AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Jeg og en kollega av meg var så uheldig å få frastjålet en hel loddpakke på jobb. Jeg lå loddpakken ved siden av tippeterminalen, så kunden fikk tak i den, men vedkommende måtte strekke seg over bordet for å ta den. Sjefen vår er veldig grei, men han sa at hadde vi jobbet i hvilken som helst annen butikk, hadde vi fått sparken. Dette er jeg uenig i, da jeg mener at en enkelthendelse ikke er grunnlag nok. Kan også nevne at jeg og kollegaen min betalte verdien på loddpakken som var på 2000 kr. Hva mener dere kunne ha skjedd i denne situasjonen? Anonym poster: 9c942517fc0eedd3402c1f61265aed36
SmallTalk Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Jeg mener at sjefen din ikke helt vet hva som skal til for å få en person sparket. Det skal mere til enn en pakke lodd til en verdi av 2000 kr for å ha et reelt oppsigelsesgrunnlag. Forøvrig så kunne kunden like gjerne ha stjålet loddene fra stativene de vanligvis plasseres i. Det er ikke akkurat så veldig vanskelig å komme seg inn i disse heller. 4
Marsipan Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Det er ikke oppsigelsesgrunn. Jeg syns forøvrig det er helt hårreisende at du og kollegaen din betalte for dette, svinn i butikk skal ikke gå fra de ansattes lommebok! 20
Nektarin Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Nei, dette er ikke oppsigelsesgrunn. Det er også ulovlig å be/tvinge ansatte om å dekke tap som dette. Jeg ville kontaktet fagforening og fortalt om forholdene i butikken. 2
Namine Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skulle dekke tapet. Om du kommer ut i butikken med et par kasser dolmio for varepåfylling, du setter de fra deg og begynner å stable, og en kunde rekker å stjele en av kassene, skal alle som er på jobb den dagen dekke dette da? Og det er, som nevn tidligere i tråden, ikke lov å kreve at ansatte dekker opp for svinn/tyveri utført av kunder. Og nei, du kan ikke få sparken pga dette. Endret 22. august 2012 av Namine 1
Gjest RamaLama Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 (endret) . Endret 17. august 2013 av newbiepie 2
Myosotis Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Merkelig. Jeg har jobbet i butikk og har vært med på at ansatte mister og knuser varer, feilpriser og er vitner til tyveri. Men vi har da aldri vært nødt til å betale for varene. Alle kan være uheldige og bli frastjålet ting! Og aldri har noen av oss noen gang fått sparken heller. Er det en privat drevet butikk eller en kjedebutikk? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 Sjefen vår er veldig grei, Anonym poster: 9c942517fc0eedd3402c1f61265aed36 Nei, det er han ikke. Han er et sleipt svin som forteller skrekkhistorier om konkurrentene for å få seg selv til å virke snill og grei. Anonym poster: 4207b3722ce28f26b824a3cfe2a889a5 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #9 Skrevet 22. august 2012 TS her. Jeg kan jo nevne at jeg forlot loddpakken for å gå på kontoret og hente veksel. Men kollegaen min satt i kassen, men fikk ikke med seg tyveriet da det var ganske hektisk, og mange folk. Men dette har kanskje ikke noe å si? Anonym poster: 9c942517fc0eedd3402c1f61265aed36
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #10 Skrevet 22. august 2012 Bare en tilleggsopplysning her, som jeg selv fikk opplyst om da jeg jobbet et sted hvor vi solgte skrapelodd (jeg regner med det er det det er snakk om her): Loddene kan stjeles uten å brukes selv om det står du har vunnet en million, det hjelper ingenting så lenge loddene ikke er registrert i kassesystemet først. (Og det er de sjelden når de er innpakket i plast enda) Anonym poster: 0ea48c2e75c9eee6c3499ca79942a941 1
bebisss Skrevet 22. august 2012 #11 Skrevet 22. august 2012 Jeg har blitt frastjålet ting selv på jobben, mange ting faktiskt, og jeg har aldri betalt ei krone for ting som ble stjelt ( skal nevnes det ikke var så vanskelig å få stjelt med seg ting derfra) Du burde få de kronene tilbake, og om du får sparken så må han ha en gyldig grunn til å sparke deg. Vet om en gutt som fikk sparken av ingen årsak, så han gikk videre med saken og fikk jobben tilbake. det er jo litt kjedelig å gå tilbake til en jobb du nettopp fikk sparken fra, men han fikk den hvertfall tilbake,, Få pengene tilbake fra dritt sjefen som ikke er veldig snill og grei, og ikke la deg lure av dumme historier han sier..
bebisss Skrevet 22. august 2012 #12 Skrevet 22. august 2012 Bare en tilleggsopplysning her, som jeg selv fikk opplyst om da jeg jobbet et sted hvor vi solgte skrapelodd (jeg regner med det er det det er snakk om her): Loddene kan stjeles uten å brukes selv om det står du har vunnet en million, det hjelper ingenting så lenge loddene ikke er registrert i kassesystemet først. (Og det er de sjelden når de er innpakket i plast enda) Anonym poster: 0ea48c2e75c9eee6c3499ca79942a941 Men hva om de blir stjelt fra det stativet med kassen? om man vinner en million da så får man ikke det utbetalt siden det ikke er scannet i kassen først for pris?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #13 Skrevet 22. august 2012 Det har ingenting å si. Jeg har vært med på at en pelsvest til rundt åtte tusen ble stjålet. Vi var tre personer på jobb som alle var klar over at vesten ble stjålet rett framfor oss, men vi kunne ikke gjøre noe fordi vi ikke kunne bevise noe (pelsen hadde verken alarm eller pris, og vi hadde ikke overvåkningskamera i butikken). Jeg har også rotet bort godt over € 500 i feil veksel. Sjefen sa begge gangene at det var trist, men ingenting å gjøre med det. Anonym poster: b1c035ea0cf510cf989d3e615372f9d7
SmallTalk Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 Men hva om de blir stjelt fra det stativet med kassen? om man vinner en million da så får man ikke det utbetalt siden det ikke er scannet i kassen først for pris? Når man spretter en loddpakke så må man aktivere denne pakken for at loddene skal bli "gyldige", dvs at man skal få utbetalt eventuelle premier. Lodd som er satt i stativene ved kassen bør være aktiverte, hvis ikke vil ikke eventuelle kunder kunne heve premiene sine.
Trixy Skrevet 22. august 2012 #15 Skrevet 22. august 2012 Men hva om de blir stjelt fra det stativet med kassen? om man vinner en million da så får man ikke det utbetalt siden det ikke er scannet i kassen først for pris? Akkurat det opplevde jeg en gang ;-) Var en kunde/frekk unge som dro med seg masse flaxlodd fra stativet og løp som bare det ut.. Disse var aktivert og vi ringte til Norsk Tipping med loddnummer så de deaktiverte de. Tror vi måtte deaktivere hele pakken, men da ble de verdiløse og umulig å veksle inn gevinst på
bebisss Skrevet 22. august 2012 #16 Skrevet 22. august 2012 Men det er altså mulig og dra med seg ett eller to lodd fra ett stativ? om ingen merker det og du da vinner en million så kan du da stikke av med gevinsten? Ikke det at jeg vil stjele lodd, men har alltid lurt på dette
Lykkelitenen Skrevet 22. august 2012 #17 Skrevet 22. august 2012 Ts, ta dette opp med sjefen, gi klart beskjed om at du har lest litt rundt og sjekket opp i dette og at du og kollegaen din skal ha pengene tilbake. Dere skal IKKE erstatte noe fra ett tyveri/naskeri. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #18 Skrevet 22. august 2012 Takker for positive svar dere! Men er det noen lover eller regler som tilsier at vi ikke skal erstatte et tap? Kan ikke sjefen komme med argument som at jeg lot den ligge åpenlyst, så kunden bare kunne ta den? Loddpakken var nettopp blitt aktivert og det var bare blitt solgt 2 lodd fra pakken. Dessverre klarte ikke hjernen min å tenke så langt at jeg bare kunne ringe Norsk Tipping og få de til å sperre den, gjorde dette først to dager senere. Men da hadde allerede tyven skrapt loddene, så da var det for sent. Anonym poster: 9c942517fc0eedd3402c1f61265aed36
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #19 Skrevet 22. august 2012 Er du organisert? La i så fall dem ta diskusjonen med sjefen din, du skal ikke erstatte noe som helst med mindre det var gjort grovt uaktsomt, og de vet nok bedre hva som kommer inn under den definisjonen enn noen andre. Anonym poster: 4207b3722ce28f26b824a3cfe2a889a5 1
Gjest RamaLama Skrevet 22. august 2012 #20 Skrevet 22. august 2012 (endret) . Endret 17. august 2013 av newbiepie 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå