Gå til innhold

Til dere som bruker proteinpulver, stevia, sukrin o.l

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skjønt at mange lager sunnere muffins, kaffe, sjokolade, grøter og diverse med slike produkter. MEN kan det være sunt for kroppen med alle disse kunstige søtningene og tilsetningsstoffene? Og blir det ikke VELDIG dyrt?

Kjøpte en pose med sukrin her om dagen - den kostet 70 kroner! Hvordan har folk råd til dette?? Til og med studenter?

Anonym poster: 28d3c4e9952e535a48ee1ae344c29ff8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tror virkelig ikke at det er sunt. Hadde en periode under den store lavkarbo-blesten i fjor hvor jeg kjøpte inn masse mandelmel, sukrin, kokosmel osvosv, men nå klarer jeg ikke tanken på det. Smaker dritt i forhold til vanlig mat.

Anonym poster: 0575a8f869262e47b34949a9d5be8de2

• Liker 5
Skrevet

Tja. Nå er hverken stevia eller sukrin kunstig søtning slik som f.eks acesulfam k og aspartam. Proteinpulver brukes nok av langt flere enn de som lager "sunne" muffins.

Selv unngår jeg å erstatte søtning i maten. Jeg vil heller leve med at mat ikke er søt. Dersom du føler du må søte alt du spiser er det muligens noe gale med sult/apetittstyringen.

Mandel- og kokosmel er helt naturlige produkter og er like sunne som sine hele kamerater.

Jeg synes ikke det smaker dritt, men det er jo subjektivt. Det er ihvertfall sunnere enn å proppe i seg hvetemel.

• Liker 6
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ingen av produktene du nevner er insturlige eller farlige, TS.

Proteinpulver er omfiskutert, men det et ikke helseskadelig.

Produktene er svindyre på butikken, derfor bruker de fleste av oss iHerb som gir billige produkter og billig frakt.

Hvis ferdig matvare smaker "dritt" må man prøve pg leke på kjøkkenet.

Jeg har kutta ut vanlig sukker og erstatta med sukrin+stevia, og det smaker likt i riktig blandingsforhold, og er MYE sunnere mtp både kcal, tannhelse og blodsukker :)

• Liker 2
Skrevet

Kanskje det er dyrere å kjøpe slike matvarer, men det er i så fall så lite at jeg ikke bryr meg. Det er tross alt snakk om helsa mi. Sukrin, stevia og slikt er naturlige søtninger og mye bedre for meg enn sukker eller kunstige søtninger. Og kokosmel, mandelmel, proteinpulver og slikt er bedre for meg enn hvetemel.

• Liker 1
Skrevet

Som Supraspinatus sier er Sukrin og Stevia 100 % naturlige produkter. Og smaken er som baken, som de sier :gjeiper:. Jeg benytter både sukrin og sukker i hverdagen. Det tok litt tid å venne meg til smaken, men nå synes jeg begge smaker veldig godt, og kjenner ikke noe savn i forhold til vanlig sukker. Men ja, det er dyrt dessverre. Men jeg ser på det som en invistering for helsen. Stevia og sukker inneholder 0 kcal, gir 0 blodsukkerøkning (0 GI), og er langt bedre for tannhelsen. Jeg betaler derfor gjerne litt ekstra for en mer stabil vekt, bedre helse, og for å unngå et møte med boremaskinen til tannlegen :tannverk:. Stevia er dessuten mye søtere enn vanlig sukker, så man trenger en mindre dose for å få søtningseffekten. Sukrin har litt mindre søtsmak. Når det er sagt, bruker jeg ikke sukrin og stevia til baking (mest fordi jeg skjeldent baker :fnise: ), men derimot som søtning på havregrynsgrøt, i smoothies, i dressinger, sammen med cottage cheese og bær (nammenam!), i teen o.l.

PS: Jeg selger ikke stevia og sukrin, det bare virker sånn ;) .

Skrevet

Nei, jeg tror virkelig ikke at det er sunt. Hadde en periode under den store lavkarbo-blesten i fjor hvor jeg kjøpte inn masse mandelmel, sukrin, kokosmel osvosv, men nå klarer jeg ikke tanken på det. Smaker dritt i forhold til vanlig mat.

Er ikke mandelmel godt? Det høres fantastisk ut med fettredusert mandelmel, men jeg syns det er såpass dyrt at jeg ikke har kommet til å kjøpe det ennå.

Smaker det ikke som mandler da?

Anonym poster: fb32974b7c578c16ab4d953fccae6b62

Skrevet

Er ikke mandelmel godt? Det høres fantastisk ut med fettredusert mandelmel, men jeg syns det er såpass dyrt at jeg ikke har kommet til å kjøpe det ennå.

Smaker det ikke som mandler da?

Hei, det var jeg som skrev det du siterte. Mandelmel smaker mandler, jeg hadde sikkert ikke trengt å bruke et så sterkt uttrykk mot akkurat det, det alene smaker godt. MEN, det fungerer overhodet ikke i baking. Jeg har testet ut 539748389 oppskrifter på pannekaker, vafler, boller og andre kaker med mandelmel som basis, og alle har blitt like miserable. INGEN kan komme her å påstå at det smaker like godt som vanlig kake, og ingen kan påstå det at det blir bra resultat. For det gjør det ikke, folk liker bare å overbevise seg selv om det. For all del, du kan da bare prøve det ut, men jeg er glad jeg er over denne lavkarbo-perioden min....

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt er sukrin og stevia helt naturlige søtnignsmidler. Stevia står vel for ca 75% av all søtning brukt i Japan. Blant annet får man cola med stevia.

I proteinpulver er det som regel kunstig søtning. Men det er da ikke verre med kunstig søtning her enn det er med pepsi max, fun light, sukkerfri tyggis, osv?

Dyrt trenger det heller ikke være. Prøv iherb ;) Stevia er såpass sterkt at det skal utrolig lite til. En pakke varer leeeenge. Såpass lenge at jeg for min del bekymrer meg mer for at den skal gå ut på dato enn for prisen. Proteinpulver er heller ikke dyrt. Kjøper man det på f.eks. obs så har de ofte salg. Igjen er også nettet din venn.

Anonym poster: ffde8d6305176b474482045aa888c9e4

Skrevet

Eneste grunnen til at man ikke vet noe om Sukrin er at det er en helt ny form for søting. Greit nok, ikke kunstig, men det er mye som er skadelig selv om det ikke er kunstig - som sukker. Brukte en del av det i starten, men har kuttet kraftig ned på det. Nå søter jeg havregrøt med det en sjelden gang om jeg har lyst på noe søtt.

Uansett, mer bruk over tid er eneste måten å finne ut om dette er skadelig for kroppen. Bruk av sukker har gitt oppblomstring av sykdommer man sikkert i lang tid ikke hadde hørt om. Det er vel omtrent ingenting som er bra i store mengder uansett, så hvorfor skal disse søtningsstoffene være det? Kroppen tåler verken for mye sukker, salt, kanel, ikke engang vitaminer. Dette er ganske naturlig mat det og. Selv om Sukrin ikke har kjente risikofaktorer, tipper jeg de er der likevel.

Bestiller på iHerb.com, og en pakke har vart i ca. 4-5 måneder for min del. Det synes jeg ikke er særlig dyrt. Kjøper sjeldent godteri, så det går vel opp i opp med søthandelen til den gjennomsnittelige Ola Nordmann ;)

Anonym poster: a7da1199a60014636402487420076787

Skrevet

Hei, det var jeg som skrev det du siterte. Mandelmel smaker mandler, jeg hadde sikkert ikke trengt å bruke et så sterkt uttrykk mot akkurat det, det alene smaker godt. MEN, det fungerer overhodet ikke i baking. Jeg har testet ut 539748389 oppskrifter på pannekaker, vafler, boller og andre kaker med mandelmel som basis, og alle har blitt like miserable. INGEN kan komme her å påstå at det smaker like godt som vanlig kake, og ingen kan påstå det at det blir bra resultat. For det gjør det ikke, folk liker bare å overbevise seg selv om det. For all del, du kan da bare prøve det ut, men jeg er glad jeg er over denne lavkarbo-perioden min....

Mandelmel må jo være bra å bruke til lavfett marsipan med stevia/sukrin! :idea:

Jeg elsker marsipan. Når jeg får mine periodiske godteanfall hender det at jeg lager marsipan ved å kjøre mandler i food processoren med sukker/melis.

Jeg tror ikke rent sukker er det verste, når kroppen skriker etter det og man ellers trener og spiser sunt. Og mandler er jo sunt. Det er iallefall bedre enn alt ferdigprodusert snop som inneholder en drøss med konserveringsmidler, merkelige tilsetningsstoffer, herdet vegetabilsk fett, transfett o.l.

Neste gang skal jeg prøve med mandelmel... så får vi se om det blir sukker eller stevia..

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Husk at det er en gedigen alternativbransje der ute som tjener fett på hysteriske og helsefikserte fanatikere da. Poenget er å leve såpass sunt i det daglige at man helt fint kan ta seg noen søtsaker en gang i blandt uten at det går ut over helsa. Mange blir jo så fanatiske at de ikke får seg til å ta et vanlig kakestykke e.l. Var selv slik i over 10 år. Proteinpulver, kreatin, telle kalorier, spise perfekt, treningsprogrammene til olympiske vektløfterlag, you name it. 10 år seinere steiker jeg i kjempemengder smør, spiser poteter og kjøper meg en donut om jeg får lyst på det. Så bekymringsløst og herlig. Det ironiske er at jeg har bedre kropp nå, og så mye mer energi å bruke på både trening og andre hobbier. Jeg tror mat-galskapen stjal så mye energi at treningen til slutt ble et ork.

Just my 2 cents..eller var det 5? :)

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Eneste grunnen til at man ikke vet noe om Sukrin er at det er en helt ny form for søting. Greit nok, ikke kunstig, men det er mye som er skadelig selv om det ikke er kunstig - som sukker. Brukte en del av det i starten, men har kuttet kraftig ned på det. Nå søter jeg havregrøt med det en sjelden gang om jeg har lyst på noe søtt.

Uansett, mer bruk over tid er eneste måten å finne ut om dette er skadelig for kroppen. Bruk av sukker har gitt oppblomstring av sykdommer man sikkert i lang tid ikke hadde hørt om. Det er vel omtrent ingenting som er bra i store mengder uansett, så hvorfor skal disse søtningsstoffene være det? Kroppen tåler verken for mye sukker, salt, kanel, ikke engang vitaminer. Dette er ganske naturlig mat det og. Selv om Sukrin ikke har kjente risikofaktorer, tipper jeg de er der likevel.

Bestiller på iHerb.com, og en pakke har vart i ca. 4-5 måneder for min del. Det synes jeg ikke er særlig dyrt. Kjøper sjeldent godteri, så det går vel opp i opp med søthandelen til den gjennomsnittelige Ola Nordmann ;)

Anonym poster: a7da1199a60014636402487420076787

Kroppen tåler vitterlig mengder av vitaminer før det går ut over helsen. Du skal selvsagt ikke ligge på 10-20 ganger anbefalt inntak i mange år, men selv det har ikke vist seg å være spesielt farlig, kanskje bortsett fra vitamin A og til dels E som kan gjøre oksidativ skade ved stort inntak over tid. Alle de vannløslige (B og C) skilles jo overskuddet uansett ut. D-vitamin kan man få i seg enorme mengder av bare ved å være i sola.

Kroppen tåler også store mengder karbohydrat/sukker, da det er sukkermetabolismen som er kroppens mest effektive måte å nyttegjøre seg av energi på. Ikke uten grunn at både fett og protein omdannes til sukker dersom du ikke får i deg sukker fra karbohydratkilder.

RAFFINERT sukker derimot skal man selvsagt være forsiktig med, og det forskes endel om dagen på om ikke sukkerets betennelsesfremmende egenskaper kan være en faktor i utviklingen av atrosklerose.

Men igjen..det farligste er uansett fanatismen og en kynisk alternativbransje som lopper godtroende alternativ-tenkende mennesker for penger. Vær kritisk. Spis sunt, naturlig, variert og vær aktiv. Ikke vær så redd for mengden fett, protein eller karbs i et måltid. Selv lever jeg etter cirka-filosofien 30-30-30.

Skrevet

Husk at det er en gedigen alternativbransje der ute som tjener fett på hysteriske og helsefikserte fanatikere da. Poenget er å leve såpass sunt i det daglige at man helt fint kan ta seg noen søtsaker en gang i blandt uten at det går ut over helsa. Mange blir jo så fanatiske at de ikke får seg til å ta et vanlig kakestykke e.l. Var selv slik i over 10 år. Proteinpulver, kreatin, telle kalorier, spise perfekt, treningsprogrammene til olympiske vektløfterlag, you name it. 10 år seinere steiker jeg i kjempemengder smør, spiser poteter og kjøper meg en donut om jeg får lyst på det. Så bekymringsløst og herlig. Det ironiske er at jeg har bedre kropp nå, og så mye mer energi å bruke på både trening og andre hobbier. Jeg tror mat-galskapen stjal så mye energi at treningen til slutt ble et ork.

Just my 2 cents..eller var det 5? :)

Dæven. Griser kan fly. Jeg er enig i noe du skriver.

Det kommer faktisk et punkt for enkelte hvor de er så opptatt av produkter at det går for langt.

Jeg selv har det mye bedre nå som jeg spiser mest mulig ren mat som grønnsaker, kjøtt, egg, frukter enn da jeg desperat satt det med vanilje kesamen - mager såklart og delte boksen for å vare i to dager for det var så mye kalorier i en enkelt boks. Og nå drikker ikke pepsi max hver dag lenger fordi det er kalorifritt - jeg tar meg heller en cola med sukekr på lørdagene.

Anonym poster: cb7fb52e9922dfc0c0d5432f1e7cd336

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet (endret)

Dæven. Griser kan fly. Jeg er enig i noe du skriver.

Det kommer faktisk et punkt for enkelte hvor de er så opptatt av produkter at det går for langt.

Jeg selv har det mye bedre nå som jeg spiser mest mulig ren mat som grønnsaker, kjøtt, egg, frukter enn da jeg desperat satt det med vanilje kesamen - mager såklart og delte boksen for å vare i to dager for det var så mye kalorier i en enkelt boks. Og nå drikker ikke pepsi max hver dag lenger fordi det er kalorifritt - jeg tar meg heller en cola med sukekr på lørdagene.

Anonym poster: cb7fb52e9922dfc0c0d5432f1e7cd336

Se der, vi er kanskje ikke så ulike, whoever you are :)

Morsomt med den kesamen..gud bedre.. Lurte meg selv til å tro at jeg elsket å spise 500gram kesam hver eneste jævla dag i sikkert 5 år. Joda, tok 170 i benken til slutt, men da jeg oppdaget nye sider ved livet så har jeg ikke rørt kesam siden. Takk til anonyme kesam-avhengige.

Endret av Filleproletiet
Skrevet
Mandelmel må jo være bra å bruke til lavfett marsipan med stevia/sukrin! :idea:

Mandelmel er flott til marsipan. Det finnes to varianter av mandelmel da. Fettredusert og vanlig. Til marsipan kan man bruke begge uten problemer. Men de har litt forskjellige bakekvaliteter. Den fettreduserte fungerer litt mer som et vanlig mel enn den andre.

Jeg har også hasselnøttmel og peanøttmel og har laget hasselnøttmarsipan og peanøttmarsipan. Nammenam!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...