Gå til innhold

80% stilling, hvor mange arbeidsdager i uken?

^me^

Anbefalte innlegg

jeg har nå vært borte i mammaperm i 8 mndr og kom tilbake på jobb i dag.

jeg har 80% fast stilling med betalt pause og har før hatt fri en dag i uken.

hun begynte i dag og snakke om at jeg ikke hadde krav på en hel dag fri i uken når jeg hadde 80%, hun nølte litt og sa at hun var usikker på hvor mange timer, og at hun skulle regne på det...

men vil ikke 80% si 1 dag i uken fri? kan noen forklare dette helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å arbeide 80% er enten 1 dag fri i uka ja, eller arbeide f.eks 9 til 15 hver dag.

Anonym poster: f94199372138c314fae6469a11cbef00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% stilling vil tilsi at 30 timer i uka. Om du har rett på en hel dag fri tviler jeg på, da du jo kan jobbe disse timene fordelt utover hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i kontrakten din om hvordan de 80% skal jobbes?

Har du i kontrakten at du skal arbeide 4 dagerpr uke, så kan hun ikke gå tilbake på det.

Hvis ikke,kan arbeidsgiver pålegge deg at du arbeider 9 -15 hver dag. Ofte så er det til bedriftens interesse at alle er på jobb hver dag i kjernetiden, som er 9 til 15.

Men selfølgelig kan du diskutere med arbeidsgiver om det lar seg gjøre at du fortsetter med å arbeide 4 dager.

Anonym poster: f94199372138c314fae6469a11cbef00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun sa at det var opp til meg hvordan jeg skulle fordele de, men fikk nå en forklaring på hvor mange timer jeg har krav på da 100% utgjør 37,5 timer i uken, og 80% er 30 timer. da har jeg altså 7,5 timer til overs :) skal nevne det for henne i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste er full arbeidsdag 40timer uken (7,5 timer arbeid + 0,5 timer lunsj). Vil du jobbe 80% har du ikke krav på en fridag i uken, men 80% stilling. Hvordan dette taes ut er en forhandlingssak mellom deg og arbeidsgiver. Du kan jobbe 80% hver dag, hver uke eller f.eks ta fri i alle skoleferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg jobber 08.00-15.30 hver dag med betalt pause og det blir 7,5 timer dvs 37,5 timer i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også 80%, dvs 30 timer i uken. Jeg har avtalt med min leder at det er opp til meg hvordan jeg legger opp min arbeidsdag, men ønsker jeg å ta "fri" en hel dag må det varsles på forhånd og ikke gå utover aktiviteter på jobb. Nå skal det sies at jeg bruker 20% på studier da :)

Anonym poster: e81c7ad2a7ed9a18168552369cf9aa2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er for arbeidsplassens beste kan din leder pålegge deg å jobbe kortere dager fem dager i uka. Du har derfor ikke krav på en hel dag fri, men noen ledere er selvfølgelig mer villige til å legge til rette for dette enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...