AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Hei. Jeg lurer på hva jeg bør trene for å få vekk fett rundt magen og lårene? Bør jeg trene intervall eller vanlig kontinuerlig jogging (på tredemølle det er snakk om)? Også, hvilken fart / eventuelt stigning bør jeg bruke? Av litt spesielle grunner, så har jeg ikke mulighet til å jogge utendørs, så jeg kan bare trene på tredemølle. Hvis jeg har lyst å øke i muskelmasse, bør jeg da trene med få repetisjoner (3-5) eller flere repetisjoner (8-12) når det kommer til benkpress, manualer, nedtrekk osv. Egentlig når det kommer til alle øvelser. Noen som vet / kan hjelpe meg? Anonym poster: 37ea5419a2ad78c0ec817cd1c1072414
Gjest *Maja* Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 (endret) Det er ganske vanskelig å gå ned i fettprosent samtidig som du bygger muskelmasse. Det beste for det du ønsker er iallefall en kombinasjon av styrke og kardio. For å gå ned i fettprosent må du du gå i kaloriunderskudd. Fokuser på god mat som gir kroppen næring. Egg, kylling, fisk, karboandedeig Grønnsaker, grove kornprodukter Solsikkeolje, avocado, nøtter Frukt Drikk kun vann Ville variert med langdistanse løping og intervaller Rolig langdistanse vil kun brenne fett Intervaller vil bygge muskler, men og brenne fett samt at en får en lang etterforbrenning Styrke vil bygge muskler, og muskler brenner fett 24/7 Det er derfor det er viktig at du spiser nok ellers vil muskelmassen blir brukt om energi og fettforenningen bli lavere Endret 20. august 2012 av *Maja* 1
Envy Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 Du må på en måte velge. Jeg for min del gikk for å få ned fettprosenten først: kcalunderskudd og fokus på kardiotrening, da spesielt intervall. Nå som jeg er fornøyd med fettprosenten har jeg gått over på å bygge: kcaloverskudd og fokus på styrketrening. Å få en markert kropp (og da kanskje spesielt å bli markert på magen) er en lang prosess og en tålmodighetsprøve. Du må være fokusert på målet, og ha delmål underveis. Kos deg med treningen, og ha kontinuitet. Slutter du å trene og spise riktig en uke, må du på en måte "tilbake på scratch". Les litt rundt omkring (står mye bra på fitnessbloggen og treningsforum) og sett opp et program, eller få hjelp til dette f.eks av en treningsveileder på treningssenter. Hva antall repetisjoner angår har jeg hørt alle varianter. Kjøre tungt og få repetisjoner skal visstnok få fart på muskelbyggingen, men samtidig gjelder det å ha god teknikk, som er vanskelig å få til om du ikke er vant med øvelsen. 8-12 repetisjoner er derfor anbefalt. Personlig er jeg fan av å kjøre pyramide på en del øvelser, dvs, starte lett på f.eks 12 rep. Så legger du gradvis på noen kg, og går ned 2 rep. f.eks ser min pyramide på roing slik ut: 20 kg x 12, 25 kg x 10, 30 kg x 8, 35 kg x 6, 40 kg x 4, 45 kg x 2, 50 kg x 1 Og husk, kosthold har veldig mye å si. Hjelper ikke å kjøre få repetisjoner og tung styrke, om du ikke har i deg nok karber, proteiner og generelt mat og vitaminer til å bugge musklene opp igjen. Når du trener river du jo muskelfibrene i stykker for at de så skal bygge seg opp igjen, større og sterkere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå