Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppnår man 60 studiepoeng? Jeg forstår ikke. Det står i brevet deres at jeg må minst ha 60 studiepoeng for å få lån. Kan jeg vente ett år og oppnå det med alderspoeng?

Anonym poster: 5c4518b3b12efb893501b1616c95a421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

60 studiepoeng er det du får når du studerer fulltid ett år. Det oppnår du altså ved å ta normal fagprogresjon.

Skrevet

Ok, men kan man ikke bare vente ett år og vente på alderspoeng?

Anonym poster: 17ab522eac53708aec45bf1dd4473879

Skrevet

Du må altså være oppmeldt til studieløp med planlagt progresjon på 60 sp per år. Når lånekassa får bekreftet at du har studieplass får du lånet. Når du består eksamen, blir deler av lånet omgjort til stipend. Du kan være inntil 60 studiepoeng forsinket før du ikke får lån.

• Liker 1
Skrevet

Nei, alderspoeng teller kun for opptak til studier, studiepoeng sier noe om hvor mange fag du har bestått eksamen i.

Jeg skjønner ikke helt hva slags brev du har fått. Har du allerede fått en del studielån i tidligere år og nå vil de ikke gi deg mer fordi du ligger for mye etter?

Skrevet

Studiepoeng og alderspoeng har ingenting med hverandre å gjøre. Studiepoeng er det man "får" hver gang man består en eksamen. Disse danner da grunnlaget for videre studier.

En BA-grad må feks inneholde minst 180 studiepoeng, mastergrad minst 300

Skrevet

Hva er det du vil vente på? Du kan ikke sitte og bli et år eldre og få 60 studiepoeng. Det hadde vært praktisk, da. Les hva jeg skrev heller, 60 studiepoeng er vanligvis ett år med studier. Alderspoeng og studiepoeng har ikke noe med hverandre å gjøre.

Skrevet

Hva er det du vil vente på? Du kan ikke sitte og bli et år eldre og få 60 studiepoeng. Det hadde vært praktisk, da. Les hva jeg skrev heller, 60 studiepoeng er vanligvis ett år med studier. Alderspoeng og studiepoeng har ikke noe med hverandre å gjøre.

Tenk så mange poeng jeg ville hatt nå da!

Skrevet

Nei, alderspoeng teller kun for opptak til studier, studiepoeng sier noe om hvor mange fag du har bestått eksamen i.

Jeg skjønner ikke helt hva slags brev du har fått. Har du allerede fått en del studielån i tidligere år og nå vil de ikke gi deg mer fordi du ligger for mye etter?

Ja, det sto at jeg måtte ta 60 poeng til for å få lån.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Da ligger du ett år faglig bak.. Feks at du har strøket på for mange eksamener, eller at du ikke har fått godkjent et år av en eller annen grunn.

Skrevet

Eller er det slik at Lånekassen mangler bekreftelse på at du er tatt opp på et studium som vil gi deg 60 studiepoeng i løpet av året?

Skrevet

Det du må gjøre nå er å ta nok eksamener til å ta igjen det du mangler. Ligger du feks 80 studiepoeng etter, så må du ta minst 20 før du kan få mer lån. I ditt tilfelle ser det ut til at du ligger 120 sp (altså normalt 2 år) etter planlagt løp.

Skrevet

Jeg skjønte ikke. Det sto jeg lå 70 poeng bak, men at jeg måtte ta 60 poeng for å få studielån. Jaja mangler et år da.

Skrevet

Du vet vel selv hva du har gjort? Har du studert, fått lån og deretter droppet ut eller strøket på alt?

Skrevet

Jeg skjønte ikke. Det sto jeg lå 70 poeng bak, men at jeg måtte ta 60 poeng for å få studielån. Jaja mangler et år da.

Men da må du jo se til å få tatt fag til en verdi av 60 poeng, da. For du kan ligge opp til 60 poeng bak planlagt progresjon før du mister studielånet. Så du får ikke penger fra dem før dette er gjort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...