Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

og da lurer jeg på om noen her inne har noen tips?

Har du kanskje startet egen kafè selv? Hvordan gikk du frem? Lett å få lån i banken osv?

Min idè er en kafè her i hjembygden min. Vi har ingen og min tanke er at vi kanskje trenger en?

Vi har en park her hvor folk lufter hundene sine og vi har et lokale i nærheten der som står tomt. Jeg klarer ikke slutte å tenke på hvor gøy det hadde vært da med en hundekafè. En kafè hvor man har lov å ta med hunder. Kan til og med servere hundemat også kanskje. Jeg vet det høres litt teit ut, men jeg har hund selv og jeg hadde gjerne gått på en sånn kafe hadde det vært en her! Og har hørt om disse i andre land og mener de har noe lignende i oslo...

Jeg er jo bare i idèfasen ennå, så jeg tar veldig gjerne imot tilbakemeldinger på hva folk her inne synes om det?

Jeg er også maler på fritiden og tenkte å bruke denne kafèen min til å stille ut disse. Og la andre kunstnere få utsille også. :rolleyes:

Skrevet

Skritt 1: Kafé. Idé. I hvert fall kafé. Ikke mal et skilt der du skriver kafè.

• Liker 4
Skrevet

Skritt 1: Kafé. Idé. I hvert fall kafé. Ikke mal et skilt der du skriver kafè.

Ok?
Skrevet

Da må du ikke kalle det kafe, men klubb eller noe slikt. Mattilsynet går nemlig ikke med på sånt. Vet om en dame som laget nettopp en slik kafe, og hun fikk trøbbel med dem. Så undersøk før du går i gang.

Skrevet

Det er nok mye jobb, du bør vel få med deg noen fler kanskje? Du må skaffe leverandør av matvarer, du må ha et godkjent kjøkken, skjenkebevilling hvis du skal servere alkohol, ordne med økonomi (greit å ha egen økonomiansvarlig med mindre du er god til sånt selv), du må nok ta en prat med banken også!

Men du får det vel til, om du gjør en god jobb:) Men det er mye arbeid! Jeg har ikke lagd en kafe fra grunnen, men jeg er leder i en bar og selv om jeg ikke gjør alt arbeidet er det masse å gjøre! Møte med vaktmestere, brannvesen, politi, økonomiansvarlig, kommunen, lover å følge, et lokale å holde orden på, vaktlister å lage, holde styr på alle de som jobber der... Så sett deg grundig inn i det :) Og få med deg flere! Anbefaler det!

• Liker 2
Skrevet

Har du jobbet i en kafé selv? Først og fremst er det utrolig mye jobb å starte en kafé, deretter er det veldig mye jobb med å drive en kafé, og så til slutt er det ekstremt vanskelig å få det til å gå rundt og opprettholde en ny kafé.

Skrevet

HOI det er mye du må tenke på.

Bl.a:

- Hvilket type selskap vil du starte?

- Hvor mye må du/vil du investere?

- Hvor mange ansatte skal du ha? Hva er tariff for de forskjellige stilligene?

- Hva skal du gjøre selv, hva skal du sette bort?

- Hva blir kostnadene, hva blir nullpunktomsetning og hvordan skal du oppnå dette og et eventuelt overskudd?

- Hvor mye og hvor lenge kan du gå i minus før du må legge ned?

- Kan du lage bedriftsavtaler der du levererer lunsj til bedrifter i nærheten?

- Hvordan er markedet for det? Gjør masse markedsundersøkelser før du starter

- Hvordan skal du løse utfordringen med mange hunder inne i et lokale, skal du kun begrense hundeservering til uteområdet?

- Det er lurt å ha et eget konsept, men det må være både etterspørsel for det og det må være gjennomførbart

- Hva sier loven om ideen din? Hvilke lover må du forholde deg til?

- Kan du utvide etter hvert, eller dekker den ene cafeen all etterspørsel?

Dette er noe fra steg nr.1. Steg nr.2 blir "hvilke rutiner skal vi ha for å opprettholde lov og krav fra mattilsynet, hva skal jeg servere, hvordan skal jeg møblere" osv.

Du får ha lykke til da, jeg ville nok dratt dit om de hadde en i Trondheim. Ikke at jeg har hund selv, men for å kose med de. Husk at du ekskluderer en del kunder ved å ha hundene inne, enten av sjenanse eller allergi.

Anonym poster: 59953f8911bd7e5cfa675425181accfa

• Liker 3
Skrevet

Tror nok du må gjøre mye research så du ikke får mattilsynet på nakken pga. hundene:P Men jeg hadde fint gått på en slik kafe!:D Jeg liker hunder men kan ikke ha hund selv. Slike kafeer er faktisk ganske vanlige i Japan^^,

Det eneste jeg tenker på er at du sier du er fra en bygd. Er det et stort nok publikum(altså, folk som har hunder/liker hunder OG som liker å gå på kafe) i en bygd?

Anonym poster: 2622122687ba8b083e3e60c81545c642

Skrevet

For ikke å snakke om 'Hva gjør du hvis en av dine to ansatte stadig er syk, og kanskje den andre gravid? Det er ikke bare-bare å drive en liten bedrift med relativt lav omsetning. Svaret er at du må steppe inn selv, samtidig som du må betale arbeidsgiverens del av pengene, slik at du både blir utbrent og fattig.

Anonym poster: 1194caac3f6da8e9282e81d45f415dd6

• Liker 3
Skrevet

Oj! Tusen takk for mange gode saklige svar! Var nettopp det jeg er ute etter. Jeg glemte å nevne at jeg er 27 år nå og har en del år i forskjellige bransjer. (men dessverre ikke akkurat kafè) Men jeg er ikke "ung og dum". Hehe... Jeg har lest mye her og der om dette og vet at det er MYE jobb. Og kommer ikke til å sette igang helt alene. Jeg ser på svarene at det er mye forarbeid. Så jeg skal sette meg mer inn i det.

Mattilsynet tenkte jeg at kanskje ble et problem ja. Ser jo at ikke det er optimalt med mange hunder "oppi" maten. Jeg så mer for meg at det ble en uteavdeling eller en annen løsning inne.

Men uansett! Tusen takk for tipsene. Det var akkurat litt sånne innspill jeg ville ha. Og veldig hyggelig å høre at ihvertfall et par av dere ville kommet ;)

Leste artikkelen det var linket til her også... Så rart. At sånt er ulovlig egentlig? Jeg vil jo tro at det er en god ting at hundeeiere (og hunder) kan møtes og være sosial utenom bare i parker og på fjellet.

Og som det stod i artikkelen. Er du allergisk så finnes det jo tusenvis av hundefrie kafeer...

Men men.... Uansett. Takk for svar! :rolleyes:

Skrevet

Sjekk med Innovasjon Norge. De kan tilby hjelp, rådgiving, mentorer og oppstartslån/finansiering, m.m.

Skrevet

Tusen takk for gode tips dere to! :)

Skrevet

For en del år siden tenkte faktisk min mor og en venninna av henne på å åpne en slik hundekafè faktisk! Men de kom aldri så langt.. =/

Skrevet

Åh, hadde om dette her på VG.1! Du må ha 100.000 EK tror jeg, om jeg ikke husker riktig. Og dyr? Mattilsynet vil garantert prøve å nekte deg, pga hygienen.

Og tenk alt du må lære deg, tenker på leverandører, økonomi(hvilke leverandører vil du bruke, hva er mest gunstig i forhold til hva du har råd til, dyrt/billig), hvorfor skal folk komme til din café, istedenfor å reise inn til byn?, forretningsplan må du lage(logo, navn, ansatte, produkter, lokale, finansiering, målgruppe, hvordan er miljøet der du skal ha cafén i forhold til markedet and so on)

Har du erfaring med økonomi? Tenke økonomisk iforhold til råvarer du vil bruke, skatt, hva om du blir konkurs, regnskap, budsjett, arbeidsmiljø.

Quote;

"Obligatorisk tillatelse fra

• Brønnøysundregistrene

• Plan - og bygningsetaten

• Arbeidstilsynet

• Oslo brann- og redningsetat

• Næringsmiddeltilsynet

• Næringsetaten (Restaurant- og bevillingsetaten)

• Fylkesskattekontoret

Viktige kontaktsteder

• Statens Nærings og Distriktsutviklingsfond (SND)

• Skatteetaten

• Statistisk sentralbyrå

• Statens informasjonstjeneste

• Servicekontoret for næringslivet"

- http://www.utelivsguiden.no/artikkel.ugml?id13=4997

Skrevet

Åh, hadde om dette her på VG.1! Du må ha 100.000 EK tror jeg, om jeg ikke husker riktig. Og dyr? Mattilsynet vil garantert prøve å nekte deg, pga hygienen.

Og tenk alt du må lære deg, tenker på leverandører, økonomi(hvilke leverandører vil du bruke, hva er mest gunstig i forhold til hva du har råd til, dyrt/billig), hvorfor skal folk komme til din café, istedenfor å reise inn til byn?, forretningsplan må du lage(logo, navn, ansatte, produkter, lokale, finansiering, målgruppe, hvordan er miljøet der du skal ha cafén i forhold til markedet and so on)

Har du erfaring med økonomi? Tenke økonomisk iforhold til råvarer du vil bruke, skatt, hva om du blir konkurs, regnskap, budsjett, arbeidsmiljø.

Quote;

"Obligatorisk tillatelse fra

• Brønnøysundregistrene

• Plan - og bygningsetaten

• Arbeidstilsynet

• Oslo brann- og redningsetat

• Næringsmiddeltilsynet

• Næringsetaten (Restaurant- og bevillingsetaten)

• Fylkesskattekontoret

Viktige kontaktsteder

• Statens Nærings og Distriktsutviklingsfond (SND)

• Skatteetaten

• Statistisk sentralbyrå

• Statens informasjonstjeneste

• Servicekontoret for næringslivet"

- http://www.utelivsgu....ugml?id13=4997

Du MÅ ikke ha egenkapital på noe som helst. Og om Mattilsynet kan nekte dyr, er bare et definisjonsspørsmål, vet om flere steder som har klart å unngå reglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...