Gå til innhold

Hvor ofte må jeg vaske treningsbuksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig begynnt å trene for første gang i mitt liv =D Fornøyd med meg selv =)

Men det jeg lurer på:

Jeg trener 2 ganger i uken er det uhygenisk og bruke treningsbuksen 2 ganger etter hverandre før jeg vasker den? ( har ikke råd til å kjøpe flere)

Vil det ikke slite veldig på buksen vis jeg vasker den etter hver trening?

Anonym poster: 5a05b5be3428b7c1627420ba8540c647

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Treningstøy i microfiber begynner fort å lukte, så av hensyn til andre (hvis du trener på senter eller sammen med andre) bør du nok vaske den etter hver gangs bruk. Trener du alene; gjør som du vil.

Selvfølgelig slites det, men trener du, er treningstøy forbruksvare. Ønsk deg det til jul. Og følg vaskeanvisningen, så holder det seg bedre.

Endret av MrsTula
Skrevet

Jeg pleier å vaske treningsbuksen min etter 2 ganger bruk, og toppen + treningsbh etter en gangs bruk. Har flere sett av alt i grunn, så kunne ha vasket buksen hver gang også, men jeg føler ikke at det trengs. Ikke svetter jeg så mye på beina og ikke lukter den vondt heller. Om den hadde luktet hadde jeg så klart vasket den :) Tror nesten du bare får prøve deg litt frem.

Forresten, om treningsbuksen er av god kvalitet så skal den tåle en del vask. En av mine bukser har jeg vel hatt i 4 år nå, med jevnlig vask, den er like god som ny, noe mattere i fargen bare.

• Liker 2
Skrevet

Tja.. jeg vasker når det lukter :gjeiper: Huff, det hørtes ekkelt ut, men bukse kan du nok trygt bruke to ganger uten at du stinker ;) topp og bh bør vaskes etter én gangs bruk.

Er nok lurt å investere i mer treningstøy, kjedelig å sitte der og ikke få trent fordi treningstøyet ikke er tørt etter vask f.eks.

Skrevet

Anbefaler deg å følge med på tilbud på www.gmax.no og www.xxl.no osv, der er det ofte bra treningstøy til en billig penge. Jeg hadde aldri holdt ut med en treningsbukse, kjipt den dagen du har glemt å vaske den og ikke kommer deg på trening!

Skrevet

jeg sliter nesten med å ha nok treningstøy selv om jeg har 4!

Jeg svetter lite når jeg trener styrke og kunne nok godt drøyet med å vaske buksa da, men jeg vasker etter hver trening.

Om den ikke er gjennomvåt kan du helt sikkert henge den til lufting!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg skyller min i eddikvann etter hver trening. Om jeg da ikke slenger den i vask. Vaskes ca hver 3-4 gang i maskina. Eddikvannet får vaska ut en del av svetta, så det holder bra. Fjerner lukt og bakterier ganske bra. Og det sliter ikke på buksa (eller sports-BH'n)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan fint bruke mine bukser 3-4-5 ganger før de må vaskes. Svetter lite. Samme med trenings-BH. T-skjorte bytter jeg som regel hver gang.

Anonym poster: f8efe245d61ff2cd66c9837cd9d428cb

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Drøyt! Jeg vasker ikke bomullsbuksa mi mer en EN GANG I MÅNEDEN! Samme med treningsbhen.

Jeg svetter lite i forhold til hvermannsen, men den lukter ikke vondt etter en mnd med daglig bruk. Bakterier er jeg ikke redd for, såpass bør immunforsvaret ditt tåle uten å krepere.

• Liker 1
Skrevet

Drøyt! Jeg vasker ikke bomullsbuksa mi mer en EN GANG I MÅNEDEN! Samme med treningsbhen.

Jeg svetter lite i forhold til hvermannsen, men den lukter ikke vondt etter en mnd med daglig bruk. Bakterier er jeg ikke redd for, såpass bør immunforsvaret ditt tåle uten å krepere.

Det synes jeg var litt ekkelt. Ofte så er det slik at det ikke nødvendigvis lukter før du og buksa blir varm.

Jeg vasker etter ca hver 2. eller 3. gang.

Anonym poster: 91008c80c04d91efd713d443f284ce08

Skrevet

:hakeslepp:

Jeg vasker ALT treningstøy etter en gangs bruk, - og selv om jeg for en gangs skyld skulle ha vært på trening uten å svette.

Jeg stod forleden ved siden av en dame som stinket på en time. Hun hadde nok helt sikkert ikke vasket sitt treningstøy. Grøss og gru. På treningssenter burde rene klær være påbudt!

Treningstøy av kvalitet har en enorm slitestyrke. Det er få plagg jeg har opplevd blir slitt.

Anonym poster: 0a3cf366a27c31163e613cf487ccc88d

Skrevet

Jeg vasker kanskje en gang i uka (vel, bytter hvertfall bukse etter en uke). Har aldri opplevd at buksa har luktet, det er verre med t-skjorta som blir fuktig og fort begynner å lukte, så den skifter jeg oftere.

Skrevet

Jeg vasker treningsklær minst en gang i uka, men det er fordi jeg bruker to sett treningsklær omtrent hver dag og trener innendørs for det meste. Sports-BH og overdel brukes kun én gang (overdelen kan brukes flere ganger dersom den brukes utendørs etter første gang), tights vaskes når det passer seg. Løpebuksen min for utendørsbruk vaskes kanskje en gang i måneden eller sjeldnere.

Da jeg var hjemme i sommer trente jeg kun utendørs, tre-fire-fem ganger i uka. Da vasket jeg treningsklærne mine én gang på to måneder... (bortsett fra BH, som ble vasket for hånd etter hver bruk)

Skrevet

Jeg tror jeg må a) svette mer enn andre og b) ha en litt mer ømfintlig nese (?). Jeg kunne _aldri_ brukt treningstøy om igjen! Det går rett i skittentøyskorga! Jeg har vært på en pilates-time der jeg måtte gå halvvseis, da tror jeg kanskje jeg brukte buksa på styrke dagen etter, men det er det eneste tilfellet jeg kommer på. Jeg har også havnet ved siden/bak en person som kom på trening i stinkende treningstøy, og det er helt forferdelig! Det begynner jo ikke å lukte før etter en stund, og det så ut som hun kom rett fra garderoben, så hun må ha kledd på seg gammelt svett treningstøy... Yack!

For dere som ikke svetter så mye, og som ikke opplever at treningstøyet lukter etter trening, er det selvsagt en helt annen sak :-)

(jeg har forresten helt ekstrem nese.. mamma forteller at når jeg var liten og hun kom hjem fra butikken, kunne jeg lukte i det hun kom inn døra om hun hadde kjøpt banan. "Mamma banan?" Haha :P Sucker for banana...)

• Liker 1
Skrevet

Jeg sniffet alltid på treningsklærne etter bruk og vasker dem ved behov. Sportsbh kan jeg bruke 3-4 ganger før vask (men jeg har kun en som faktisk passer og bruker en vanlig bh under, som vaskes etter hver bruk, så den er ikke så mye i kontakt med huden, mest for støtten sin del), toppene 1-2 ganger, avhengi om jeg trener ute eller inne og hvor mye jeg svettet på økten, buksene vaskes hver gang når jeg trener inne og annenhver når jeg trener ute, alene. Jeg henger alltid treningsklærne opp til lufting etter bruk og når jeg vasker dem er det på 60 grader og med eddikvann til skylling :)

Skrevet

Jeg tror jeg må a) svette mer enn andre og b) ha en litt mer ømfintlig nese (?). Jeg kunne _aldri_ brukt treningstøy om igjen! Det går rett i skittentøyskorga! Jeg har vært på en pilates-time der jeg måtte gå halvvseis, da tror jeg kanskje jeg brukte buksa på styrke dagen etter, men det er det eneste tilfellet jeg kommer på. Jeg har også havnet ved siden/bak en person som kom på trening i stinkende treningstøy, og det er helt forferdelig! Det begynner jo ikke å lukte før etter en stund, og det så ut som hun kom rett fra garderoben, så hun må ha kledd på seg gammelt svett treningstøy... Yack!

For dere som ikke svetter så mye, og som ikke opplever at treningstøyet lukter etter trening, er det selvsagt en helt annen sak :-)

(jeg har forresten helt ekstrem nese.. mamma forteller at når jeg var liten og hun kom hjem fra butikken, kunne jeg lukte i det hun kom inn døra om hun hadde kjøpt banan. "Mamma banan?" Haha :P Sucker for banana...)

Takk for at det er noen i tråden som tenker som meg! Jeg hadde noen ekstremt intense og svette treningsøkter denne uken, og av nysgjerrighet luktet jeg på tøyet før jeg la det i maskinen.

Det var absolutt ingen lukt. Likevel er det helt utenkelig for meg å ikke vaske klærne etter hver gang, ..-på samme måte som at jeg aldri ville finne på å bruke sokker flere dager på rad, eller truser for den saks skyld.

Anonym poster: 0a3cf366a27c31163e613cf487ccc88d

Skrevet

Etter at treningsklærne har ligget sammen med andre svette klær og våte håndklær er det for meg utenkelig å ikke vaske alt sammen etter en gangs bruk. Når jeg starter en treningsøkt sammen med mange andre (spinning) er det åpenbart at enkelte har på seg treninggsklær som de tror ikke lukter.

Skrevet

Hvor ofte man må vaske klærene avhenger av flere ting. Om man trener alene, om man svetter mye, hva slags materiale klærene er laget i, osv.

Jeg trener styrke alene. Jeg svetter mye. Men materialet i buksen er sånt som ikke lukter fort, så jeg bruker buksen minst 3-4 treninger uten at den lukter. Toppene jeg trener i er et annet kapittel. Jeg har en singlet som lukter allerede før jeg er ferdig med økten... så den vaskes etter hver økt, selv om jeg trener helt alene i mitt eget hjem :P Treningsbh'ene brukes to ganger, med mindre de stryker på lukttesten :D

Når jeg trener kampsport trener jeg tett på andre. Og jeg svetter som en foss. Drakten er laget i et materiale som heldigvis ikke lukter så ille. Mattene vi trener på er derimot en helt annen sak - masse folk med dyvåte drakter som tar situps -> svette matter som aldri blir vasket -> hold pusten når man tar armhev og planke.... De stinker såpass at selv om drakten skulle lukte litt så drukner lukten i mattestanken. Jeg bruker en drakt 3 ganger før den vaskes (det blir en uke med trening). Jeg merker dog at det er en del som burde vasket drakten oftere.

Anonym poster: c50e81237c301f3b9675d21b5fa33f25

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Jeg svetter som en foss bare jeg ser på treningstøyet, og det er svettemerker på alle seter jeg sitter på, så her går alt, også buksen, direkte i vaskemaskinen med en gang jeg kommer hjem.

Endret av Trolltausa
Skrevet

Et tips er å lukte på tøyet like etter at du selv kommer ut av dusjen. Da lukter man mye bedre om det stinker eller ikke ;) Men et problem er at treningstøyet ofte ikke begynner å lukte før det har blitt varmt.

Anonym poster: 91008c80c04d91efd713d443f284ce08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...