Thomasine Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Vi må ut å kjøpe 2 stk beltestoler til 4-åringen i heimen. Leter etter tester, men nyeste jeg finner er fra 2010. Noen som kan anbefale noen?
Hedda-78 Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Har bare prøvd Cybex solution X2 fix, og er fornøyd med den. Men det finnes sikkert andre bra seter også. Jeg er spesielt fornøyd med at det er isofix på den. Barnet må naturligvis festes med sikkerhetbeltet, men når barnet ikke sitter i stolen, slipper man å styre med å feste bilbeltet for å holde på stolen på plass. Isofixen gjør at stolen sitter fast likevel og ikke slenger rundt ved en evt bråbrems/kræsj. Ulempen med denne stolen er at jeg synes den er plasskrevende pga noen "airbags" som sitter utenpå stolen på sidene, i skulderhøyde. Det gjør at det er ukomfortabelt å sitte i midten bak, for oss som har to barnestoler i baksetet. Men disse "airbagene" har jo en sikkerhetsfunksjon.
Thomasine Skrevet 20. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2012 Det var veldig nyttig info for oss!! Vi har nemlig 3 barn i baksetet, riktignok bare en barnestol! Faktisk den som kom høyest på en test jeg fant nå... http://www.dinside.no/896992/her-er-de-beste-bilstolene Er det forresten slik at isofix ikke nødvendigvis kan brukes på alle biler? Hvordan festes den?
Hedda-78 Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Den stolen har fått høyest score på alle nyere tester jeg har sett i allefall. Isofix kan ikke brukes i alle biler, nei, men alle nye biler har det (etter et visst årstall, husker ikke helt. Det burde vel stå i brukermanualen til bilen). Isofix er to metallkroker i bilen, i sprekken mellom sete og seterygg. På stolen er det to stenger som stikker ut bak, og du stikker altså disse stengen inn i sprekken mellom sete og seterygg, og klyper på stengene smekker seg fast på krokene i bilen. Sitter dønn fast. Kom nettopp på en ulempe med stolen jeg nevnte... jeg får den ikke løs... må vel bare lese bruksanvisningen litt til, men det nytter i allefall ikke å bare dra hardt i stolen, den er jo designet for å sitte bom fast Stolen kan også brukes uten å feste isofixen, og da altså bare festes med bilbeltet. De to stengene kan man vippe opp så de ikke er i veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå