AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Hei! Jeg skal søke på en stilling i en butikk, og sliter litt med noe, nemlig referanser. Jeg har noen referanser fra gamle jobber jeg har hatt, der referansene ikke er tilgjengelig lengre, en av fordi jeg har mistet kontakinformarsjon. Den andre vil jeg ikke oppgi av en annen grunn. Med andre ord, jeg er bestemt på å begynne på nytt, da noen av jobbene ikke gikk som forventet. Denne stillingen ser ut som noe jeg kommer til å trives på, og dermed er jeg sikker på at jeg kommer virkelig til å alt. Saken er den at på slutten av en av jobbene gikk det galt, før det gjorde jeg utmerket, det var bare spesielle regler som gjorde at arbeidsplassen ikke ga meg tilbud om videre jobb, men de sa at jeg kunne søke på nytt, da reglene var at etter noen ikke-positive'' samtaler, kan man ikke bli tilbudt jobb, men man kan søke. Jeg søkte ikke igjen, fordi jeg trengte noe nytt å jobbe med. HJELP! Jeg sitter virkelig fast. Jeg er på leting etter jobb, siden jeg er student. Har hatt EI UKES praksis som bioingeniørstudent, og fått kjempepositive tilbakemeldinger, men denne stillingen jeg søker på, har nesten ingenting med bioingeniørstudiet å gjøre, bortsett fra at både en bioingeniør og en butikkmedarbeider jobber med mennesker, og hjelper mennesker rett og slett. Dette ble langt, setter pris på at du tok tid til å lese! Og er takknemlig for all tips og råd! Anonym poster: 98df959300d2261d73fb78be0ba5c7b0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Over 30 visninger, og ingen svar? Anonym poster: 98df959300d2261d73fb78be0ba5c7b0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Om du husker navnet til din gamle referanse så trenger du som regel ikke den fulle kontaktinfoen. Søk på vedkommende på Google, finn ut hvor vedkommende jobber/driver med nå og spør om h*n kan tenke seg å være referanse til tross for at det er en stund siden Anonym poster: d2c59fb6dabfb4c29d32a013e76343c9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Hvor gamle referanser er det snakk om...? Det tar seg ikke nødvendigvis ikke ut med referanser fra en jobb du hadde for 10 år siden. Attester, ja, referanser nei. Referansene bør være så nylige som mulig, altså fra den siste jobben (evt de to siste hvis det ikke er snakk om så lang tid). Andre muligheter er stedet du hadde praksis ved, tidligere kolleger, samt lærere/andre ved ditt institutt som du har gjort inntrykk på. Det er forskjell på jobb og skole og du bør ha i hvert fall en jobbreferanse i tillegg, men man tar det man får. At du er student gir del vel kanskje litt mer slingringsrom. De fleste vet ikke hva en bioingeniør er, så hvis du skal bruke det som noe argument kan du kanskje på en eller annen måte flette inn søknaden at studiet inneholder profesjonell kommunikasjon og etikk. Anonym poster: 9464f76169eec4cb4227af9cc160f015
Gusto Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Husk at referanser ikke behøver å være fra tidligere arbeidsplasser. En referanse skal i utgangspunktet være en som kjenner det godt og som kan gå god for at du kommer til å gjøre en god jobb. Dette kan f.eks være tidligere lærer, en venn, en tidligere trener etc, etc.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 Husk at referanser ikke behøver å være fra tidligere arbeidsplasser. En referanse skal i utgangspunktet være en som kjenner det godt og som kan gå god for at du kommer til å gjøre en god jobb. Dette kan f.eks være tidligere lærer, en venn, en tidligere trener etc, etc. Hovedpoenget er å finne ut hvordan du var i jobbsammenheng. En referanse skal i utgangspunktet være en som vet hvordan du har fungert i jobbensammenheng nylig, ikke en som "kjenner deg godt". Ideelt skal de også ha hatt et lederansvar for deg. Lærere o.l. kan for så vidt brukes også, særlig hvis man er student eller helt ny utdannet, men de gir ikke et godt bilde av hvordan du fungerer i arbeidslivet. Slikt bør helst brukes i tillegg til en jobbreferanse. Ikke bruk venner eller andre med et nært personlig forhold til deg. En slik referanse har i utgangspunktet null verdi. Du søker ikke opptak i en ny vennegruppe, du søker jobb. Prøv alt annet før du tyr til slikt. Anonym poster: 9464f76169eec4cb4227af9cc160f015
Gusto Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Hovedpoenget er å finne ut hvordan du var i jobbsammenheng. En referanse skal i utgangspunktet være en som vet hvordan du har fungert i jobbensammenheng nylig, ikke en som "kjenner deg godt". Ideelt skal de også ha hatt et lederansvar for deg. Lærere o.l. kan for så vidt brukes også, særlig hvis man er student eller helt ny utdannet, men de gir ikke et godt bilde av hvordan du fungerer i arbeidslivet. Slikt bør helst brukes i tillegg til en jobbreferanse. Ikke bruk venner eller andre med et nært personlig forhold til deg. En slik referanse har i utgangspunktet null verdi. Du søker ikke opptak i en ny vennegruppe, du søker jobb. Prøv alt annet før du tyr til slikt. Anonym poster: 9464f76169eec4cb4227af9cc160f015 Er ikke helt enig i det. Har jobbet i mange år med outplacement og karriererådgivning samt at jeg har vært arbeidsgiver og drevet med ansettelser. En som er god kan finne ut mye ved å snakke med andre enn tidligere kolleger/ sjefer. I de fleste tilfeller er karrakter og egenskaper viktigere enn jobben du har hatt. Dette er forhold andre som også kjenner deg godt kan svare på. Når det er sagt vil jeg tilføye at det virker litt misstenkelig at du ikke har/ vil oppgi referanser fra tidligere arbeidsforhold.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 På den jobben hvor noe gikk galt på slutten, har du en kollega du kan bruke der f.eks? Selv har jeg brukt en sjef og en kollega som referanser når jeg har søkt jobber, også fordi jeg føler en kollega kan si mer om hvordan jeg er å samarbeide med og fungerer sosialt. Sjefen har en ofte litt større avstand til. Jeg har også vært referanse for tidligere kollegaer og opplevd at det blir satt pris på da en kollega byr på et annet perspektiv enn en sjef. Den referansen hvor du har mistet kontaktinfo må jo være mulig å finne igjen. Men snakk med vedkommende før du setter ham eller henne opp som referanse, det er pinlig å bli ringt opp som referanse uten å vite at man er satt opp. De jeg har som referanse, og de jeg har vært referanse for, er personer jeg har holdt og blitt holdt oppdatert av gjennom søknadsprosessen. Anonym poster: 795f500386ef827c93d9abe6022a049d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå