AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Etter å ha vært prøver i over et år var jeg hos gyn sist uke og fikk beskjed om at jeg har PCOS. Jeg skal tilbake dag 2-5 når jeg får mens for å ta noen blodprøver. Ville da også få pergo som skulle taes fra dag 5 eller 7 og noen dager fremover. (skulle så tilbake for ny ul for å se om eggløsningen var på vei eller noe dag 12) Det siste året har jeg hatt sykluser fra 61 til langt over 100 dager, så vet ikke hvor lang tid det vil ta før jeg evt får ny blødning. Etter å ha lest litt rundt på nettet, har jeg sett at flere har fått primolut for å få blødning før pergo, er dette vanlig? Hvor lenge skal jeg vente på mensen før jeg tar kontakt, eller vil jeg bli kontaktet om jeg ikke tar kontakt med de etter så og så lang tid? Anonym poster: 86e1f839c393980856127494a8868374
Athene Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 (endret) Dersom det skal tas noen blodprøver er det best å gjøre det i naturlig syklus. Da er ikke kroppen din påvirket av medisiner for å få kunstig blødning, og man vil se hormonverdier på en gitt syklusdag. For å få effekt av pergo er det en fordel, men ingen nødvendighet å starte i forbindelse med mens. Årsaken er at du starter på et tidspunkt hormonene er "nullstilt" slik at pergotime virker sammen med en naturlig syklus. Du kan jo ringe gynekologen og spørre hvorfor han velger å la deg vente. Kanskje han ikke fikk med seg at det kan ta så lang tid som tre måneder? Men i utgangspunktet pleier jeg å anbefale å høre på gynekologen i stedet for å lese på nett og overprøve legen i forhold til medisinering. Endret 20. august 2012 av Athene
Athene Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 (endret) dobbel Endret 20. august 2012 av Athene
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Viss det er pga blodprøvene man venter, så er jo det greit om de er best på naturlig syklus. Er jo greit å få skikkelige resultat når man først skal gjennom noe slikt. Har ikke tenkt å ta noen medisiner som ikke er skrevet ut til meg, har ikke fått noen resepter enda, så er ganske vanskelig å gjøre det også. Kommer til å vente en stund enda for å se om mensen kommer før jeg tar kontakt med de for å høre.. har fortsatt tid før jeg har like mange dager som sist syklus. Kommer til å ta kontakt om jeg synes det går for lang tid.. Mannen skulle få henvisning til sædprøve når jeg kom inn for blodprøver, og tar det VELDIG lang tid er det jo ikke noe vits at han venter noe lenger enn nødvendig (Viste ikke at det var vanlig å ha mannen med på første time til gyn, (fikk spørsmål om jeg kom alene..) hadde heller ikke hele personnr så hun kunne ikke skrive ut for han.. Fikk beskjed om å ta personnr hans med når jeg skulle ta blodprøvene) Gynekologen fikk nok med seg at jeg egentlig ikke har noe normal syklus, siden hun sa at siden jeg hadde så sjelden mens og evt eggløsning hadde jeg færre sjangser til å bli gravid enn andre med normal syklus... (ganske logisk egentlig ) Anonym poster: 86e1f839c393980856127494a8868374
Athene Skrevet 20. august 2012 #5 Skrevet 20. august 2012 Mannen kan ringe og be sin egen fastlege om henvisning, men kopi av prøvesvar hjem til seg selv. Dette går mye raskere, så kan du ta med resultatene til legen. Det er bra at du tenker på dette, vi opplevde selv at jeg hadde lange sykluser, og at det likevel var mannen som var hovedproblemet. Mannen var med på en gyn time innimellom for å holde seg oppdatert, og høre direkte på hva gyn sa i stedet for å få det gjenfortalt fra meg. Men det er i utgangspunktet ingen grunn til at de skal være med, en gyn er spesialist på kvinnen. Med lange/uregelmessige sykluser har man ofte ikke eggløsning i det hele tatt. Jeg hadde eggløsning til tross for lange sykluser, jeg lærte meg å kartlegge dette ved hjelp av temping. Da visste jeg alltid også når mens kom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå