AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Jeg har en ganske ryddig tolvåring, noe som medfører at jeg nok ikke har krevd så mye hjemme. Han holder stort sett grei orden i alle skolesaker og på sitt eget rom, tar ansvar for treningstøy og i det hele tatt alt som gjelder han selv - noe jeg alltid har forventet som en selvfølge, legge skittentøyet til vask osv. Nå kommer imidlertid spørsmålet om lommepenger opp, og da får jeg et dilemma - for jeg mener at det finnes ting i huset han bør bidra med som sitt bidrag til felles husholdning - som ikke skal måtte lønnes. Da mener jeg type tømme oppvaskmaskin, gå ut med søpla osv. Utfordringen er at vi bor i leilighet, det er ikke noen plen å klippe eller garasje å rydde etc. Jeg har tenkt på om støvsuging hver fredag og liknende kan være noe, men ser faren for at jeg uansett vil gå over selv etterpå Hvor omfattende oppgaver har din tolvåring, og hva slags lommepenger gir dere? Han får dekket treningstøy og lørdagsgodt, men har begynt å ønske seg småting utenom som jeg synes han kan spare til selv (hvis han ikke får det til jul og bursdag), ikke minst for å lære å håndtere økonomi. Jeg har lyst til at han får en sum i uka, som han må spare en viss del av - for at han skal forstå sparing, og vite at man ikke bare kan disponere alt man "tjener" (jf skatt senere og sånt). Så får han en forståelse av hvor mye ting koster, at det tar litt tid å spare. Innspill? Anonym poster: e729f5a486cb2c5ed483dd90ebc7f67b
LilleLola Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Når jeg var 12 måtte jeg hver fredag rydde rommet mitt, bytte på senga, vaske badet, vaske trappa og rydde kjellere for å få ukepenger. Hadde også ansvar for å lage middag 1-2 ganger i uka, hente søsknene mine i barnehagen et par ganger i uka, og å ta kveldsstellet på.dem noen kvelder(bytte bleie, pusse tenner, lese bok)
Mafalda Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Vi gir ikke faste lommepenger. Farfar og farmor pleier å stikke til barna noen penger når vi er på besøk. Og skal de på kino, får de en hundrelapp, og så legger de resten i sparebøssa. Så hittil har de ikke spurt om å få ukepenger. Men de må uansett bidra litt i huset. På vaskedagen må den ene vaske kjøkken og spisestue, og støvsuge trappa, mens den andre må vaske badene og støvsuge gangen nede. Begge følger og henter på SFO og passer småsøsken når det trengs. Synes det er rimelig at de har faste plikter for å få husarbeidet og familielivet til å gå rundt, det tar ikke all verdens tid. Men vi har også tenkt å innføre ekstraoppgaver som er betalt- som feks å vaske bilen for 200 kroner. Jeg har tenkt på om støvsuging hver fredag og liknende kan være noe, men ser faren for at jeg uansett vil gå over selv etterpå Det måtte jeg også i starten da de vasket Men det skal ikke så mye trening til, og de er jo nødt til å lære det. Så hvorfor ikke bare begynne? Når det gjelder økonomistyring, så har vi (etter noen lengre diskusjoner om dyrt treningsutstyr) funnet ut at spleisemetoden lærer barna mye. Ser jo at det hadde vært mer læring hvis de fikk et fast ukebeløp, men som deg finner jeg ikke helt noe jeg synes skal være lønnet arbeid, utenom slike prosjekter som bilvask, gressklipping (som du ikke har), rydding og vasking av bokhyller etc. Jeg har ikke spesielt lyst til å betale dem for å vaske og støvsuge, egentlig, det synes jeg er en selvfølge.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Jeg har ikke spesielt lyst til å betale dem for å vaske og støvsuge, egentlig, det synes jeg er en selvfølge. Ja, jeg er også litt der, det skal være en selvfølge å bidra til fellesskapet. Dessuten er det læring, han må lære hva som kreves i en husholdning, gjerne også bli litt bevisst på hvordan man handler i butikken - men han er sjelden med i butikken for det gjør jeg på vei hjem fra jobb. Det slår meg at unger i dag generelt får med seg lite av de hverdagslige gjøremålene jeg må virkelig være bevisst på det for at han skal få et selvfølgelig forhold til det TS Anonym poster: e729f5a486cb2c5ed483dd90ebc7f67b
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 Jeg er helt imot å gi lommepenger. Det skal være en selvfølge at alle skal hjelpe til med forskjellige gjøremål her hjemme. Hvorfor skal de ha læres opp til at de skal ha penger for å hjelpes til hjemme?? Mine unger får penger til det de trenger av oss og av og til ellers. Skal de spare får de spare de pengene som de får i bursdagsgave, besteforeldre e.l
Celtic Heart Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 Jeg må si jeg har litt delte meninger om saken. Ungene her er 10 og 12 og har ikke ukepenger, men de bidrar med sitt. Er det litt større ting jeg ber de om fx vaske bilen får de betalt for det. De får penger når de trenger til noe og er egentlig ikke så veldig kravstore eller pengeslukere (enda). Derimot ser jeg heller ikke problemet med å gi ukepenger for å gjøre ting hjemme. Men jeg har ett spørsmål til dere som gjør oppat etter ungene: tenker dere over hvilke signaler det gir barna? Dere lærer jo barna at det ikke er bra nok det de gjør og om en 10-20 år kommer fremtidig svigersønn/datter hit på KG og klager på at partner ikke bidrar hjemme. For de har jo lært at det ikke er bra nok, so why bother in the first place.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Jeg må si jeg har litt delte meninger om saken. Ungene her er 10 og 12 og har ikke ukepenger, men de bidrar med sitt. Er det litt større ting jeg ber de om fx vaske bilen får de betalt for det. De får penger når de trenger til noe og er egentlig ikke så veldig kravstore eller pengeslukere (enda). Derimot ser jeg heller ikke problemet med å gi ukepenger for å gjøre ting hjemme. Men jeg har ett spørsmål til dere som gjør oppat etter ungene: tenker dere over hvilke signaler det gir barna? Dere lærer jo barna at det ikke er bra nok det de gjør og om en 10-20 år kommer fremtidig svigersønn/datter hit på KG og klager på at partner ikke bidrar hjemme. For de har jo lært at det ikke er bra nok, so why bother in the first place. Samme som innlegget over her :-) Min eldste sønn skal få Fifa13 (tror jeg det var) nå i høst fordi han har hatt ansvar for å klippe plenen vår på 1,5 mål i hele sommer. Slike ting synes jeg er greit å gi belønning for, men å f.eks å tømme oppvaskmaskin, vaske bad, holde rommet sitt ryddig, rydde ellers i huset og andre daglige gjøremål i hjemmet blir ikke betalt for. Her må alle lære seg å ta ansvar for å få hjulene i familien til å gå rundt.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2012 #9 Skrevet 21. august 2012 Jeg er helt imot å gi lommepenger. Det skal være en selvfølge at alle skal hjelpe til med forskjellige gjøremål her hjemme. Hvorfor skal de ha læres opp til at de skal ha penger for å hjelpes til hjemme?? Mine unger får penger til det de trenger av oss og av og til ellers. Skal de spare får de spare de pengene som de får i bursdagsgave, besteforeldre e.l Samme som innlegget over her :-) Min eldste sønn skal få Fifa13 (tror jeg det var) nå i høst fordi han har hatt ansvar for å klippe plenen vår på 1,5 mål i hele sommer. Slike ting synes jeg er greit å gi belønning for, men å f.eks å tømme oppvaskmaskin, vaske bad, holde rommet sitt ryddig, rydde ellers i huset og andre daglige gjøremål i hjemmet blir ikke betalt for. Her må alle lære seg å ta ansvar for å få hjulene i familien til å gå rundt.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2012 #10 Skrevet 21. august 2012 Samme som innlegget over her :-) Min eldste sønn skal få Fifa13 (tror jeg det var) nå i høst fordi han har hatt ansvar for å klippe plenen vår på 1,5 mål i hele sommer. Slike ting synes jeg er greit å gi belønning for, men å f.eks å tømme oppvaskmaskin, vaske bad, holde rommet sitt ryddig, rydde ellers i huset og andre daglige gjøremål i hjemmet blir ikke betalt for. Her må alle lære seg å ta ansvar for å få hjulene i familien til å gå rundt. Sorry. Svaret ble lagt inn på feil tråd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #11 Skrevet 21. august 2012 Jeg har ikke spesielt lyst til å betale dem for å vaske og støvsuge, egentlig, det synes jeg er en selvfølge. Ja, jeg er også litt der, det skal være en selvfølge å bidra til fellesskapet. Dessuten er det læring, han må lære hva som kreves i en husholdning, gjerne også bli litt bevisst på hvordan man handler i butikken - men han er sjelden med i butikken for det gjør jeg på vei hjem fra jobb. Det slår meg at unger i dag generelt får med seg lite av de hverdagslige gjøremålene jeg må virkelig være bevisst på det for at han skal få et selvfølgelig forhold til det TS Anonym poster: e729f5a486cb2c5ed483dd90ebc7f67b Jeg må bare si at jeg syns du har en utrolig fin holdning til dette, det er kjempe fint og viktig at du lærer din sønn til at husarbeid er en selvfølge og at han ikke skal belønnes for å være med på å holde orden i huset. Hilsen jente på 29 år som nå dessverre lever sammen med konsekvensen av at han aldri har lært å bidra hjemmefra. Anonym poster: a21f34c56013c47df0c898041d01f0b5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #12 Skrevet 22. august 2012 Men jeg har ett spørsmål til dere som gjør oppat etter ungene: tenker dere over hvilke signaler det gir barna? Dere lærer jo barna at det ikke er bra nok det de gjør og om en 10-20 år kommer fremtidig svigersønn/datter hit på KG og klager på at partner ikke bidrar hjemme. For de har jo lært at det ikke er bra nok, so why bother in the first place. Jeg kan bare svare for meg selv her - jeg gjør det ikke, jeg har bare lyst til å gjøre det noe som da stresser meg... Jeg har aldri gjort noe om igjen så han har sett det. Jeg får lyst til å støvsuge en gang til når mannen har gjort det også men jeg gjør det selvfølgelig ikke, jeg bare gjør det ekstra grundig når det er min tur. Det er nettopp det jeg tenker på - en kjæreste skal bo sammen med han en gang i tiden, og jeg håper virkelig min generasjon klarer å oppdra menn bedre enn forrige generasjon gjorde... rollen som hushjelp stod aldri på ønskelista mi, for å si det sånn Anonym poster: e729f5a486cb2c5ed483dd90ebc7f67b
Hedda-78 Skrevet 22. august 2012 #13 Skrevet 22. august 2012 Men vi har også tenkt å innføre ekstraoppgaver som er betalt- som feks å vaske bilen for 200 kroner. Da jeg var på den alderen, måtte jeg vaske bilen innvendig når jeg fikk beskjed om det, og jeg fikk ikke betalt. Min far anså det som opparbeiding av "goodwill" til å låne bilen når jeg fikk lappen. Så jeg vasket bilen i årevis, og når jeg fikk lappen var det aldri noe problem å få låne bilen Og ekstra stas at jeg da fikk ansvar for å kjøre bilen til vaskeautomaten i tillegg.
Mafalda Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 Men jeg har ett spørsmål til dere som gjør oppat etter ungene: tenker dere over hvilke signaler det gir barna? Dere lærer jo barna at det ikke er bra nok det de gjør og om en 10-20 år kommer fremtidig svigersønn/datter hit på KG og klager på at partner ikke bidrar hjemme. For de har jo lært at det ikke er bra nok, so why bother in the first place. Neida. Jeg gjorde det de tre første gangene, da det virkelig ikke var bra nok, og så fikk de etterhvert mer øvelse og ble tli slutt veldig flinke. Nå har de gjort det selv i flere år, så jeg tviler på at jeg har kvelt alt som heter tiltakslyst og initativ Det blir som med matlaging: mye hjelp i begynnelsen, og etterhvert blir de selvgående. Men fødte verdensmestre er det ikke, så de trenger litt korreksjon i starten. For øvrig føler jeg meg ganske trygg på at mine sønners partnere ikke kommer til å klage på KG, i forhold til det store flertallet i klassene deres som ikke løfter en finger hjemme (eldstemann sin klasseforstander ble forbauset da guttungen fortalte at han måtte vaske og støvsuge hjemme. Det er visstnok veldig uvanlig?!)...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå