Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har prøvd å komme inn på profesjon psykologi i to år nå. Nå begynner jeg på tredje året.

År 1: tar opp karakterer, søker NTNU. Snittet øker

År 2: tar opp karakterer, snittet øker. Snittet mitt er nå 61,8. Havnet på 15 plass på venteliste.

År 3: går nå årsstudium i psykologi på UiB. Tar også opp karakterer fra videregående for å øke snittet mitt enda mer. Søker UiB, UiT, UiO og NTNU til neste år.

Jeg er CLOSE! Men har rukket å bli 24 år gammel, og merker jeg bare blir mer og mer deprimert av at snittet stiger og stiger, og at vennene mine er ferdige med utdannelsen, mens jeg engang ikke klarer å begynne.

Har prøvd mange ganger å legge drømmen fra meg, og oppsøke andre muligheter, men klarer ikke å gi slipp. Hater å være 'en av de 1000' som liksom skal bli psykolog, og leser nå 10 timer om dagen for å komme inn. Er blitt asosial, tynn og sliten. Motivasjonen er fremdeles sterk, men jeg er redd den svinner om jeg ikke får begynne snart.

Bør jeg gi opp om jeg ikke kommer inn til neste år ved noen institusjoner? Når bør man egentlig gi opp?

Anonym poster: 5c63da68f82329361ded4176c6641587

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes aldri du skal gi opp. Ikke når det virkelig er dette du vil og har jobbet så hardt for. Hva ligger snittet på, på den laveste instutisjonen du kan komme inn på?

Anonym poster: 0378380626566412ee5809829d678a52

Skrevet

Det finnes ikke noe eksakt svar på "når man bør gi opp".

Men jeg synes ikke du skal tenke på dette nå. Nå går du på grunnfag på uib, konsentrer deg om det! Får du toppkarakterer her så har du stor sjanse for å komme videre på profesjon- så på den måten kan man si at du allerede er i gang ;-)

Tanken om "når man skal gi opp" kan du ta opp igjen neste somme/høst om det skulle vise seg at du ikke kommer inn noen steder da heller.

Husk å også slappe av litt innimellom, vær sammen med venner, se noe hjernedødt på tv, gå på trening. Man skal faktisk ha overskudd til lesing også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...