AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Skal lage pannekaker i morgen, men har ikke en god oppskrift på det.. Jeg vil ha normale pannekaker, ikke sånne grove pannekaker med mye sunne greier oppi. Skal smake godt med bacon og sirup! :gjeiper: Noen som har en? Anonym poster: c81b771723e49ad32f8b439c6d88f541 2
Djungelvrål Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Man trenger ikke oppskrift på pannekaker, man lager de på slump. Til 4 personer. 4 egg, mel og melk til det er passe tykt. En halv ts salt og 1 ss sukker, gjerne mer hvis du liker dem søte.
Xelea Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 Jeg bruker 3 egg, 5dl melk, 3 dl hvetemel og litt vaniljesukker eggene piskes med halvparten av melken, melet blandes i og røres ut før resten av melken helles i. nam nam - vanlige pannekaker :-D
Mmmmarielle Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Jeg følger denne som står i kokeboka mi: 2 egg 2,5 dl melk 125gram mel.
Marsipan Skrevet 20. august 2012 #5 Skrevet 20. august 2012 Jeg blander mel og melk til røra er passe tykk, har i en ts salt og noen egg. Til flere egg, dess bedre smak! Til slutt har jeg i et par ss. flytende margarin eller smeltet smør, for da slipper jeg å bruke smør under steking. Blander ofte hvetemel, grovbakstmel og havregryn i like deler for å få pannekaker som metter mer, men lar da røra stå et kvarters tid før steking sånn at havregrynene sveller. Hender jeg bruker litt bakepulver også hvis jeg bruker mye grovt mel så pannekakene ikke blir så "tunge". Disse er jo sunnere enn pannekaker med bare hvetemel, men smaker ikke stort annerledes. Den største forskjellen er at jeg slipper å stå med stekepanna i en time for at alle skal bli mette.
Brunhilde Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 Jeg blander mel, salt og sukker og har i melk. Lar dette stå og svelle i en halv times tid før jeg tilsetter eggene. Som Marsipan sier, jo mer egg, jo bedre pannekaker. Så har jeg i litt kaldt vann rett før jeg steker, men bare litt. Mye smør i panna gjør pannekakene litt sprø i kantene, det er favoritten her i huset.
Djungelvrål Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 Hvorfor har du i kaldt vann før du steker de? 1
frøkna Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 Jeg har aldri brukt oppskrift på pannekaker. Først pisker jeg lett egg og litterann sukker, så tilpasser jeg med mel og melk til den har passe konsistens. Evt smelter litt smør og har i det så de blir litt saftige.
Brunhilde Skrevet 21. august 2012 #9 Skrevet 21. august 2012 Hvorfor har du i kaldt vann før du steker de? For å få de sprø kantene, og fordi røra som regel har blitt litt for tykk etter svellingen. Gjør det samme når jeg steker vafler. Grunnen til at jeg tilsetter egg etter svelling, er at jeg opplevert at pannekakene blir saftigere da. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #10 Skrevet 21. august 2012 Enkelt og greit: egg melk hvetemel litt matolje Thats it :-) Anonym poster: 336336b2d2951c45e4105aefe8369178
Nektarin Skrevet 21. august 2012 #11 Skrevet 21. august 2012 Jeg synes det er dumt å skrive at man trenger ingen oppskrift, bare ta det på følelsen. Ikke alle er erfarne nok på kjøkkenet til å se når det er nok mel/melk/egg/annet. Det er også vanskelig å gjette hva som er nok til 1 eller 4. Nå er ikke pannekaker det vanskeligste, men for dem som ikke kan lage mat er alt vanskelig Jeg bruker 2 egg, 5 dl melk og 3 dl mel, og får ca 10 pannekaker ut av det. Bruker ikke sakt, for jeg steker i saltet margarin eller smør. 4
Belima Skrevet 21. august 2012 #12 Skrevet 21. august 2012 Jamie Oliver lærte engelske damer bl a å lage pannekaker og hadde følgende oppskrift: 1 egg 1 kopp mel 1 kopp melk Det er pr person som skal spise sa han. Kan vel ikke bli enklere enn det. Har brukt denne oppskriften mange ganger og den funker bra for meg
Djungelvrål Skrevet 27. mars 2015 #14 Skrevet 27. mars 2015 (endret) dobbelpost, gammel tråd Endret 27. mars 2015 av KG dama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå