Semra Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Hvor bor du eller hvor ville du ev. ønsket å bo? Finnes det ørsmå ulikheter mellom de to fylkene? Annet enn generaliseringen Østfold = harry, Vestfold = snobbete. Eller ligger det noe i disse? Snobb og harry finnes i alle byer, i alle fylker. Jeg ønsker å gå mer i dybden; Er hvert fylke preget av en egen allmenn "folkesjel", utgjør den i så fall noen merkbar forskjell i hverdagen? Vi vurderer å flytte til Østfold, etter litt tid i Tønsberg. Jeg søkte råd forrige gang og de aller fleste snakket varmt om Tønsberg, faktisk hadde ingen noe negativt å si om stedet. Trivsel er en følelse, og det er vanskelig for meg å sette fingeren på hvorfor denne følelsen ikke har inntatt meg og ett av mine to barn. Jeg synes ikke folk er så vennlige her som beskrevet, heller noe "kalde". Litt mye sossementalitet, en god del penger synes utbredt - med alt hva det kan innebære (vokste selv opp med MYE, men er i dag en heller fattig alenemor), natur og by er pen... men er ikke Tønsberg litt oppskrytt? Det er også dyrt her! Bor på altfor liten plass med ganske store barn. Kanskje er det bare minner fra barndommen i Østfold som spiller meg et puss, at jeg har blitt så "gammel" at jeg søker en slags tilhørighet. Etter 10 år andre steder. Jeg er forholdsvis velutdannet, men ønsker en mer avslappet mentalitet blant mennesker. Er urban, men kan (kanskje) vurdere mindre steder nærme en by. Liker kreative miljøer. Trivdes på Oslo Øst, men er boligflyktning (på leiemarkedet t.o.m) siden noen år tilbake. Føler vel også jeg er blitt litt gammel til å sprade rundt på hippe Løkka, selv om også barna trivdes veldig der inne. Trenger uansett et BILLIG sted å bo, selv i Tønsberg er det som sagt i overkant dyrt for meg. Råd og betraktninger, anbefalninger og erfaringer mottas med stor interesse!
kaprifolen Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Har bodd i Lstfold, bor nå i Vestfold, men kunne aldri tenkt meg å bo i Tønsberg... Send meg en PM hvis du har litt mer konkrete steder å komme innpå, begge fylkene innehar store variasjoner... 1
Semra Skrevet 22. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2012 Tusen takk for svar, endelig ett menneske som ikke kunne tenke seg Tønsberg Jeg er helt ny og har ikke skjønt systemet ennå. PM,- er det det samme som "send melding"? Blir glad for alle tilbakemeldinger! Kan ellers nevne at steder vi har tenkt på er alt fra Horten og Re til Fredrikstad, Moss og Halden. Halden kun pga boligpriser og nærhet til Sverige. Mest aktuelt er strekningen Rygge til Fr.stad.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Vestfold er da ikke snobbete? Joda, det er sikkert en del snobbete rikinger i Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme-området, men dette er ofte innflyttere. Og om sommeren er det masse rike Oslo-folk som "tar over" hele kyst-området av fylket. Ellers er det helt vanlige folk. Hvis det regnes som en fordel med harry folk, skal jeg love deg det er en god del av disse i Vestfold også Spesielt i innlandet, med også i byene. Hvis du ønsker å bo i en av byene, er det helt klart en del "fine" strøk enkelte plasser rett utenfor byene. Spør lokalkjente hvor disse strøka er, så får du unngå disse Det er disse strøka som er dyre også, andre steder er det billigere. Tønsberg er nok den dyreste byen, de andre er billigere, spesielt hvis du har muliget til å bo et stykke utenfor byen. Sandefjord og Larvik er koselige byer Er du villig til å bo litt mer i utkantstrøk (og desto billigere!) er Andebu flott - kort vei til både Sandefjord og Tønsberg. Hilsen Vestfolding Anonym poster: 3bbcf675d42b8b706410e48baa9d4bf8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Jeg kan varmt anbefale Revetal i Re kommune. 15 min med bil til Tønsberg, billigere enn i byen og min erfaring er at folk er imøtekommende og lette å bli kjent med. Vi var selv inflyttere fra annen by og ble tatt imot med åpne armer. Anonym poster: 3280328ebd89e449e3fa4ce64fab4101
cornflake_girl Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 (endret) Vestfold er ikke snobbete. Det ryktet har de fått fordi badegjestene på sommeren ofte er snobbete (hyttefolka på Tjøme osv). Men jeg skal love deg at det ikke er mye snobberi blandt de "innfødte" Elsker Vestfold, jeg. Fine folk, fine steder, fint klima. Hadde valgt Vestfold over Østfold any day!!! (særlig Tønsberg/Tjøme/Nøttery-området) Edit: TS, hva med å prøve Larvik eller Stavern? Der er det nok billigere, og samtidig utrolig vakkert. Ellers er Tjøme og Nøtterøy mine beste tips, nærme Tønsberg, men mer overkommelige priser, og litt følelsen av å "være på bygda" (minus den tiden hyttefolket er der). Endret 22. august 2012 av cornflake_girl
MissBradshaw Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Jeg flyttet til Tønsberg for et par måneder siden. Trives veldig godt her. Liten og koselig by. Man har det meste her. Eller så er det ikke langt til andre steder. Sandefjord, Porsgrunn, Larvik, Skien osv. Og beste er at det ikke er langt til Oslo heller, hvor jeg egentlig er fra. Kan anbefales byen! Og ikke minst, Vestfold.
Missy1 Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 Jg bor i tønsberg og jeg stortrives kanskje du bare ikke har møtt de rette folka?
Semra Skrevet 22. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2012 Håper ikke jeg fornærmet noen med mine egne generaliseringer her nå... Sossete var kanskje feil ordvalg, "besteborgerlig" er mer passende på hvordan jeg opplever stemningen i Tbg. Jeg er virkelig ikke harry, kommer fra så kalt "fin" bakgrunn selv, men fant tidlig ut at jeg trives med mangfold. Inntrykket mitt her er at det nok er greit å skille seg ut, men det er ikke mange som gjør det. Men husk på at jeg er 30+ da Sikkert lettere blant de unge. Jeg er en åpen og hyggelig person, men litt kunstnerisk, litt rocka (enda ) Kanskje jeg skremmer vekk folk, hihi.... Men jeg er veldig moderat asså.... Er jo mamma også. Grunnen til at jeg trekkes litt mot øst (som heller ikke er bare harry, slik ryktet sier), er familie og nettverk. Blir lei av ferja etter en stund og vil/kan ikke bo lenger sør enn Tbg. Hva tenker dere om strekningen Moss-Fredrikstad eller området ved Horten?
Semra Skrevet 22. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2012 Takk søte dere, for betraktninger og råd Re har jeg også hørt mye positivt om..... Har det med på "lista" mi, hihi. Jeg opplever, som dere, at Tønsberg er ren og pen og har det meste og kanskje enda litt til. Men helt ærlig,- har ikke de fleste byer på ca samme str. det meste en trenger? Og dere som lett velger vest foran øst; Hva er de store forskjellene? Jeg tenker at en utlending knapt ville sett noen forskjell, stedene ligger jo så tett.... mens vi som lever og bor her føler det som ulike verdener, nesten? Men sånn er det vel overalt. Jeg ønsker meg ikke at beinharry høl, asså, jeg ønsker meg mangfold og aksept. Aller helst et kreativt, kunstnerisk miljø.... Kan ikke bo lenger sør enn Tbg, ønsker meg egentlig nærmere nettverk/familie i Øst. Lei av ferja, men vurderer; Fredrikstad (er ikke det en flott by? Elsker gamlebyen, jeg, men vet ikke så veldig mye mer) Moss Horten Re ... og stedene der omkring.
Quiet Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Jeg har bare besøkt Tønsberg noen ganger og kan dermed ikke uttale meg så mye om byen og ei heller sammenligne den med andre byer. Fredrikstad kjenner jeg imidlertid veldig godt til. Det som slår meg hver gang jeg besøker byen, dersom jeg skal generalisere, er at det er en ganske avslappa by, med mye jordnære folk. Nå det er sagt, så dreier dette seg om generaliseringer. Fredrikstadby, og dens innbyggere, er like variert som andre byer, og jeg kan se for meg for eksempel at det å å bo i de forskjellige kommunedelene vil kunne gi et ganske ulikt inntrykk av byen. Jeg vil anta hvorvidt dere kommer til å trives enten 'her eller der' vil avhenge mye av dere og hva slags miljøer dere oppsøker?
Semra Skrevet 23. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 23. august 2012 Jo, det stemmer, selvfølgelig. Selv om å komme inn i eller finne et passende miljø ikke alltid er lett. Ser mer og mer viktigheten av et nettverk rundt oss. Familie. Har jo barn Fredrikstad frister, både mtp beliggenhet, størrelse, prisnivå, gamlebyen og noe jeg tror er en litt unorsk væremåte. Har reist rundt og kikket, men det hjelper kun på inntrykket. Håper på info fra folk som bor, har bodd eller har formeninger om stedene på andre måter. Takk!
cornflake_girl Skrevet 23. august 2012 #13 Skrevet 23. august 2012 Takk søte dere, for betraktninger og råd Re har jeg også hørt mye positivt om..... Har det med på "lista" mi, hihi. Jeg opplever, som dere, at Tønsberg er ren og pen og har det meste og kanskje enda litt til. Men helt ærlig,- har ikke de fleste byer på ca samme str. det meste en trenger? Og dere som lett velger vest foran øst; Hva er de store forskjellene? Jeg tenker at en utlending knapt ville sett noen forskjell, stedene ligger jo så tett.... mens vi som lever og bor her føler det som ulike verdener, nesten? Men sånn er det vel overalt. Jeg ønsker meg ikke at beinharry høl, asså, jeg ønsker meg mangfold og aksept. Aller helst et kreativt, kunstnerisk miljø.... Kan ikke bo lenger sør enn Tbg, ønsker meg egentlig nærmere nettverk/familie i Øst. Lei av ferja, men vurderer; Fredrikstad (er ikke det en flott by? Elsker gamlebyen, jeg, men vet ikke så veldig mye mer) Moss Horten Re ... og stedene der omkring. Tjøme!!!! Virkelig. Det er laidback, "småby", kunstnerisk, inkluderende, og verdens hyggeligste mennesker bor der (ikke hyttefolket, men tjømlingene ). Anbefales på det aller varmeste. Også er det så vakkert der! Når det er sagt, jeg synes også at Fredrikstad og Horten er fine steder.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #14 Skrevet 24. august 2012 Jeg er AB over som anbefalte Re. Jeg synes du skulle gå for Østfold. Jeg er ikke kjent der, men siden det er der du har din familie og ditt nettverk så ville jeg valgt det. Man skal ikke undervurdere å bo nære familie og venner. Står fortsatt for min varme anbefaling av Revetal, men jeg tror du ville bli gladere av å bo nærme "dine". Anonym poster: 3280328ebd89e449e3fa4ce64fab4101
Samosa Skrevet 24. august 2012 #15 Skrevet 24. august 2012 Har bodd i Fredrikstad hele livet og anbefaler det på det sterkeste! Byen ligger sentralt til (nærme Oslo, nærme Sverige, nærme Rygge...), det er en kulturby hvor du finner ganske mange alternative mennesker (kommer an på miljøet du vanker i) og det er en fantastisk flott by med mange familievennlige steder! Jeg må også legge til at jeg nå pendler til Oslo og jeg merker stor forskjell mellom væremåten til oslo-folk og væremåten til Fredrikstad-folk. Fredrikstad-folk er mye mer åpne, imøtekommende, tar ikke ting så høytidelig, lettere å komme i snakk med og dessuten er mange veldig direkte. Så klart, Fredrikstad ligger jo i Norge og du kan ikke forvente en spansk mentalitet fra nordmennene her, men jeg vil generelt si at det er et mye mer åpent "folkeslag". Liker du å bo ved stranden så er Skjærviken eller Kråkerøy noe for deg. Liker du å bo sentralt og er avhengig av buss og sykkel, er Sellebakk, Gressvik eller Oredalen perfekte steder. Naturen her er fantastisk (Fredrikstad-marka, alle strendene, fjellene..), boligprisene er greie (kommer an på området du velger å bo i, så klart), det ligger sentralt til og folka er greie. Jeg anbefaler i hvert fall Fredrikstad. Har fått inntrykk av at Moss er en fin by med litt stive boligpriser, men det er ikke en kulturby på samme måte som det Fredrikstad er. Mossinger er også mer like Oslo-folk med tanke på åpenhet osv.
Semra Skrevet 25. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 25. august 2012 Takk for svar Samosa, kunne du tenke deg å si mer om de ulike bydelene i Fr.stad? Rolvsøy, Trara.... er det noe som heter Bydalen? Alle områder av interesse.... har ikke bestemt meg mtp om vi ønsker sjø, land eller sentralt. Egentlig er det viktigste selve boligen, å få litt plass og helst en liten hageflekk. Det du forteller om byen virker å passe oss veldig bra. Kulturby = flott! Spansk blir det aldri her i nord..... men jo nærmere jo bedre
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #17 Skrevet 28. august 2012 Jeg har bodd på Nøtterøy nesten hele livet, og eeelsker det! Nå studerer jeg på Vestlandet, men skal definitivt flytte tilbake til Tønsberg/Nøtterøy når jeg skal slå meg til ro Drar hjem til mamma og pappa i alle ferier, og på sommeren er utrolig mye liv i byen Brygga er overfylt av hyggelige folk (joda, mange rare folk også), slottsfjellfestivalen, postgirobygget-konsert, flybåten går jo til Engelsviken, flybåten kan også lempe deg av på Bolærne På vinteren liker jeg å kunne ta på skiene rett utenfor huset, og gå en runde ved Borgheim/Torød-området, Tønsberg sentrum ser fantastisk ut rundt juletider (finest julepyntet i vestfold ) Elsker byen, passe stor, naturen, skjærgården, brygga Så er jeg jo så heldig at familien og venninnegjengen min bor der Ah, som jeg elsker Tønsberg Anonym poster: 50013c5df2ea53bc9b3a8d38693f011a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #18 Skrevet 6. september 2012 Jeg er selv oppvokst i mellom Horten og Åsgårdstrand, og har bodd de siste årene i Tønsberg. Kjenner området relativt godt. Har du vurdert Skoppum? Som ungdom ville jeg ikke i mine villeste fantasier anbefalt det området til noen, da det var kjent som et høl, men det har i de siste årene vokst veldig, med en masse nye, unge familier, først og fremst på grunn av lave tomtepriser, og gode muligheter for å bygge hus. Boligprisen er langt under Tønsberg-priser. Her har du kort vei til E 18, og togstasjon like ved, som tar deg til Tønsberg på 15 minutter, og til Oslo på litt over 1 time. Horten bør du jo også sjekke ut, men boligprisene er nok litt høyere enn på Skoppum. Kirkebakken ligger litt "in the middle of nowhere", men har veldig god forbindelse med omverdenen allikevel. 5 minutters kjøring til Bastøferja, 8 minutter til Horten, og 15 minutter til Tønsberg. Dessuten har de en av områdets bedre strender, som er nydelig om sommeren. Flotte turområder, med Borrehaugene som "nærmeste" nabo. Selv er jeg veldig glad i Tønsberg, men jeg ville aldri ha bodd i sentrum, om det er det du gjør. Vi bor på Eik, rett utenfor, og jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen av det du beskriver som Tønsbergfolk. Har du sjekket ut områdene rett utenfor byen, som Eik/Robergrønningen (super-barnevennlig), Husvik/Råel, Tolvsrød, Gauterød eller Presterød? Eller Stokke eventuelt? Jeg kjenner dessverre veldig dårlig til Østfoldsiden, så jeg kan verken sammenlikne eller si noe mer om det. Anonym poster: 5689d6ad9c2dadfc649206cb3ad14cef
Avi Skrevet 6. september 2012 #19 Skrevet 6. september 2012 Jeg bor i Sandefjord, og jeg stortrives her. Kunne aldri tenkt meg å bo i Tønsberg. Jeg synes Sandefjord og Tønsberg er to helt forskjellige byer, men det er min mening.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #20 Skrevet 6. september 2012 Jeg har vokst opp i Sandefjord/Tønsberg og har bodd i Fredrikstad. Kjenner begge fylkene godt. Min anbefaling er Fredrikstad eller Horten/Skoppum. Helst Åsgårdstrand men der er det sikkert dyrt. Småbysnobberiet i Sandefjord/Tønsberg er verre enn noe jeg har sett andre steder. Det er koselig i de byene også men snobberiet ligger der. I Horten og Skoppum er det mer laidback stemning. Holmestrandområdet er jeg ikke så kjent i, jeg kjenner folk som har vokst opp der og bor der og trives kjempegodt. Kanskje det kan være noe. I Fredrikstad er det sterk lokalpatriotisme som kan bli litt mye. Men det er så mange der som er glade i byen sin og det er kjempekoselig. Det merkes på hvordan folk er mot deg når du ikke kommer derfra. De vil liksom at du skal like Fredrikstad like mye som de gjør. Anonym poster: 1bceb2e0a732c9a1455f0ba57ae651ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå