AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Ønsker meg veldig hest, men vet jo godt at det er dyrt. Men ca. hvor mye koster det alt-i-alt i året og ha hest? Bor på gård så stallplass er ikke noe problem. Anonym poster: d2f06dcdb625987ef417bf10cd731dbf
terri Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Viss du bor på gård, da har dere vell kanskje høy selv? Da jeg hadde hest fikk jeg gratis høy på en nedlagt nabogård, og gratis stallplass hos onkelen til min venninde som også hadde hest.. sagflis fikk vi også gratis fra et lokalt sagbruk man må påregne kraftforutgifer, noen som kan sko hesten og file hovene et par ganger i året, vaksinasjon og ormekur.. Det som koster mest er å kjøpe hesten, og alt utstyr man trenger til den. Sal, bissel, børster og stelle utstyr, evt. dekken, http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27456949 tror hesten min spiste ca 10-11 kg høy for dag... Da blir det fort 15-16 tusen i året på høy 500 kr (+/-) i kraftfor per mnd. sagflis vet jeg ikke hva koster, men det går endel sagflis til en hest. Hovslager: mente jeg betalte ca 900 per gang. litt mer da det var vinter og hensten skulle ha brodder på skoene. Nå er det vell og merke over 5 år siden jeg hadde hest husker ikke så godt...
trudz Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Når jeg hadde hest betalte vi ca 12 000 i året for høy, 120 kr for sko ca hver sjette uke (tok hovslagerkurs, så vi skodde selv), hadde fjording som kun gikk som tur/hobbyhest, så kraftfor gikk det svært lite av, ca 160 kr pr mnd i spon om vinteren. I tillegg kommer tannrasp på omtrent 500 kr ca en gang i året, ormekur, vaksine og eventuelt andre utgifter, som feks at hesten blir syk eller skader seg og sånne ting. Vi hadde også gratis stallplass, så der er det mye å spare Om man ikke skor selv ligger prisen på alt fra 7-800 til 1500, hver 6-8. uke, så der går pengene fort. Vet ikke hvor mye det koster å bare skjære hovene dersom hesten går barfot. Vi betalte vel alt i alt ca 15 000- 16 000 i året vil jeg tro, kom ganske billig fra det egentlig Lykke til med eventuelt hestekjøp, det er verdt hver ei krone spør du meg =)
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Se her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=681330 1
Bakasura Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 Har du egen stall sparer du mye penger på det. Spon er mulig å hente gratis fra enkelte steder. Jeg vet ikke hva det egentlig heter, men vi kaller det trelast. Kraftfor kommer som regel på 3-500kr i mnd. Høy prisene varierer fra by til by - det samme gjelder pris for skoing. Du må nesten ringe rundt og undersøke. I Bergen tar de fleste rundt 1000kr for skoing. Så har du jo tannrasp, vaksiner og ormekur + vetrinærutgifter ved skade. Det koster mye å eie egen hest, og hvis du ikke er sikker på om du har råd til det vil jeg råde deg å vente til du er sikker på at du har råd til det.
Maestro Skrevet 24. august 2012 #6 Skrevet 24. august 2012 Om du står i egen stall, så sparer du flere tusen kroner tanken på stalleie, ev høy og spon. Da jeg hadde hest for 2-3 år siden, så sto jeg på en rideklubb. Tillegg til sprangtime en gang i uken, samt noen helgekurs. Det var 90 kr pr sponpose(ganske stor, men større hest man har, jo større boks, derretter mer spon behøvdes.) Høy og stalleie husker jeg ikke:/ Men det ble fort oppi 5-8k pr mnd. Helt avhengig for, utstyr, sprangtimer, spon, høy. Hest er ikke billig med mindre man har gård sjøl, å ikke trenger så mye å bare hare hesten som tur og kosehest. Som definitivt er det morsomste.
Maestro Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 Legger til; Skoing på 1000 hver 6-7 uke(hesten jeg hadde elsket å skrape hoven/bena nedi bakken pga utålmodighet, mat så skona hennas ble så fort slitt på frambena) Plutselig får hesten skade, er blitt syk, å dyrlegen er ikke akkurat billig. Sommerbeite, varierer veldig. Der jeg hadde mi, kostet det vel ca 6k tror jeg for en sommer(2.5 mndr), men det terrenget var stort, de sto med 25-30 andre hester i et fjell med marker, ei dame som sjekket til dem hver dag, selvom hestene sto 1.5 time vekk fra grinda. En liten innsjø/dam som hestene drakk av, å masse trær om det regnet. Beste sommerbeite jeg har brukt, å det sier søs det samme. Utstyr kan bli ødelagt, å om man driver med konkuranse så må man jo ha en del i tillegg til vanlig utstyr. Og jenter likt, det er alltid gøy med noe nytt! Så eksakt pris kan jeg ikke si, men man kjenner det i lommeboka for og si det sånn. Men altså, har du egen stall, lett for og få tak i høy og spon, trenger ikke mer enn børster/sal/hodelag/litt dekken/grime og leietau pga det er en kosehest, så er det faktisk ikke særlig dyrt, enn om man står på et ridesenter der de tyter penger utav en.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #8 Skrevet 24. august 2012 Jeg har egen stall og jorder der hesten kan beite om sommeren. Spon/flis kan jeg klarer jeg lett å skaffe meg gratis. Tenker mest på å kjøpe islandshest egentlig... ts Anonym poster: a8452ca8a4493289183657f2ff13e00b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #9 Skrevet 24. august 2012 Hus forsikring.<br /><br /> Anonym poster: 229aff2beea3dc842dcaa79d8d98568d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #10 Skrevet 24. august 2012 Hus forsikring.<br /><br /> Anonym poster: 229aff2beea3dc842dcaa79d8d98568d Husforsikring? Hva har det med hest å gjøre?? Anonym poster: a8452ca8a4493289183657f2ff13e00b 3
Sommersalg Skrevet 24. august 2012 #11 Skrevet 24. august 2012 tror vedkommende mente "husk forsikring" 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #12 Skrevet 24. august 2012 Haha jævla iPhone, men ja,HUSK forsikring,mener jeg <br /><br /> Anonym poster: 229aff2beea3dc842dcaa79d8d98568d 1
Arcamenel Skrevet 24. august 2012 #13 Skrevet 24. august 2012 Dersom du skal ha hesten hjemme på gården, vil du naturlig nok spare inn stalleia der. Men samtidig må du påberegne utgifter til strøm, vann, gjerder og eventuelt varme. Du må også enten leie ut en stallplass eller kjøpe/låne en hest til, slik at hesten din ikke står alene. Hva du velger å gjøre kan enten gi en pitteliten ekstrainntekt (på kanskje noen hundre i mnd.), eller ekstrautgifter. Dersom du er heldig får du tak i en god sponavtale. Det fikk vi på en stall jeg hadde hest på før, og vi fikk spon til spottpris fra et industribygg i området. Litt støvete spon, men den funka - og var kjempebillig. Høy kan dere kanskje "lage" selv dersom du bor på gård, men her kommer igjen utgiftene av å gjøre det selv - både de økonomiske og selve arbeidet som legges i det. Gjennom året trenger hesten å få fikset beina sine (kostnadene her avhenger av hvor du bor i landet, hvor fort høvene vokser, om hesten er barfot eller går med sko osv.), tannsjekk 1-2 ganger i året, sjekk av equiterapaut/kiropraktur 1-2 ganger i året, kanskje må du ha besøk av saltilpasser dersom hesten endrer seg såpass i kroppen at salen ikke passer lengre (f.eks. får mer muskler i overlinjen), og så vil du kanskje ri for instruktør på treninger og kurs. I tillegg kan veterinærbesøk være nødvendig "når som helst". Alt dette koster penger. Det er vanskelig å si nøyaktig hva hver ting koster, men generelt kan du nok pålage deg utgifter på mellom 40.000 og 80.000 kroner i året. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #14 Skrevet 13. september 2012 Klarer du å skaffe spon gratis i tillegg til at du har stallplass selv vil du jo spare en GOD del. Og har for eksempel du eller noen i familien mulighet til å ta et hovslagerkurs, vil jo den utgiften minimeres også. Da kjøper du bare skoene selv, som noen nevner over her ca 120 kr, og det er jo ikke all verden. Men husk å la en hovslager se på hovene et par ganger i året, for å være 100% sikker på at alt står bra til! Så kommer som nevnt tannrasp en gang i året ca, ormekur og vaksine, høy (her varierer prisen veldig) og kraftfor som faste utgifter. Så må du jo ha penger til å kjøpe hesten, her er ikke islandshester det billigste, men dette er jo et engangsbeløp som du sparer inn igjen etterhvert, i tillegg til utstyr til den, noen selger jo hestene sine med det meste av utstyr. En islandshest trenger heller ikke all verden med dekken og slike ting, de er hardføre hester, bygd for litt kulde og uvær, de har jo kjempetykk pels og et godt fettlag for å beskytte seg mot regn og kulde i pelsen. Et regndekken for de verste regndagene og et fleecedekken vil være nok, det trenger heller ikke koste all verden. Og utstyr får du jo i omtrent alle prisklasser, det er bare å søke litt på nettet på forskjellige hestebutikker, f.eks Børjes Tingsryd har mye bra til en billig penge! I tillegg er det lurt å legge seg av litt penger til uforutsette utgifter, det være seg at hesten skader seg og trenger veterinær, utstyr blir ødelagt og slike ting. Men med en stabil økonomi er det nok ikke noe problem, du har allerede spart veldig mye siden du har stallplassen gratis, strøm vil jo ikke utgjør allverden. Men det å kjøpe seg hest er et stort ansvar, det krever både mye tid og penger, og dette er noe du må være sikker på at du har! Det går jo an og for eksempel se etter hest på for, da får du jo en indikasjon på hva det vil koste deg og om du har tiden og pengene som kreves. Det er som sagt et stort ansvar, men for meg var det absolutt den beste tiden i livet mitt de årene jeg hadde hest. Uansett masse lykke til! Anonym poster: 29a25c6a38c1666e517cc23e397f28f1
Gjest Skrevet 15. september 2012 #15 Skrevet 15. september 2012 Selv om stallplass, høy og flis er gratis, så krever hesten en del andre ting. Diverse dyrlegeutgifter er alt nevnt, og hovslager. Er også enig i at du bør ha en ekstra hest på stallen. Prøv å finne noen du trives med, så kan dere bytte på jobben på stallen. Veldig bindende å alltid måtte ta seg av alt selv. Velg en hest som passer ditt nivå, ikke der du skulle ønske du var. Husk at Islandshester som er født på Island er ekstra plaget av sommereksem etter at de flytter til Norge. Ellers er det mye "dulling" med Islandshester her i forhold til på Island. Der hadde f.eks. ryttere egen sal, og den ble brukt på samtlige hester. Fikk versågod passe. Hestene går ute utover høsten og fram til de skal brukes utpå seinvinteren. De fikk litt ekstrafor når det var mye snø, men ellers fikk de greie seg selv. Nå er jeg vel egentlig av den oppfattning at mye av det som skjer i hestemiljøer på Island ikke er et eksempel for etterfølgelse, men man forstår hvorfor rasen har blitt så tøff.
Gjest Gaea Skrevet 15. september 2012 #16 Skrevet 15. september 2012 Ellers er det mye "dulling" med Islandshester her i forhold til på Island. Der hadde f.eks. ryttere egen sal, og den ble brukt på samtlige hester. Fikk versågod passe. Akkurat dette er nok ikke noe man burde gjøre, hehe.
Kosemose Skrevet 15. september 2012 #17 Skrevet 15. september 2012 Ser at mange her nevner hovslagerkurs. Hvor omfattende er et slikt kurs og hvor kan man ta dette?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #18 Skrevet 15. september 2012 Takk for svar alle sammen! ts Anonym poster: a8452ca8a4493289183657f2ff13e00b
Rainbow Skrevet 20. september 2012 #19 Skrevet 20. september 2012 Ser at mange her nevner hovslagerkurs. Hvor omfattende er et slikt kurs og hvor kan man ta dette? Det hadde ikke jeg orka, uten at jeg egentlig vet noe om det du konkret spør om. Det er slitsomt og tungt å sko, og man må lære mye for å ikke gjøre feil. De hestefolka jeg kjenner som tar av skoa selv syns det er mer enn nok. Min hest tar det gjerne opptil to timer å sko (fordi hun er gammel og man må sette ned beina ofte), jeg hadde ikke orka så mye tungt arbeid, vondt i ryggen og den store risikoen av å skjære feil, sømstikke eller ikke klare å gjøre ting ordentlig på andre måter. Om hesten røsker til seg beinet mens man slår i sømmene, for eksempel...Nei, da betaler jeg heller rundt 1000 kroner gangen for å få det gjort. Det har blitt dyrere de siste 15 åra, gitt! 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #20 Skrevet 20. september 2012 for 1 hest hadde jeg aldri giddet det. Anonym poster: cddd71eec278aa6c667ed8ee2246b06a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå