Gå til innhold

Hvordan få småbarn til å ta ansvar for egen helse og sikkerhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få småbarn til å ta ansvar for egen helse og sikkerhet? Jeg har en oppgave om dette i barnehagen da jeg skal gjennomføre aktiviteter eller tiltak for at barna skal ta ansvar for egen helse og sikkerhet, men kommer ikke på noen. Det kan være alt mulig, men jeg kommer ikke på noe annet enn å vaske hender :P

Anonym poster: dcc88a1a8a9bd8e8d30755d3cf3cf82d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke løp/lek med kniv eller saks, og ha fokus på at det er et verktøy? Evt. hvordan man gir noen en saks eller kniv(mine besteforeldre lærte meg i alle fall å gi slikt med håndtaket først).

Anonym poster: b2a12db31384d44e36690197c10ab7f9

Skrevet

Kle seg etter været (dette har jo de voksne hovedansvaret for, men barna skal jo lære det også). Ikke sleike på kniven når de spiser. :P Vaske seg, som du nevner. Spise sunt (igjen - voksnes ansvar, men noe barna skal lære). Dette var en vanskelig oppgave, du...

Skrevet

Hvordan få småbarn til å ta ansvar for egen helse og sikkerhet? Jeg har en oppgave om dette i barnehagen da jeg skal gjennomføre aktiviteter eller tiltak for at barna skal ta ansvar for egen helse og sikkerhet, men kommer ikke på noen. Det kan være alt mulig, men jeg kommer ikke på noe annet enn å vaske hender :P

Nå nevner ikke du hvor alder på barna, det er stor forskjell på 1åringer og 6 åringer. Men du kan fokusere på trafikksikkerhet, se seg for før man krysser vegen, bruke refleks og sykkelhjelm. eller sunn mat, ta de med på butikken å handle og tilberede et sunt måltid, eller fruktmåltid.Der kommer jo også hygiene inn. Snakk med barna om viktigheten av fysisk aktivitet, og ha noen leker hvor barna kan utfolde seg. Hinderløype er populært i alle aldre, og da trener man både balanse og grovmotorikk.

Hva med tannhelse? Karius og Baktus er jo fine figurer.

Helse og sikkerhet er ett ganske vidt tema, og muligheten er mange bare man tenker seg litt om.

Lykke til med oppgaven!

Skrevet

Håndvask før mat, vask av grønnsaker før de spises, viktighet av grønnsaker i kosten, bruk av sykkelhjelm, husk å ta av hjelmen når man ikke sykler, ikke hopp om du ikke vet du kan lande trygt, se seg for før man går over veien, viktigheten av bilsikring, ikke løp med saks, ikke lek med kniver, hva gjør vi hvis vi knuser et glass/fat, ikke lek ved vannet alene. Og selvfølgelig hvorfor i alle disse stikkordene.

Skrevet

Jeg vil foreslå en liten brainstorming blant de ansatte, der dere enes om hvilke ting dere vil lære barna, og deretter at du innfører en metodikk à la ART (aggression replacement therapy)...hvilket, om du ikke vet det allerede, er bruk av drama for å lære nye ferdigheter.

Skrevet

Ikke bli med fremmede. Kanskje viktigst av alt.

Anonym poster: a3d52e0b2cd46bbbdf4f1983f1de50f0

• Liker 1
Skrevet

Nå nevner ikke du hvor alder på barna, det er stor forskjell på 1åringer og 6 åringer. Men du kan fokusere på trafikksikkerhet, se seg for før man krysser vegen, bruke refleks og sykkelhjelm. eller sunn mat, ta de med på butikken å handle og tilberede et sunt måltid, eller fruktmåltid.Der kommer jo også hygiene inn. Snakk med barna om viktigheten av fysisk aktivitet, og ha noen leker hvor barna kan utfolde seg. Hinderløype er populært i alle aldre, og da trener man både balanse og grovmotorikk.

Hva med tannhelse? Karius og Baktus er jo fine figurer.

Helse og sikkerhet er ett ganske vidt tema, og muligheten er mange bare man tenker seg litt om.

Lykke til med oppgaven!

Hehe, det er snakk om 1-3 åringer. Vi kaller de bare for småbarna på jobben dersom vi snakker om disse barna, da vi jobber på småbarnsavdelingen. Tenkte ikke over at dette ikke var noe andre kunne skjønne :P

Skrevet

Lære ungene at de ikke skal smake på alt mulig uten at de vet det er trygt kanskje?

Anonym poster: c136dafdf6c5923aecbfc339c4e72134

Skrevet

Brannvern. Krype langs gulvet, ikke åpne vinduer etc. Ut på plassen og stille seg ved avtalt sted på rekke, kan aldri øves nok på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...