Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har nå vært borte i mammaperm i 8 mndr og kom tilbake på jobb i dag.

jeg har 80% fast stilling med betalt pause og har før hatt fri en dag i uken.

hun begynte i dag og snakke om at jeg ikke hadde krav på en hel dag fri i uken når jeg hadde 80%, hun nølte litt og sa at hun var usikker på hvor mange timer, og at hun skulle regne på det...

men vil ikke 80% si 1 dag i uken fri? kan noen forklare dette helt?

Skrevet

Å arbeide 80% er enten 1 dag fri i uka ja, eller arbeide f.eks 9 til 15 hver dag.

Anonym poster: f94199372138c314fae6469a11cbef00

Skrevet

80% stilling vil tilsi at 30 timer i uka. Om du har rett på en hel dag fri tviler jeg på, da du jo kan jobbe disse timene fordelt utover hele uka.

Skrevet

Står det i kontrakten din om hvordan de 80% skal jobbes?

Har du i kontrakten at du skal arbeide 4 dagerpr uke, så kan hun ikke gå tilbake på det.

Hvis ikke,kan arbeidsgiver pålegge deg at du arbeider 9 -15 hver dag. Ofte så er det til bedriftens interesse at alle er på jobb hver dag i kjernetiden, som er 9 til 15.

Men selfølgelig kan du diskutere med arbeidsgiver om det lar seg gjøre at du fortsetter med å arbeide 4 dager.

Anonym poster: f94199372138c314fae6469a11cbef00

Skrevet

hun sa at det var opp til meg hvordan jeg skulle fordele de, men fikk nå en forklaring på hvor mange timer jeg har krav på da 100% utgjør 37,5 timer i uken, og 80% er 30 timer. da har jeg altså 7,5 timer til overs :) skal nevne det for henne i morgen :)

Skrevet

For de fleste er full arbeidsdag 40timer uken (7,5 timer arbeid + 0,5 timer lunsj). Vil du jobbe 80% har du ikke krav på en fridag i uken, men 80% stilling. Hvordan dette taes ut er en forhandlingssak mellom deg og arbeidsgiver. Du kan jobbe 80% hver dag, hver uke eller f.eks ta fri i alle skoleferier.

Skrevet

jeg jobber 08.00-15.30 hver dag med betalt pause og det blir 7,5 timer dvs 37,5 timer i uken.

Skrevet

Jeg jobber også 80%, dvs 30 timer i uken. Jeg har avtalt med min leder at det er opp til meg hvordan jeg legger opp min arbeidsdag, men ønsker jeg å ta "fri" en hel dag må det varsles på forhånd og ikke gå utover aktiviteter på jobb. Nå skal det sies at jeg bruker 20% på studier da :)

Anonym poster: e81c7ad2a7ed9a18168552369cf9aa2c

Skrevet

Om det er for arbeidsplassens beste kan din leder pålegge deg å jobbe kortere dager fem dager i uka. Du har derfor ikke krav på en hel dag fri, men noen ledere er selvfølgelig mer villige til å legge til rette for dette enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...