Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte nå på tredje semester, og jeg har ingen venner :(

De to venninenne jeg hadde byttet studie og skole etter første året, alle har liksom sine etablerte vennegrupper nå og jeg føler meg litt alene. Jeg skal ha et valgfag dette semesteret fra et annet fakultet, så kanskje jeg møter noen der, men de har jo hatt fadderuke nå og de har sikkert etablert vennegjenger allerede. Dette skjedde jo forholdsvis fort mener jeg å huske.

Jeg har mistet litt lysten til å studere nå på grunn av dette og vet ikke helt hva jeg skal gjøre :/

Anonym poster: f2fcd1fec7993d78872fc0dda9c935ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan bli med i en studentorganisasjon? Jeg jobbet frivillig i en slik under studietiden og fikk mange venner der :)

Lykke til!

Anonym poster: 5e1edecf47ae94354d736e6276a736cb

Skrevet

Jeg kjenner ingen jeg studerer med og har ikke gjort det siden jeg gikk på VGS. Opplevde det var vanskelig å komme inn i klikker uten å ha vært (veldig mye) med på å drikke seg snydens.

Jeg løser egentlig problemet nå med å rett og slett ikke bry meg om det. Jeg har et par få gode venner utenom studiene så jeg klarer meg sånn passe sosialt. Men så studerer jeg heller ikke noe som gjør at jeg kommer til å trenge kontakter blant medstudenter i fremtiden, og det er vel kanskje der aberet er størst.

Men om du virkelig vil ha venner i det du studerer, så har jeg lagt merke til at det virker veldig vanlig på forelesninger at veldig mange sitter for seg selv. Både i pausene og ellers. Hva med å rett og slett bare sette deg ned ved siden av noen i pausen og snakke med dem? Eller spørre om de vil være med og ta en kaffe? (Jeg hadde aldri turt å gjøre dette selv, men om du gjør blir de helt sikkert ikke sure på deg i alle fall :) ).

• Liker 3
Skrevet

Opplever samme selv! Hvilket studieprogram går du?

Anonym poster: f4ea4afa0c038a3c6f2bb2736ee8116b

Skrevet

Bachelor i sosiologi ved UiO

- TS

Anonym poster: f2fcd1fec7993d78872fc0dda9c935ec

Gjest test123
Skrevet

TS, sjekk ut

http://sosiologi.org/

og meld deg frivillig til et ellera annet verv. De arrangerer sikkert alt mulig sosialt, det er her du får studievenner. Er du tøff, så sjekker du ut facebooksiden deres og spør om noen vil ha kollokvie.

For venner på resten av fakultetet sjekk fakultetets festforening, svff. Jobb litt i baren, arranger debatter, lei inn et band, osv. Høres kanskje teit ut, men du blir kjent med folk som ønsker nye venner og det arrangeres internfester.

Og kanskje http://www.osi.uio.no/friluftstreffet/ er noe for deg? Eventuelt sjekk noen andre studentforeninger.

Uansett håper det ordner seg.

Skrevet

Begynn å røyke. Så blir du kjent med røykerne i pausen. Man kan si hva som helst om røykere, men sosiale dyr er vi ihvertfall. :)

Anonym poster: b534c05a1e8280e2ab99fac6a771f1da

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nå er det færre og færre som røyker av de som tar høyere utdanning, så kanskje ikke det beste rådet å gi. For ikke å snakke om alle de negative sidene ved å røyke.

Støtter oppom rådet vedrørende andre som gjerne sitter alene i pausene. Om du ikke vil gå direkte bort å snakke med de, så se litt hvem de er, og under neste forelesning så tar du plassen ved siden av de. Da er det enkelt å komme i kontakt med de, enten det er under forelesningen eller i pausen.

Endret av 79kreps
  • Liker 1
Skrevet

Du er ikke alene!! Snart ferdig med min bachelorgrad, uten en eneste venn på studie! Tragisk og jeg sliter en del itillegg med diverse. Ikke gi opp og meld deg opp med på det frivillige. Du er som sagt ikke alene, og sikkert en del som føler det slikt i ditt kull:)

Lykke til <3

Anonym poster: d1d729b4b7a0bb944a850c6e08a4a79c

Skrevet

Hvis du er kristen, eller ikke; gå i en menighet, og bli med i en husgruppe. Går fra 0 til 100 angående sosialt nettverk på et par uker! (og da regner jeg med at du blir kjent med folk derfra som går på universitetet ditt)

Gjest test123
Skrevet (endret)

Hvis du er kristen, eller ikke; gå i en menighet, og bli med i en husgruppe. Går fra 0 til 100 angående sosialt nettverk på et par uker! (og da regner jeg med at du blir kjent med folk derfra som går på universitetet ditt)

Hva er en husgruppe? Og vil ikke TS bare bøte pensjonister om h*n melder seg inn i en menighet?

Edit: men det er ett eller annet kristend studenterhjem i Oslo. husker ikke navnet.

I tillegg har man Blindern Studenterhjem som virker å være stedet for det sosiale.

Endret av test123
Skrevet (endret)

Folk som kommer slengene inn i forelesningene to minutter før de starter, har som regel ikke tid eller mulighet til å finne vennene sine. Er ikke verre enn å sitte seg vedsiden av noen. Begynn gjerne med "er det ledig her?" (det er det som regel alltid), og finn på et eller annet å si. Om det så er "tror ikke jeg har hilst på deg før" eller "var det du som var i gruppen min i fadderuken?" eller et eller annet faglig. Man må nesten gi litt for å få noe tilbake. Ellers burde du melde deg inn i en eller annen studentorganisasjon, om du har tid. Ofte er det også et par ledige småjobber rundt om kring på fakultetet, om det er i en eller annen bod når det er fest eller noe slikt, eller om det er som assistent for en studentorganisasjon. Bare prøv! Hva er det verste som kan skje, at noen sier nei? I så fall er det så mange studenter at du nok ikke ser så mye av dem igjen.

Endret av Miah
Skrevet

Må du ha venner på studiene da? Altså, jeg skjønner at man har behov for venner - men det kan man jo finne andre steder også. Du kan bli frivillig i studentorganisasjoner, begynne på studentidretter, kor, menigheter, politiske arrangementer, andre som leter etter venner (sikkert flere av dem på nettet?).

• Liker 1
Skrevet

3. semester bachelor i sosiologi? Da begynte vi på samme studie helt likt (kanskje jeg vet hvem du er)! Jeg har for øvrig byttet studie, men skal blant annet ta sos2001, så hvis du vil ha en kaffedate eller noe, såååå send meg gjerne en melding :happy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...