Gå til innhold

Er det dyrt å HA en ny bil? Selv om man har spart selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer en ford focus 2011 modell, gått 30km og koster 225 000 ca. Det er 46 000 i rabatt på den, den selges fra forhandler.

Den koster som sagt 225 000kr. De pengene har jeg allerede, spart alt selv.

Men hvordan blir det med forsikring, er det det som er dyrt med nye biler? Jeg bør jo forsikre den mest mulig, ikke sant? Kasko?

Jeg er 25år, hatt bil i 1 år og betaler ca 500kr i ansvar og delkasko på en 17år gammel nissan.

Anonym poster: c08f6bce159e8d015915d767972d752f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter og vurderer en ford focus 2011 modell, gått 30km og koster 225 000 ca. Det er 46 000 i rabatt på den, den selges fra forhandler.

Den koster som sagt 225 000kr. De pengene har jeg allerede, spart alt selv.

Men hvordan blir det med forsikring, er det det som er dyrt med nye biler? Jeg bør jo forsikre den mest mulig, ikke sant? Kasko?

Jeg er 25år, hatt bil i 1 år og betaler ca 500kr i ansvar og delkasko på en 17år gammel nissan.

Anonym poster: c08f6bce159e8d015915d767972d752f

For det første så trenger du bare ansvarsforsikring på din gamle bil, er ikke verdt mer.

Så siden du har hatt bil (les: forsikring) i et år og du er passert 25 så regner jeg med at du har 40% bonus. Regner med at du da må ut med rundt 12 000 i året i forsikring (full kasko). Gå inn på gjensidige.no og brukt kalkulatoren der.

I tillegg kommer verditapet på bilen kontra det å ha penger i banken. Ganske mye til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg sjekket på gjensidige, og det kom på ca 10 500 i året eller noe, 800 og noe kroner i måneden.

Jeg har litt lyst på ny bil, samtidig som jeg kanskje greier meg med en til 50 000 også. Men kjekt å bare vite hva det koster. :)

Anonym poster: 134dd90294822459db6f481819ae1516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er forsikringen, en annen ting er tap av verdi på bilen. Man regner med at en bil taper seg 50% de 5 første årene (fra nybilpris). Dermed kan det være noe å spare på en eldre bil. Men på en annen side er det sannsynlig at noe ryker før den tid som må skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er alltid dyrt. Foruten de faste avgiftene, så har du alltid de uventede avgiftene når bilen må på verksted.

Du kan være heldig å kjøpe en bil som aldri har noen problemer, men det er ikke nødvendigvis noen automatikk i at nyere biler nødvendigvis er problemfrie og at eldre biler har mye problemer. Jeg hadde mye uventede utlegg på min bil, før det hele kulminerte i at bilen ble totalvraket i en ulykke.

Selvsagt hadde jeg ikke full kasko, noe som var litt surt, selv om jeg hadde spart penger på å ikke ha det frem til da. Årene jeg har hatt bilen tatt i betraktning, så er jeg usikker på hvor mye jeg tapte på å ikke ha full kasko, men jeg sto uansett uten bil og penger til å kjøpe ny.

Om det er verdt å bruke mye penger på en nyere bil er vel avhengig av hvor viktig det er for deg og hvor god økonomi du har, men som alt nevnt er verditapet størst på nyere biler.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

På en fabrikkny bil vil det nesten være uforsvarlig å ikke tegne full kasko.

Det er selvsagt dyrere enn delkasko (brann, glass og tyveri, - sagt litt enkelt).

Den postive faktoren er garantien på en fabrikkny bil.

Ja , du har et dramatisk verdifall i det øyeblikk du kjører bilen ut av forhandlerens lokaler.

Et lite tips, om du har mulighet/anledning kan være å prøvekjøre den bilen du gjerne vil ha, og så si til forhandler at du godt kunne tenke deg demobilen deres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...