Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et vitnemål fra reform 94. MEN mangler to valgfag samt siste året med gym for å få studiekompetanse. Er det da sånn at jeg kan ta ro valgfag og gym som privatist og da få studiekompetanse, eller må jeg tilfredsstille krav til kunnskapsløftet? For da regner jeg med at jeg må ta matte i tillegg. Har jo bare 2mx(GK matte) da man ikke trengte mer for å få studiekompetanse for reform 94.

Noen som har et svar på dette?

Fant dette som info på sonans.no, og blei bare enda mer forvirra.

"Har du vitnemål fra Reform 94?

Skolene skriver ikke lenger ut vitnemål fra Reform 94. Har du har vitnemål fra Reform 94 og ønsker å forbedre eksisterende fag?

Lukk

Da kan du benytte eksisterende vitnemål og legge ved forbedringer på et kompetansebevis når du søker høyere utdanning. Du kan også legge til nye poenggivende fag for å høyne snittet og for å vise at du har tilfredsstilt kravet til spesielle opptakskrav.

Du kan ikke fjerne/bytte fag fra et Reform 94-vitnemål. Om du trenger å gjøre denne typen endringer, må du tilfredsstille kravet til et vitnemål for Kunnskapsløftet. Du får konvertert alle fagene fra R 94 over til Kunnskapsløftet, men det er nye regler for sammensetning."

HJELP.

Anonym poster: 5a123e33bbf7ee6a3e1f728bfa02f03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok ikke vitnemål hvis du mangler fag. Vitnemål får man kun dersom man oppfyller alle kravene og består. Det du har er nok et kompetansebevis. I dette tilfellet må du ha vitnemål etter kunnskapsløftet, som vil si at du må oppfylle de nye mattekravene samt ha minst to programfag innenfor samme område (for eksempel realfag) over både andre og tredje år.

2MX tilsvarer R1 i kunnskapsløftet og er ikke et GK-fag. Har du ikke også et matte fellesfag på kompetansebeviset ditt? I så fall tilfredstiller disse kravet til matte. Du trenger ikke 3MX/R2 i tillegg. Det er forøvrig ingenting som heter valgfag på VGS, så jeg antar at du mener programfag.

Anonym poster: 7889ccf08e38ee4caf3a654969ab6b80

Skrevet

Var nesten helt sikker på at det var vitnemålet mitt, men du har helt sikkert rett. Har ikke det uansett ikke her, så får ikke sjekket. Men fagene jeg har på kompetansebeviset mitt kan jeg fortsatt bruke?

Jeg må ikke ta alle fagene på nytt for å få studiekompetanse?

Jeg hadde mediefag i to år på vgs, og jeg hadde bedriftsøkonomi i to år. Dekker disse fagene kravet om minst to fag innenfor samme området over to år?

Nei, da er det nok ikke 2MX jeg har hatt. Første halvåret på GK hadde vi matte som fellesfag. Andre halvåret kunne vi velge mellom "lett" matte og "vanskelig" matte. Hadde altså bare matte på GK.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Var nesten helt sikker på at det var vitnemålet mitt, men du har helt sikkert rett. Har ikke det uansett ikke her, så får ikke sjekket. Men fagene jeg har på kompetansebeviset mitt kan jeg fortsatt bruke?

Jeg må ikke ta alle fagene på nytt for å få studiekompetanse?

Nei. De fleste fagene fra Reform 94 (som du hørte under) har et tilsvarende fag i Kunnskapsløftet. Noen har ikke det, men de teller likevel og føres bare opp som "uspesifisert programfag". De endrer altså bare navnet og fagkoden på fagene du allerede har og fører det på et nytt vitnemål. Det er en ren formalitet.

I utgangspunktet trenger du altså bare ta eksamen i et mattefag, gym (praktisk eksamen!) og de to andre fagene du ikke navngir. Det er dog en god del fag det ikke tilbys eksamen i lenger, så hvis du har stryk i et slikt fag kan det bli mer komplisert da du må erstatte disse med helt nye fag.

Jeg hadde mediefag i to år på vgs, og jeg hadde bedriftsøkonomi i to år. Dekker disse fagene kravet om minst to fag innenfor samme området over to år?

Du nevner ikke hvilke fag, men i utgangspunktet ja. Du får da vitnemål innen området for språk, samfunnsfag og økonomi.

Anonym poster: 7889ccf08e38ee4caf3a654969ab6b80

Skrevet

Jeg får ta kontakt med en rådgiver på en privatskole og høre hvilke fag jeg bør ta opp for å få studiekompetanse. Jeg kan jo også eventuelt ta et fagbrev for å gjøre det billigst mulig. Har endel arbeidspraksis jeg kan trekke fra en eventuell lærlingperiode. Jeg har jo stått i alle fellesfag man må ha for å få studiekompetanse, så slik jeg har forstått det kan jeg kombinere de med et fagbrev og få studiekompetanse på den måten. Veit du om det stemmer?

Igjen, tusen tusen takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...