AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Hei alle sammen! Jeg er gravid og er nå i uke 25. Har termin i begynelsen av desember, men kunne godt ha tenkt meg og dra til syden for å slappe av litt sammen med min kjære, før baby-tilværelsen starter for fullt! Jeg kunne godt ha tenkt meg å kanskje prøvd å reise i September - helst Oktober eller kanskje begynnelsen av November en gang. Er det noen som har erfaring med å være gravid og reist til sydligere strøk? Og evt, har dere noen steder som å anbefale for gravide? Steder som kansje ikke er så alt for varme og lange å reise til Setter pris på all råd og erfaring om å reise på tur når man er gravid! TAKK! Anonym poster: 79177f19cfaddeaad9e25a2092d6636c Anonym poster: a4ecca40eac13fc09677b6d19683f032 Anonym poster: a4ecca40eac13fc09677b6d19683f032
Disco Biscuit Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Det er ikke noe problem å reise til varmere strøk, eller på tur generelt når man er gravid. Ta bare forhåndsregler og ta med helsekort for gravide, reiseforsikring og Europerisk helsetrygdkort (om du reiser i europa), så er du på den sikre siden om noe skulle oppstå. Jeg var på ferie til sydligere strøk når jeg var gravid, var runt 6mnd på vei og det var ingen hindring. Vi reiste til Hellas i mai, og fikk da en noe kjøligere tur enn om du reiser midt på sommeren. Temperaturene kan beskrives som en god norsk sommer, med kjølige kvelder. Noe som gjorde godt for en gravid kropp som lett blir varm. God tur! 1
Gjest Frk.Franzen Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Tror du burde reise før november i alle fall. De fleste flyselskapene har en grense på en viss uke. Da jeg fortsatt tenkte på å reise mener jeg å huske at grensa var på 33 uker eller noe hos det flyselskapet jeg sjekket.
kaprifolen Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Spør meg om halvannen uke, reiser til Sør Europa i sv.uke 32/33!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Vær forberedt på at du kan føde for tidlig, er greit å sjekke forholdene på sykehusene hvor du skal, hvordan er det med prematur baby i ett land du ikke forstår språket? Og sjekk hva reiseforsikringen din dekker. Alt dette er greit å tenke på hvis du reiser i 3 de trimester.<br /><br /> Anonym poster: c68d95308c4f814649b5e1daa876797d
kaprifolen Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 Og ikke minst; hvilke regler har flyselskapet og landet du skal fly til/fra? I Norge tillater f.eks SAS å fly frem til uke 38 med attest etter uke 36. Tyrkia krever utvidet attest fra uke 28 (men det er jo en bedriten feriedestinasjon uansett...) Vi reiser til et sted vi kjenner, hvor vi vet vi vil få all hjelp vi kunne trenge, forsikringen er ok, flyselskapet er ok, språk og evt tolk ved behov er ok... Ville også tatt toxoplasmose-prøve, så slipper du kanskje å bekymre deg for grønnsaker etc. Det er litt å ta hensyn til, men det kan fint la seg gjøre! Mener å ha lest anbefaling om at gravide etter uke 28(?) ikke bør fly mer enn ca 4 timers turer, men dette er ikke noe jeg kan verifisere. Ikke farlig-farlig, men var visst mtp hevelser etc. Husk støttestrømper uansett..
Silfen Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Jeg hadde ikke reist noe sted som helst som gravid etter uke 36. Det er godt mulig charterselskapene har andre regler enn flyselskapene, men det aner jeg ikke noe om.
kaprifolen Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 Jeg hadde ikke reist noe sted som helst som gravid etter uke 36. Det er godt mulig charterselskapene har andre regler enn flyselskapene, men det aner jeg ikke noe om. Sas tillater faktisk gravide å fly med attest frem til uke 38, så lenge det er inntil 4 timer eller noe.
Silfen Skrevet 22. august 2012 #9 Skrevet 22. august 2012 Det betyr ikke at det nødvendigvis er en god idé. Å reise på sydentur en måned før termin er vel, tja, for å si det mildt; galskap.
kaprifolen Skrevet 22. august 2012 #10 Skrevet 22. august 2012 Jeg mente det bare som et svar til at det virket som du kanskje trodde det var charterselskapene som var "de løsslupne", ikke de rene flyselskapene.. Jeg ble nemlig litt overrasket over SAS selv... Men dog, om du er på vei fra Bergen til Oslo med fly, er det jo ikke akkurat HELT krise om vannet går. Svært få føder 40 minutter, som er det det tar fra takeoff til landing... At det er ren galskap synes jeg selv er en overdrivelse. Det kan like gjerne være en kalkulert risiko å ta. Som jeg selv sier, det verste som kan skje, er at barnet mitt kan velge et annet fødelands statsborgerskap, ikke bare det norske.. Og at vi må bli i landet en drøy uke ekstra, om jeg skulle født siste feriedagen vår. Og dit vi skal er det lang fra verdens undergang. Misforstå meg rett, generellt sett er jeg helt enig med deg, og jeg ville heller ikke PLANLAGT en ferietur med 4-5 timers flyreise i uke 36, men alt er ikke bare svart-hvitt!
Silfen Skrevet 22. august 2012 #11 Skrevet 22. august 2012 Nei, jeg mente at charterselskapene muligens er strengere. På cruise er det jo ikke lov å være gravid etter type uke 24, iallfall ganske tidlig. Så det er mulig at de er strengere på land og, det håper jeg iallfall. Herlighet, tenk å ende opp med å føde i Tyrkia eller Egypt eller noe sånt. 1
marsy Skrevet 22. august 2012 #12 Skrevet 22. august 2012 Reis så tidlig som mulig! Velg et trygt sted (god standard på sykehus), og pass på at reiseforsikringen deres dekker eventuelle ting som kan skje. Det kan jo hende at det skjer noe som gjør dere bekymret, slik at dere må på sykehus for å ta en sjekk Jeg personlig hadde ikke reist ut av landet etter uke 30.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå