Ploq Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Noe som er det vanskeligste å slutte med, er alle typer søtsaker. Jeg har lenge prøvd å slutte med søtsaker, for å kjempe imot sukkersyken. Jeg klarte det med brus, men med godteri er det ikke like lett. Jeg klarer å holde meg unna det i en periode, men så kommer fristelsene når jeg ser søtsaker. Og jeg klarer ikke å holde meg! Ihvertfall ikke hvis jeg spiser det. Da fortsetter jeg.. Jeg slutter ikke før det ikke er noe mer igjen. Det er som om jeg ikke føler metthet ved slikt. Hvis jeg skal klare å overvinne sukkersyken, må jeg klare å kontrollere beherskelsen min. Men jeg klarer det ikke på den måten jeg driver med nå, så er det noen øvelser eller lignende for beherskelse?
Envy Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Det er nettopp det, hvis du fortsetter å spise det, fortsetter du å få lyst på det. Du må bare kutte det ut, enkelt og greit. Da jeg sluttet å spise godis tydde jeg mye til frukt. Det er sunt og stiller søtsuget. Har du behov for noe enda søtere kan du gjerne skjære opp frukten i biter og dyppe i vaniljekesam. Kjempesøtt og godt, faktisk mye bedre enn alt det ekle søtklisset! 2
Gjest *Maja* Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Jepp, som Envy sier; kutt det helt ut. Aldri gå på butikken på tom mage og spis frukt om søtsuget melder seg. Jeg klarer å holde meg til en gang i uka, av og til går det flere uker mellom hver gang jeg spiser godis. Dess mer jeg spiser dess mer får jeg cravings, så jeg holder meg hovesaklig unna Jeg har heller tydd til iskald ananas i egen juice med revet kokos og kaneldryss. MMMMMM! 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Jeg har også slitt mye, og litt enda, med å kontrollere mengden av søtsaker. Etter mye om og men har jeg endelig funnet ut hva jeg kan spise ofte, og hva jeg bør holde meg unna så godt det lar seg gjøre. Frukt, smoothies, bær med kesam osv og alt av gele- eller skumgodteri i smågodtet og drops kan jeg spise litt av eller kose meg med i helgene UTEN at jeg får det ekstreme kicket som fører til at jeg får lyst på enda mer Sjokolade, iskrem, marsipan og kjeks holder jeg meg unna for det meste da disse søtsakene gir meg uendelig appetitt og jeg klarer ikke kontrollere meg. Spiser jeg sjokolade på lørdagen kan du være sikker på at jeg også vil ha det på søndagen osv... Jeg tror rett og slett jeg er sjokoholiker ... Mitt tips er: Det du vet at du blir "avhengig" av kjøper du KUN inn når du skal ha besøk slik at du deler snopet og blir nødt til å beherske deg. Ellers kan man alltid smake hos andre, da man ofte forsyner seg med høflige små porsjoner Anonym poster: 9697434b7d9db2f2d923c083895f32e4 1
Cherie Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Jeg har heller tydd til iskald ananas i egen juice med revet kokos og kaneldryss. MMMMMM! Kanel ( den riktige typen vel og merke) er blitt min venn i denne prosessen...
snilla Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 Som de andre sier så blir det en vond sirkel som det kan være vanskelig å komme seg ut av. Du må rett og slett bare bestemme deg, kutte det ut. I alle fall en periode. Etter noen dager pleier mitt sukkersug å gi seg. Det har kanskje noe med at jeg får litt selvtillitt og. "Hey, jeg har ikke spist godteri på 3 dager! Wow, jeg er sykt flink!" osv :-) Det er helt forderdelig om man er skikkelig avhengig! Det er ulike måter å kutte ned på sukkeret. For noen funker det best å spise litt hver dag (altså bare litt, typ noen drops), for andre går det helt fint å spise litt på lørdagskvelden, mens andre må holde seg unna. Jeg koser meg med litt godt enten fredag eller lørdag. Jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte en diger sjokoladeplate. Det funker ikke for meg - da spiser jeg hele :-) En liten sjokolade kooooser jeg meg med lenge. Husk forresten å spise godt og nok! Ofte får jeg lyst på sjokolade når jeg eeeegentlig er sulten. Jeg pleier å spørre meg selv: Hva er det egentlig jeg har lyst på nå? Er jeg tørst? Er jeg sulten? Er jeg trist? Og da pleier jeg som regel å finne den eeeegentlige grunnen til at jeg har lyst på sjokolade :-) 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 TS: Har du fått påvist at du ligger i faresonen, -eller er det bare generell bekymring? Anonym poster: fcd854f11d8ee3b3e3bbf733e38817e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå