miami33 Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Hei. For snart et halvt år siden flyttet jeg inn i en leilighet. (første gang jeg flytter hjemmefra, helt fersk og vet ingenting om lisenser og slikt) Leiligheten er delt opp i tre hybler/leiligheter. I den største leiligheten bor huseier, som aldri er hjemme. Mye jobb og reise. De to andre hyblene er leid ut, og jeg bor i en av dem. I min hybel står det en gammel kasse-tv uten noen som helst kanaler og jeg bruker den aldri. Må jeg betale lisens på den? Da jeg flyttet inn hit så måtte jeg bo i huseiers leilighet (han var bortreist) inntil min hybel var ferdig oppusset. Første dagen min her banket en mann fra Nrk på døra. Han har en kontrollseddel, og vil at jeg skal signere den. Jeg forteller ham at huseier er bortreist og at jeg kun leier en hybel der. Han spør igjen om ikke jeg bare kan signere og så kunne jeg skrive huseiers navn på kontrollseddelen. Jeg forsto det slik at han kom til å kontakte huseier senere. Det skjedde nok ikke. En måned senere får jeg en faktura i posten på litt over 600 kr. Denne gir jeg til huseier og han blir veldig overrasket over at jeg hadde fått faktura fra Nrk på mitt navn. Jeg forteller ham det jeg har skrevet over her, at det kom en mann som ville ha meg til å signere for no tv greier. (Jeg ante ikke hva det var jeg skrev under på forresten, trodde det var no riks-tv greier siden jeg visste han skulle ha kanaler på tv-en). Han tok fakturaen og skulle ordne opp idet, og betale. Så for litt over en måned siden får jeg en kringkastningsavgift-faktura fra Nrk. Der står det at jeg skal betale 1290 kroner. I tillegg er det en purring på de 600 kronene som huseier sa han skulle betale i april en gang. Jeg trodde at dette egentlig var til huseier og tenkte at det sikkert er en misforståelse og derfor kom den på mitt navn igjen. Jeg sender en sms til eieren. Fikk ikke no svar, og tenkte at han sikkert ordner det. Så en måned senere får jeg svar på sms-en. Han forteller meg at jeg ikke skal blande han oppi dette. Bare si opp lisensen, fortelle at jeg ikke har tv og si at jeg flytter hjem til mamma igjen. Skulle ikke nevne hans navn. Jeg har forresten sett at han kun har Tv-2 på tv-en sin. Ingen Nrk. Tror dere han prøver å lure seg unna lisensen? Utnytter han det at jeg signerte så han slipper å betale? Vi deler postkasse, har aldri sett no faktura fra nrk komme på hans navn.. Jeg har snakket med nrk, og siden jeg var så dum å signere kontrollseddelen så må jeg fortsatt betale fakturaen.... Leste i kontrakten at en EVT. nrk lisens ikke er inkl. i leien. Men greia er at jeg HAR IKKE kanaler, tv-en er ikke min, den bare står der og er gammel, sikkert kjøpt på en bruktbutikk, og det er hans tv også. Blir jeg lurt her?
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Ta kontakt med nrk igjen. Opplys at du ikke forstod hva du signerte på, og at du ikke har mulighet for mottak på din hybel. Har du ikke det skal du heller ikke betale lisens.
miami33 Skrevet 21. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2012 Ta kontakt med nrk igjen. Opplys at du ikke forstod hva du signerte på, og at du ikke har mulighet for mottak på din hybel. Har du ikke det skal du heller ikke betale lisens. Takk for svar! Så hvis jeg ikke har mottaker på min hybel så skal jeg ikke betale lisens, selv om jeg har tv?
Orchideae Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Derfor må du aldri signere ting uten å vite HVA du signerer på. Tven må plomberes for at du skal unngå avgiften.. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Derfor må du aldri signere ting uten å vite HVA du signerer på. Tven må plomberes for at du skal unngå avgiften.. Før måtte man plombere tv'n, men etter at det digitale bakkenettet kom og du ikke kan ta i mot signaler uten ekstrautstyr skal dette være forandret. Jeg hadde i alle fall prøvd dette. Og sett meg om etter et nytt sted å bo, forøvrig. En utleier som tar en faktura i ditt navn uten å faktisk betale den er ikke en utleier jeg ville ha hatt!
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 http://www.forbrukerombudet.no/2009/06/11039868.0
miami33 Skrevet 21. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. august 2012 Derfor må du aldri signere ting uten å vite HVA du signerer på. Tven må plomberes for at du skal unngå avgiften.. Nei, jeg har lært det nå for å si det sånn. Leser grundig alt før jeg signerer nå. Er virkelig kjipe penger dette her.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Lever tv'n til huseier. Bedre at den støver ned hos ham enn hos deg. Ta kontakt med lisenskontoret. Du har skrevet under og regningen står i ditt navn. Forklar bare at du ikke skjønte hva du skrev under på og at du faktisk ikke har tv. Fortell at du ble bedt om å skrive under på vegne av huseier. Anonym poster: 17c5f553a65b363f68ed95461634b3eb
miami33 Skrevet 21. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2012 Før måtte man plombere tv'n, men etter at det digitale bakkenettet kom og du ikke kan ta i mot signaler uten ekstrautstyr skal dette være forandret. Jeg hadde i alle fall prøvd dette. Og sett meg om etter et nytt sted å bo, forøvrig. En utleier som tar en faktura i ditt navn uten å faktisk betale den er ikke en utleier jeg ville ha hatt! Hei Takk for svar. Skal se hva jeg får gjort. Sa opp leiekontrakten samme dag og jeg fikk vite at jeg skulle betale den lisensen, og har funnet meg et annet finere sted å bo med hyggeligere utleiere.
miami33 Skrevet 21. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2012 Lever tv'n til huseier. Bedre at den støver ned hos ham enn hos deg. Ta kontakt med lisenskontoret. Du har skrevet under og regningen står i ditt navn. Forklar bare at du ikke skjønte hva du skrev under på og at du faktisk ikke har tv. Fortell at du ble bedt om å skrive under på vegne av huseier. Anonym poster: 17c5f553a65b363f68ed95461634b3eb Ja det var det jeg prøvde å forklare ho dama på telefon, men ho avviste bare med at jeg hadde signert at jeg har et fjernsynsmottakerutstyr i bruk og at jeg måtte snakke med huseier... :/ Vet ikke om jeg vil ta det opp med huseier fordi at jeg sa opp husleien 1. august og da har han egentlig krav på at jeg betaler husleie for september også, men i steden sa han at hvis jeg betaler lisensen så skulle jeg slippe å betale leie for september. Det blir jo billigere for meg, og jeg har veldig lite penger nå så har ikke lyst til at han skal ta tilbake det.
Gjest Skrevet 22. august 2012 #11 Skrevet 22. august 2012 Er bare å krangle videre med NRK! Det blir ord mot ord men de sa trossalt at du skulle skrive under for huseier for hans tv! Hvordan viste de at du hadde tv på hybbelen din forresten? Sa du det eller slapp du han inn, eller maste han seg inn som mange gjør, var det sistnevnte kan du politianmelde han faktisk!
Gjest Wei Wei Skrevet 22. august 2012 #12 Skrevet 22. august 2012 Hvilke kanaler huseieren har har ingen betydning. Man betaler ikke for å se på NRK, men fordi tvmottakeren står i huset. Du nevnte at du har huseierens tv stående. Selv om du ikke bruker, så merkelig nok skal du allikevel betale lisens. Bli kvitt tven og be NRK folka komme og skjekke en gang til. Spar på epost samtalene mellom dere, så du får et bevis på at du har tatt opp saken for lenge siden og derfor ikke bør betale for purringsgebyrer og de siste fakturaer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå