lykkelig89 Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Jeg bare lurer på en ting, prossessen i et IVF forsøk, hvor mye må mannen delta her? Min mann har en del reisejobb, så jeg lurer på, hvor mye må han delta, må han være med på alle timene på sykehus? Noen som vil fortelle punktvis denne prossesn for meg?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Vi har akkurat hatt IVF-forsøk, og det eneste mannen trengte å gjøre var å levere sædprøve for å se hvordan det lå an med svømmere (dette var da under utredningen). Da vi kom igang så måtte han og ta div blodprøver. Den dagen jeg hadde uttak så leverte han sprerm, så da måtte han være med. Ellers så var det ikke nødvendig for han å være der ved innsett, men han valgte å bli med for å holde meg i handa. Anonym poster: d97bfc89d850eacde4ef938ff799dbc3
CathrineMic Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Vi er også igang med IVF. Eller, vi skal på samtale i oktober da Har dere fått time til samtale eller? Hva har dere gjort?
lykkelig89 Skrevet 22. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2012 Neinei, jeg er bare prøver i syklus fire nå. Bare ville høre, snakket med legen idag om min bekymring over ikke å bli gravid, og han forklarte da at om det ikke gikk overhode og min samboers sperm er veldig dårlig henviste han oss til IVF. Bare lurte jeg, håper selvsagt vi slipper, men glad det finnes.
lykkelig89 Skrevet 22. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2012 Neinei, jeg er bare prøver i syklus fire nå. Bare ville høre, snakket med legen idag om min bekymring over ikke å bli gravid, og han forklarte da at om det ikke gikk overhode og min samboers sperm er veldig dårlig henviste han oss til IVF. Bare lurte jeg, håper selvsagt vi slipper, men glad det finnes. Må kvinnen sykemelde seg?
Gjest Vettel Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 Skal vi se. Ved oppstart samtalene må mannen være med. Samt uttaksdato, for sperm-leverans. Tror det er det? Men koselig om mannen er med, spesielt ved innsett (se et lite riskorn flyte inn, og vite det er DERES embryo!) Sykemelding: Generellt nei. Men er veldig ulikt hvordan kvinnen reagerer på uttaket. Den dagen er du ikke på jobb uansett. Dagen etter kan du dra på jobb, hvis formen er ok. Kommer jo også ann på hva du jobber med. Lykkelig: Om du er i bare syklus/prøveperiode fire, så ville jeg ventet med å stresse med IVF. Er veldig mange komponenter, ulike medisiner. Alt ettersom årsak til infertilitet. Det er vanlig å vente 12 sykluser, kanskje enda lengere hvis du har gått på p-piller. Men tidligere om du er eldre, feks 36/37 år.
lykkelig89 Skrevet 22. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2012 (endret) Ja, jeg sliter bare med dette, var hos legen idag, mannens sperm skal sjekkes når vi får mulighet og det passer for han å gjøre det. Jeg har vært hos gynekolog. Jeg har også fått henvisning til en psykriater angående dette. Føler jeg ikke har kontroll overhode og jeg mislikker det sterkt.. Vet ikke om vi kan få barn , vet ikke når, kan ikke bestemme noe, blir psykisk ustabil og gal av dette og det går utover min samboer. Må hele tiden forklare han at om vi ikke får det til må vi det og det og det, og tenk om jeg tar masse sprøyter og alt , også plutselig sier du at du ikke kan pga. jobben, åååh, blir gal, er jo gale tanker!!! (Jeg vet foressten at jeg er frisk, men vet ikke med han..) Endret 22. august 2012 av lykkelig89
Athene Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 Han må være med på forsamtalen, og han må levere sædprøve og helst være sjåfør uttaksdagen. For min del har han også vært med på bortimot alle timer. Det er også han som setter alle sprøyter, det klarer jeg ikke selv. Så jeg er egentlig avhengig av at han er hjemme i hele behandlingsperioden. Dersom du sliter psykisk med dette er det nok enda viktigere at han er til stedet. Det høres ut som om du bør få noen å prate med. Du tenker alt for mye hva/om/hvis, det er hverken sunt for deg eller forholdet. Jeg har selv holdt på med dette sirkuset i nesten fem år, har vært gjennom fire forsøk og fått beskjed om at vi ikke kan få egne barn. Hadde jeg låst meg fast i de tankene som dukker opp i en slik situasjon hadde jeg vært innlagt for lenge siden. Sykemelding - nesten ikke noe. Behandlingen er overraskende "mild". Jeg har vært sykemeldt 3 dager i forbindelse med hvert forsøk. Unntatt siste der jeg tok litt 50% for å stresse minst mulig. Men ofte har jeg dratt på jobb en dag på innsettdagen likevel, det er mange tanker og godt å ha noe å gjøre på. Det at du er helt frisk er det forresten umulig å vite. Hos meg så alt også fint ut, og mannen var "problemet". Etter tre forsøk fant de ut at eggene mine ikke er levedyktige. Det er ingen test som kan vise det før man er i gang med forsøk og henter ut mange egg. Det er ikke for å skremme deg, men for at du ikke skal begynne å tenke skyld. Og du - du stresser alt for mye alt for tidlig. Gjør ditt beste for å stresse ned litt 1
lykkelig89 Skrevet 23. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2012 Takk, for svar du, noen gode råd for ikke å stresse???
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Takk, for svar du, noen gode råd for ikke å stresse??? Det er ingen grunn for å stresse når dere bare har prøvd i fire sykluser. Prøv å få noe annet å tenke på, en hobby e.l Anonym poster: 5d4b8e9602b3a31f50f77292016818ec
lykkelig89 Skrevet 5. september 2012 Forfatter #11 Skrevet 5. september 2012 (endret) Alt var som normalt sjekket oss begge to.. Endret 5. september 2012 av lykkelig89
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #12 Skrevet 5. september 2012 Min mann var med på de fleste timene, for å holde meg i hånda. Er av og til litt "mye" informasjon som kommer, så jeg trengte et par ører til også. Men det er absolutt ikke nødvendig at han blir med på alt. Var samme med oss som de over her; han måtte levere sædprøve under utredningen, og ta et par blodprøver, også måtte han levere ny sædprøve samme dag som jeg hadde uttak (til befruktningen). På Rikshospitalet sykemelder de kvinnen i fire dager, fra og med dagen det er uttak, til og med dagen etter innsetting, som vanligvis er to dager etter uttak. Jeg ble veldig dårlig etter bedøvelsesmedisinen da jeg hadde uttak, men de andre som hadde samme dag som meg virket ikke som de reagerte noe i det hele tatt. Både dagen etter og dagen jeg hadde innsetting igjen følte jeg meg i fin form, og kunne i teorien ha vært på jobb, tror jeg. Men så er det noe med at man skal slappe litt av og ta det litt med ro og sånn også, så det var godt å ha disse dagene likevel Anonym poster: b0b28dc67f230841e716d1ad0a761f09
barnesangen Skrevet 6. september 2012 #13 Skrevet 6. september 2012 Ening med de over. mannen var med på oppstartssamtale, leverte sædprøve under utreding, ny prøve dagen jeg hadde uttak, og kjørte meg hjem etterpå. Ellers har han ikke vært med grunnet jobb. Jeg har klart å sette injeksjoner på meg selv. Han har slitt litt mer med humøret mitt kankskje;) ? Jeg har hatt ivf på riksen, og der sykemelder de 4 dager fra uttak uansett. Kjente det var greit å ha fri uttaksdagen, da jeg hadde en del ubehag etterpå, men det ble borte på dag 2. har måttet reise til riksen for kontroll o.l underveis, og da har jeg fått perm m lønn fra jobben om det har vært nødvendig. Lykke til med IVF.
Emmicke Skrevet 7. september 2012 #14 Skrevet 7. september 2012 4 sykluser er ikke lenge, det ville jeg ikke stresset for altså. Det ordner seg nok:) Har forøvrig hatt et ivf forsøk og ble gravid:) De fant ikke noe "galt" på noen av oss, så hva årsaken evt er til at det ikke gikk naturlig er umulig å vite.
lykkelig89 Skrevet 17. september 2012 Forfatter #15 Skrevet 17. september 2012 Ening med de over. mannen var med på oppstartssamtale, leverte sædprøve under utreding, ny prøve dagen jeg hadde uttak, og kjørte meg hjem etterpå. Ellers har han ikke vært med grunnet jobb. Jeg har klart å sette injeksjoner på meg selv. Han har slitt litt mer med humøret mitt kankskje;) ? Jeg har hatt ivf på riksen, og der sykemelder de 4 dager fra uttak uansett. Kjente det var greit å ha fri uttaksdagen, da jeg hadde en del ubehag etterpå, men det ble borte på dag 2. har måttet reise til riksen for kontroll o.l underveis, og da har jeg fått perm m lønn fra jobben om det har vært nødvendig. Lykke til med IVF. Skal ikke ta IVF...??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå