nok ikke valgt honning, blir bedre med brunt sukker. Og istedet for rød saft så prøv med grenadin, da har du en skikkelig Tequila Sunrise. :-) 1
LittleJ Skrevet 24. august 2012 #58 Skrevet 24. august 2012 Kan man ikke bruke frosne jordbær til strawberry daiquiri? Jo, men ferske jordbær er seff best =) Poenget er at å bruke sånn ekkel purrè-greie er helt feil og det gjør mange utesteder for å holde kostnadene nede! Men har jeg valget mellom et utested som lager gode drinker, men kanskje ikke har like bra liv som det som lager dårlige velger jeg det første!
Gjest Kim Skrevet 24. august 2012 #59 Skrevet 24. august 2012 (endret) Som alt mulig annet, så er det jo en viss logikk bak hvordan drinkene er bygd opp. Det finnes do`s and don`ts og det har jo en om du vil vitenskapelig forklaring på hvorfor det er slik. f.eks man shaker aldri tomatjuice fordi den blir grumsete. Drinker er definert etter kategorier som: cocktail som er en drink som da serveres i et cocktailglass uten is, en longdrink er typiske drinker som f.eks gin&tonic, mens en typisk short drink er f.eks caipirinha eller old fashinoed. Man har juleps, collins, fizz osv. Så hvis man kan lage en gin fizz, så kan man bygge videre på dette ved å endre basesprit eller legge til nye ingredienser som f.eks passionsfrukt og bringebær, granateple osv. Dette er alt ganske straight forward, men man kan ta ting mye lengre, man kan lage egene syruper som f.eks ingefær eller kanel syrup, man kan lage forskjellige pulver for å ha rundt kanten. f.eks tørket yuzo, sukker og lavendel, man kan lage egen sprit med smak, f.eks vodka infusert med chilli og hvitløk til f.eks bloody mary eller egen limoncello likør, man kan lage spennende tilbehør som f.eks hjemmelagde cocktailbær lagd på kirsebær fra egen hage smakssatt med honning og buorbon, parmaskinke chips som garnish til bloody mary, hjemmelagd falernum, orgeat syrup og grenadine - jeg lager alltid min grenadine med tørkede hibiskus blomster slik at den blir blodrød i farge, man kan leke med sferification, foams osv osv. En god bartender/mixolog inkorporerer matlagings teknikker inn i cocktailene sine. Er man enda mere ambisøs, så kan man lage sine egene typer sprit eller eteriske oljer ved hjelp av en rotovap, jeg lagde f.eks et mynthe destilat som jeg brukte til en blåbær, te og Champagne drink vi hadde på menyen. Det krever selvfølgelig en forståelse av de forskjellige sprittypene og underklassene som f.eks ved rom, der man også har cachaca og rhum agricole. Det kreves kunnskap om vin og hetvin, jo mere inngående, jo bedre, man trenger å kunne detaljer om f.eks single malt whisky eller forskjellen på rye og bourbon, ikke minst må man jo kunne endel om øl, selv har jeg besøkt mange av de Norske småbryggeriene, men jeg også reist ganske mye utenlands for å få en hands on forståelse av hvordan man lager vin, champagne, portvin, whisky osv. Man må kombinere drikke til mat, være seg øl, vin eller cocktails. Som du kanskje skjønner så er min forståelse av en bartender litt mere kompleks enn han fyren i baren på fridays, danskebåten eller på fotballpuben du frekventerer på fredager. Endret 24. august 2012 av Kim
Guybrush Skrevet 24. august 2012 #60 Skrevet 24. august 2012 (endret) "The term "douchebag" generally refers to a male with a certain combination of obnoxious characteristics related to attitude, social ineptitude, public behavior, or outward presentation. Though the common douchebag thinks he is accepted by the people around him, most of his peers dislike him. He has an inflated sense of self-worth, compounded by a lack of social grace and self-awareness. He behaves inappropriately in public, yet is completely ignorant to how pathetic he appears to others." Jeg annser meg for å ha inneha langt over gjennomsnittlig kompetanse og innsikt i filmverdenen. Jeg kan ha personlige preferanser i forhold til hva som er en god og dårlig film - på samme måte som andre kan ha det samme. Jeg kan være uenig i andres smak - men jeg himler ikke med øynene og rakker ned på andres subjektive smak. DET er hva jeg selv reagerte på i tidligere innlegg. Jeg har ikke kommentert noe som helst om personers kunnskapsnivå på feltet, ei heller deres kompetanse til å uttale seg. Derimot reagerer jeg på at enkelte ikke klarer å holde seg til den opprinnelige sak - men derimot angriper andre på et personlig plan uten saklig grunn. At enkelte ikke klarer å skille dette får de ta på sin egen kappe. Intollerante personer vil aldri tollereres fra min side - så enkel er den saken. Med andre ord kan man fint være en knallgod bartender - samtidig som man innehar lite sosial intelligens. Dette er selvsagt fullt lov - men da må man akseptere at ikke alle sitter stille og ser på at de slenger med leppa. Endret 24. august 2012 av Guybrush 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå