Gå til innhold

Jeg leker med tanken på å synge sang til mannen i bryllupet vårt. Hvilken sang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er egentlig bare en tanke jeg leker med, for jeg er ikke så veldig flink med taler og den slags. Er ikke akkurat noen fremragende sangerinne heller altså. Sånn midt på treet, og ikke noe mer enn det. Men tenkte det kunne vært litt annerledes og fint med en fin sang istedet. Eller er det bare kleint, og oppbrukt...?

Uansett, dersom jeg velger sang.. Hvilken sang kunne passet i et bryllup? Tenker først og fremst en norsk sang, men svenske og engelske går jo også an. Tenker noen kunne hjulpet meg å spille gitar ved siden av, evt. piano.

Trenger masse inspirasjon :)

Anonym poster: be5710ae0a43935d21d658c249d8ba00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig syns jeg det er kleint. Men det er din bryllupdsdag og du gjør det DU føler er riktig og romantisk.

Ikke hva fremmede på ett forum mener.

• Liker 5
Gjest Adriane
Skrevet

Dette er en tanke jeg selv også har lekt med, mange ganger, og som jeg nok aldri klarer å bestemme meg for om jeg skal gjøre eller ikke, hehe. Det finnes så mange fine sanger - en del "klisjéer" selvfølgelig, men allikevel. Hvis man klarer å gjennomføre å synge til sin elskede, så syns iallfall jeg at det er en flott gest.

Ang sangtips, så kommer det sikkert veldig mange her etterhvert, men jeg skal gi deg noen få av de jeg selv har tenkt på:

From this moment (Shania Twain)

Your song (Elton John)

Så gla i dæ (Åge Aleksandersen)

Engler i sneen (Jonas Fjeld)

Min älskling (Evert Taube)

Så skimrande var aldrig havet (Evert Taube)

Gjest sensasjon
Skrevet

Kan du synge bra? hvis ja: kjør på

Kan du synge bare litt? hvis ja: Ikke tenk på det en gang

Har sett så mange bruder synge sanger som høres helt utrolig surt ut. Er veldig mange som tror de er mye flinkere enn det som er sannheten.

• Liker 7
Skrevet

Helt ærlig....? Noe av det mest kleine jeg opplever, og de foreslåtte låtene er også noe av det jeg vegrer meg mest for å høre.

Sensasjon har helt rett; det er utrolig mange der ute som overvurderer sin egen sangstemme og ikke har helt stødig gehør.

Når man skal synge foran andre blir man gjerne ekstra nervøs(og spesielt på egen bryllupsdag hvor man ikke rekker varme opp, er helt overgira i kroppen) så kan resultatet blir skikkelig luftig og skingrende.

Derimot: Om man har en ganske jordnær stemme(type visesang - stemme som ikke er luftig) og tar en veldig lite svulstig låt synes jeg det kan funke.

Men igjen; er jo du som bestemmer hva du vil gjøre :)

• Liker 7
Skrevet

Synes det hørtes veldig romantisk ut. :) Men skjønner at noen kan synes det er kleint - for det er en hårfin grense mellom bra og dårlig på slike ting. Om jeg var gjest ville jeg helst ha hørt en enkel men personlig sang. Ikke en slik klisje-sang som har blitt brukt 100.000 ganger før i romantiske settinger. DA synes jeg ihvertfall det blir kleint. Med mindre man klarer å skape sin egen personlige vri på den.

Og helst rolig, enkelt, littegrann gitar eller piano høres lurt ut.

Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring med det, men i utgangspunktet synes jeg det er kleint. Og jeg har hørt mange skrekkeksempler om stemmer som brister og at det er vanskelig å gjennomføre en romantisk sang foran et publikum med så mange følelser i sving. Men hvis du har lyst har du lov! Modig gjort!

Skrevet

For at det skal bli bra må du ose av selvtillit og ikke synge en klissesang.

Så engang ettellerannet som gikk på tv før hvor det var ei jente som skulle fri til kjæresten sin. Hun kledde seg opp i et biekostyme og dro til arbeidsplassen hans hvor hun stotret frem en slags sang. Hun virka så ufattelig nervøs at du knapt hørte stemmen hennes (som ikke var bra i utgangspunktet). Det hele var så ufattelig kleint at jeg nesten måtte slå av tvn.

Gjest Adriane
Skrevet

Enig i at det kan være kleint. Men jeg syns ikke det er verken mer eller mindre kleint enn når noen skal prøve å holde tale og egentlig ikke er noe god til det. Det stiller i samme klasse for meg iallfall. Men et alternativ til å synge live i bryllupet, er å spille inn sangen - da kan du øve masse, varme opp stemmen og alt det der som trengs for at det skal bli bra; og blir det ikke bra første gangen eller femte gangen, så kan du holde på til du syns det blir bra nok ;) Så kan du jo for eksempel lage en powerpoint/lysbildefremvisning med bilder fra deres tid sammen frem til nå, og vise denne samtidig som sangen spilles av. Mer personlig enn det er det vel nesten ikke mulig å få det. Og da slipper du den "kleinheten" som flere her snakker om. Og for all del - velg en sang du er komfortabel med. Forslagene jeg kom med er selvfølgelig romantiske klisjésanger, fordi det er det man som oftest synger i sånne sammenhenger ;) Men det trenger jo ikke være det - det finnes jo utallige flotte sanger man kan synge, og som enten er en spesiell sang for dere, uten å nødvendigvis være romantisk, eller bare en sang du liker og føler at du er veldig god til å synge :)

Uansett hva du velger å synge/ikke synge: det er ditt valg! Det er det som er så kjekt! ;)

(Du må huske på at de få svarene du får her inne er bare en bittebitteliten brøkdel mennesker, og ingen av disse kjenner deg, eller skal i ditt bryllup (sannsynligvis). Gjør det som er rett for DEG!)

• Liker 3
Skrevet

Denne fra filmen "If Only" har jeg alltid drømt om å kunne synge i eget bryllup.. Men nå kan jeg ikke synge, så da får det heller være! ;)

http://youtu.be/rWnow6AzIx8

Anonym poster: 4aca4fb615b0b34ce53bfc3b6cdd0f03

Gjest hedgepig
Skrevet

Kleint!!

Har vært i bryllup med solosang. Ikke bra! Selv om hun som sang syntes det.

Kunne ikke veksle blikk med de andre gjestene, da hadde vi ledd.

• Liker 2
Gjest Gemini7
Skrevet

Hmmm det kommer helt an på nivået på stemmen din.. er den bra så fikser du det, men til og med ganske flinke sangere kan bli nervøse i en slik setting og det skal lite til for at stemmen skjærer rett vest.. og det er jo ikke det man vil..

Vi hadde en profesjonell sangerinne i kirka, og valgte sangene "To make you feel my love" av Bob Dylan og "Utan dina andetag" av Kent. Begge har nyyydelig tekst (dog i dylan-låta endret vi setningen "I know you haven't made your mind up yet, but I would never do you wrong" til "We've made our minds up now the scene is set, and I would never do you wrong". Disse sangene betyr mye for oss og meg, og jeg følte de var litt annerledes og ikke så oppbrukt som f.eks sanger av typen From this moment/Det vackraste/You raise me up/Den finaste eg veit, selv omd et og er fine sanger... Ville ikke ha sanger som absolutt alle hadde, hvis du skjønner, for da slår klisjeen inn for meg...

Du finner fine versjoner av de jeg nevnte her (jeg er ei skikkelig sippeguri så blir blank i øya bare jeg hører dem hehe :Hehe: :

http://www.youtube.com/watch?v=5jQQV-rmWio (Kelly clarkson, etter som Dylan ikke har noe av materialet sitt gratis på nettet)

Adele har også en bra versjon av samme på youtube

Og et par covere av Kent-låten:

Ellers er jo Alf Prøysens Mitt hjerte er ditt helt nydelig da. Vår toastmaster sang den til oss i vårt bryllup som en liten ekstra overraskelse. Hun er ikke proff sanger men klarte seg likevel helt suverent ;)

Ellers var dette to sanger vi vurderte; Björn Afzelius' Älska mig nu og Annie's song med John Denver:

And oh, here I am in tears again :cry3: God damn så soft man blir når man elsker noen.. :smilorange:

Håper du finner ut av det :)

Skrevet

Jeg sang i vårt bryllup. Har vel en helt middels stemme, ikke noe å skryte av, men er heller ikke tonedøv. Jeg valgte en sang jeg visste jeg ville mestre og jeg ba om ærlige synspunkter på forhånd. Jag har bare fått positive tilbakemeldinger etterpå, og det var ikke mange tørre øyne i salen. Mannen min ble kjempeoverrasket og rørt. Jeg er absolutt ikke typen til å gjøre slikt, så overrasket mange. Jeg velger å tro at folkt faktusk syns det var fint da, selv om de nok hadde sagt det uansett :fnise: Jeg sant "Mitt hjerte er ditt" av Alf Prøysen.

Anonym poster: 8e1df3164b1e9e06288a3e6ab207194d

• Liker 3
Skrevet

Hva om du, i stedet for å synge i bryllupet, spiller inn sangen (med ordentlig utstyr og hjelp, selvsagt) og danser brudevalsen til den? :) Det vet jeg om noen som gjorde, og uttrykket til mannen da han etterhvert gjenkjente stemmen var visstnok helt fantastisk!

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk spillt inn en sang på forhånd i studio som jeg gav til mannen.. syns dette var mye bedre, for da slapp jeg å grue meg til fremførelsen den dagen :) Da ble den heller vist frem der og da:)

Jeg hadde denne:

Sonja Alden: Du är allt

Skrevet

Jeg må slå et slag for denne. Skal ha solist til å synge den i kirken da jeg selv ikke kan holde en tone for å berge livet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vurderte det, opp til siste sekund og vet at det er en litt skuffet mann som ikke fikk høre sin kone synge i bryllupet. Om du KAN synge, go for it. Og du VET at du ikke kommer til å bli overemosjonell og klarer å gjennomføre sangen.

Jeg holdt tale jeg... og er egentlig veldig fornøyd med det, selv om det er en bittliten del av meg som angrer på at jeg ikke hoppet i det.

For selv med mange års sceneerfaring, sangtimer osv så er det noe helt annet å skulle formidle en sang i sitt eget bryllup. Man kan ikke bare ta det som en "karaokekveld". Du skal mene noe med teksten og legge sjelen din i fremføringen.

Jeg visste det bare kom til å bli snørr og tårer og at jeg ikke kom til å klare å være "proff".. så jeg lot det være.Selv om snørr og tårer hører med i bryllup, så er det en fordel at man kan gjennomføre sangen også :)

Skrevet

Jeg vurderer å lage litt sånn tullemusikkvideo. Har en jeg kjenner som lager filmer, Hun er med,men jeg må bare finne ut om jeg kan synge da :D Skal ta en uptempo sang. Ikke no ballade. :)))

• Liker 1
Skrevet

Om du skal lage tullmusikk video så sørg for at den er BRAAAA!!!! Ellers blir det i iallfall kleint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...