Hjernesurr Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Det er mye lettere å slanke seg når jeg isolerer meg fra omverdenen. Da kan jeg konsentrere meg fult og helt om slanking. Når man er sosial, er det mye situasjoner der man spiser sammen. Man blir ofte tilbudt mat. Det er ikke sosialt akseptert å være helsefreak. Jeg har på ingen måte spiseforstyrrelser, dersom noen skulle tro det. Jeg vet hva som er passe mengde, og hva som er sunt. Problemet er at alle andre rundt meg spiser mye og usunt. Jeg mister så lett oversikten når jeg er sosial. Det er på en måte mye lettere å slanke seg når jeg ikke trenger å ta hensyn til noen. Innspill/tips?
Gjest Høymann Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Når jeg er sosial så sykler vi eller går turer i skogen. Sitter ikke heletiden passive forann kassa med mat 1
Gjest avocadoen Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Man trenger ikke spise for å være sosial. Jeg kan dra på kafé med venner uten at jeg kjøper meg noe f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Tidenes unnskyldning.. Pga angst har jeg store deler av livet hatt problemer med å spise mye foran folk, så jeg spurver i meg litt av alt. "Nå må du forsyne deg!" sier de, men når jeg sier nei så godtar de faktisk det selv om enkelte kanskje ser litt oppgitt ut med en gang. Anonym poster: 895e17eb8a81d82dd337b2dc4e567902 1
HedvigR Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 (endret) Si at du er mett når du blir tilbudt ting, eller bare forsyn deg av bittelitt. Alt i moderasjon. Inviter ofte folk hjem til deg, så du har kontroll på maten og slikt, lag sunn og deilig mat. Foreslå aktiviteter dere kan gjøre sammen som innebærer mye bevegelse og/eller utendørsaktivitet. Ta med egen, sunn snacks til ting. Ta med nok til å dele med mange, så det ikke oppfattes som du isolerer deg selv matmessig. Når du takker nei til ting trenger du ikke komme med en laaang forklaring på hvorfor du ikke vil spise det,det virker gjerne mot sin hensikt, og folk har en tendens til å bli støtt ("mener hun jeg er usunn", osv). Bare si nei takk. Endret 21. august 2012 av HedvigR 1
Cherie Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 Man trenger ikke spise for å være sosial. Jeg kan dra på kafé med venner uten at jeg kjøper meg noe f.eks. Et vannglass funker også godt å ha foran seg. I tillegg opplever jeg at når jeg er ærlig om hva jeg holder på meg så får jeg støtte og aksept for at jeg i en liten periode til vil være småsær på matfronten. Til og med min no bullshit far var veldig grei når han fikk forklart ting
snilla Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 I tillegg til tipsene du allerede har fått, kan du jo bare ta en kopp kaffe eller te hvis dere møtes på kafe. Jeg har i alle fall aldri fått kommentarer på at jeg ikke kjøper en cookie i tillegg :-) Skal du på fest, kan du drikke "light" øl eller litt hvitvin (kjøp med skrukork eller del en flaske med noen andre). For meg som er student er de evinnelige festene det største problemet Men det går an å drikke to øl på fors og ikke seks, bare man drikker sakte. Blir bedre dagen etter også :-) 2
Eudyptula Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Hold fokus på hva du selv spiser, ikke hva alle de andre spiser. Spis mindre og saktere, og blås i at de andre spiser mye. 3
Envy Skrevet 21. august 2012 #9 Skrevet 21. august 2012 Det var en underlig "unnskyldning" for å ikke slanke seg :gjeiper: Skal du spise ute, kan du fint bestille en salat uten å få rare blikk. Det trenger heller ikke være noen krise om du "skeier ut" en gang i blandt når du spiser ute. Regner da ikke med at du spiser ute hver dag? Og sitter du på cafe med venninner går det an å bare ta et glass vann, eller en kopp kaffe etc. uten å absolutt måtte spise kake til. Andre folk klarer å slanke seg og opprettholde et sosialt liv, hvorfor skal ikke du kunne klare det? 4
LamaLover Skrevet 22. august 2012 #10 Skrevet 22. august 2012 Der dummeste du gjør er i hvert fall å isolere deg. Det jeg pleier å tenke er at tynne mennesker er jo også sosiale! Så man trenger absolutt ikke å bli tykk av å være sosial til den store gullmedaljen. Selv tror jeg ikke man blir tykk av å feste og drikke mye. Jeg er selv student og jeg og mine venner fester/drikker minst en gang i uka og da er det snakk om "en real fest"! De fleste holder seg absolutt slanke. Greit nok at det er mye kalorier i alkohol, men jeg tror fortsatt ikke man legger på seg av å drikke mye alkohol. I perioder som fadderuke, festivaler, sydenferier med fest hver kveld o.l. har jeg aldri lagt på meg. Faktisk har jeg nesten konsekvent gått ned i vekt. Så det å ikke være sosial fordi man slanker seg er det DUMMESTE jeg kan tenke meg. Så utrolig kjipt å isolere seg og kun konsentrere seg om slankingen. Det er et av tegnene på en spiseforstyrrelse. Selv om man spiser "kosemat" trenger man jo ikke fråtse. Som sagt - tynne mennesker er også sosiale og legger altså ikke på seg at det.
WBNina Skrevet 22. august 2012 #11 Skrevet 22. august 2012 Min erfaring er å være ærlig (hvor klisjéaktig det enn høres ut). Prøv å si at du ønsker å bli mer påpasselig på hva du spiser, og at du derfor gjerne vil stå over. Du behøver ikke nødvendigvis å si at du slanker deg, for det har av en eller annen grunn blitt tabu... Sleng gjerne på et lite kompiment til vertskapet om at det ser veldig godt ut, og skulle gjerne tatt en bit. Litt smisk skader skjeldent . Prøv ellers å lage et så lite nummer ut av det som mulig. Syting over at du blir så fristet, men ikke 'kan' spise maten er neppe populært. Men jeg kjenner meg igjen i det at det er vanskeligere å holde seg til et sunt kosthold når man er sosial. Jeg tror grunnen til at folk reagerer negativt til folk som klarer å unngå usunne alternativ, er fordi det er en ubehagelig påminner om at de kanskje også burde gjort det samme valget. Du kan jo forklare situasjonen til en nær venninne, så får du en medsammensvoren når dere er ute sammen. Et annet tips er å planlegge litt ut fra den sosiale kalenderen. Med det mener jeg at dersom du vet at det vanker en stor middag med venninnegjengen på fredag, kan du tilpasse kostholdet og aktivitetsnivået ut fra det. Jeg pleier å unne meg ett cheat meal i uken (et måltid, IKKE fråtsing). Da tenker jeg ikke på hvor usunt det jeg spiser er, men koser meg med akkurat det jeg har lyst på. Jeg pleier å passe på at dette måltidet sammenfaller med f. eks. middag hos svigers. Lykke til! 2
Gjest *Maja* Skrevet 22. august 2012 #12 Skrevet 22. august 2012 Jeg MÅ være forsiktig fordi jeg har irritabel tarm. Kan nesten ikke spise noe som ikke er hjemmelaget. Sier ikke at du skal skylde på irritabel tarm, men jeg må planlegge når jeg skal ut. Skal jeg på cafe og vet at jeg blir sittende en stund så spiser jeg før jeg går og tar en kopp kaffe/te på cafeen. Det plager meg heller ikke at andre spiser da jeg er mett. Skal vi på restaurant så har jeg oppdaget at kokkene er veldig samarbeidsvillige, da jeg alltid må endre på noe. Rent kjøtt er lite kalorier, men metter godt, så jeg ber om f.eks grillet kylling, biff eller kokte reker etc, med stekte/bakte tomater(dampede grønnsaker) etc. Ta med deg litt nøtter eller en liten matpakke i vesken og spis det om du blir småsulten mellom måltider. Det er ikke vanskelig å spise sunt og være sosial. En må bare sette viljen til og planlegge litt. 1
SEHS Skrevet 22. august 2012 #13 Skrevet 22. august 2012 Jeg kjenner igjen greia, har også en vennegjeng som erter meg fordi jeg spiser sunt, og ikke vil fråtse i godteri osv. på hyttetur. Da har jeg riktignok med meg den maten jeg ønsker å ordne til meg selv, og slenger på en hel del salat. Jeg bare kjører på jeg, spiser den sunne maten jeg vil og syntes faktisk det er veldig godt. Og når jeg får kommentarer som "blir du mett av de grønne stilkene der" så tuller jeg bare tilbake, sier kanskje at jeg tar igjen senere ikveld. Evt. om man er ute på cafe, så kan man jo si at man allerede har spist noen brødskiver og er ikke så sulten. Er man på besøk hos noen så går det an å forsyne seg med en liten bit, evt. spørre om noen vil dele. Det kan nok være litt vanskeligere, men det er fullt mulig! Du må bare bestemme deg for at du skal klare det, om du isolerer deg til du har nådd den vekta du ønsker, og så går ut i det sosiale igjen.. hva tror du skjer med vekta? Jo den fyker til værs igjen! Du må lære å si nei takk nå med en gang. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 I min vennegjeng er det også stort fokus på å spise sammen. Ikke bare middag, men også snacks og kosemat. Jeg pleier å: -Spise før jeg drar hjemmefra -Forsyne meg smått, hvis noen spør sier jeg at jeg spiste før jeg dro hjemmefra -Forsyne meg LITT av godteriet, selv om det er vanskelig å begrense seg -Hvis folk maser sier jeg bare at jeg ikke er sulten gjentatte ganger, folk aksepterer det.
Katniss Skrevet 22. august 2012 #15 Skrevet 22. august 2012 På kafé kan du drikke te eller filterkaffe. Det er kalorifritt. På restaurant så velg noe som er grillet, ovnsbakt eller kokt istedenfort fritert, breaded. Be om å få sausen i skål ved siden av maten. Be om å få byttet ut risen med salat. Gjør noe aktivt sammen som å leie tennisbane, squash, gå tur med bikkja, gå på museum, keramikk kurs. Mat trenger ikke være fokuset for samværet.
Inwe Skrevet 22. august 2012 #16 Skrevet 22. august 2012 Det finnes da sunne ting på de fleste steder man spiser. Om dere ikke drar på mc'ern hver gang da? Jeg går som regel for en salat, wok eller noe lignene når jeg spiser ute, og det gjorde jeg forsåvidt som oftest før jeg begynte å tenke på hva jeg spiste også, rett og slett fordi jeg synes det smaker best!
Gjest Fairydust Skrevet 22. august 2012 #17 Skrevet 22. august 2012 Jeg har aldri skjønt hvorfor dette er et problem. Er jeg på besøk hos noen og blir tilbudt kake, takker jeg ganske enkelt nei. Jeg føler meg på ingen måte frekk av den grunn. Jeg gjør tross alt det som er riktig for kroppen min. Og i andre sammenhenger, der jeg er sammen med venninner, har vi alltid sunne alternativer tilgjengelig. Enten det er hjemme hos noen, eller vi drar ut og spiser. Og om det blir et spørsmål om jeg ikke kan ta det siste sjokoladekakestykket så er det så enkelt som "nei, det kan jeg ikke", ferdig med det.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #18 Skrevet 22. august 2012 Har samme problemet som deg ts. Og ikke kan jeg være med på vinkvelder eller fest for det er altfor mye kalorier i alkohol (og nattmat og dagen derpå-mat). Jeg har så dårlig selvdisiplin fra før av og om jeg er i situasjoner hvor jeg blir tilbudt mat og snacks så har jeg så vanskelig for å takke nei Anonym poster: 62115472c69db113eb908f33bc5c110c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #19 Skrevet 22. august 2012 Har samme problemet som deg ts. Og ikke kan jeg være med på vinkvelder eller fest for det er altfor mye kalorier i alkohol (og nattmat og dagen derpå-mat). Jeg har så dårlig selvdisiplin fra før av og om jeg er i situasjoner hvor jeg blir tilbudt mat og snacks så har jeg så vanskelig for å takke nei Anonym poster: 62115472c69db113eb908f33bc5c110c En flaske vin ligger på ca 600 kalorier. Det kan man jobbe inn i kaloribudsjettet for uka. En kan trene og forbrenne de 600 kaloriene eller så kan en bruke vinflasken som cheat meal. Eller fordele matkaloriene for uka slik at det blir 600 kalorier igjen til vinen. Anonym poster: e3d084ecf38af2d1e3557ed02f8ab852
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #20 Skrevet 22. august 2012 En flaske vin ligger på ca 600 kalorier. Det kan man jobbe inn i kaloribudsjettet for uka. En kan trene og forbrenne de 600 kaloriene eller så kan en bruke vinflasken som cheat meal. Eller fordele matkaloriene for uka slik at det blir 600 kalorier igjen til vinen. Anonym poster: e3d084ecf38af2d1e3557ed02f8ab852 Men jeg har ikke kalorier til overs til det, rett og slett. Slanker meg og har dårlig tid. Dessuten så blir dømmeevnen min meget dårlig etter noen glass vin og da kaster jeg innpå med chips og gjerne en burger på vei hjem.. Og da ble det plutselig så mye mer. Anonym poster: 62115472c69db113eb908f33bc5c110c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå