Gå til innhold

Kan huseier kreve mer penger for strøm, når leiepris er avtalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og har akkurat flyttet inn i en hybel i en av norges større byer, og i dag skulle vi skrive kontrakt.

Hybelen er på 25kvadrat og koster 7 000 i måneden, noe jeg syntes er ufattelig dyrt, men jeg har flyttet inn nå, og situasjonen min gjør at jeg ikke har anledning til å flytte et annet sted på en lang stund.

Uansett. Poenget er: avtalen er at strøm er inkludert i leien, men da vi skulle skrive kontrakt, sa utleier at om det var en måned strømregningen ble høyere enn hun hadde tenkt, så ville hun kreve penger av meg for ekstra strøm.

Har hun lov til dette? Hva kan jeg evt si på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis det står i kontrakten at strøm er inkludert, uten forbehold, og hun har underskrevet den, kan drite i å kreve deg for noe ekstra.

Anonym poster: 6662a92d010de4a5d56a0f68fdd88cf9

• Liker 4
Skrevet

Kommer helt an på hva som står i kontrakten ja.

Skrevet

jeg skjønner ikke hva dere som har svart mener, hvis hun sier at strømmen er inkludert i leien, ja da er den inkludert i de 7000 kr(som jeg er enig er en helt sinnsyk pris for 25 kvadrat)

Anonym poster: 07f7d2f5c82524d225ab170b29efd8f0

Skrevet

Her er det noen som ser sitt snitt til å tjene gode penger på unge studenter ser jeg. Her bør kontrakten leses med forstørrelsesglass..

• Liker 1
Skrevet

men hva skal jeg si da? har de lov til det? Det er ikke strømmåler i hybelen en gang. De kan umulig vite om det er dem eller jeg som har brukt strømmen

Skrevet

jeg skjønner ikke hva dere som har svart mener, hvis hun sier at strømmen er inkludert i leien, ja da er den inkludert i de 7000 kr(som jeg er enig er en helt sinnsyk pris for 25 kvadrat)

Min venninne har det slik at strømmen er inkludert opp til 500 kr, om hun bruker mer må hun betale det overskytende selv. Jeg vet ikke om huseier har laget et slikt forbehold i kontrakten.

Skrevet

i verste fall ender du da opp med å betale for deres strøm. Er det slik at det sto inkludert i annonsen men at de endrer det når du skal skrive kontrakt? Utrolig sleipt. Leiemarkedet i Norge er helt ute å kjøre, som gjør at alle mulige grådige utleiere kan ture fram som de vil

• Liker 2
Skrevet

ok. Så da må jeg slå meg til ro med at dette kan de faktisk gjøre? Det nytter ikke å klage heller, for det er nok av andre som vil ha denne leiligheten. Det er 500 i måneden de har beregnet, ja, men når jeg ikke har egen strømmåler, så blir jo ikke dette riktig. Hun sa hun bare skulle se på forbruket i forhold til hva hun pleide å ha i strømforbruk

Skrevet (endret)

Husleielovens §3-4 begynner slik:

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

---

...blir moro å se hva hun legger frem av regnskap når du krever dette :)

edit: takler ikke KG paragraftegn?

Endret av feuerstein
  • Liker 2
Skrevet

men hva skal jeg si da? har de lov til det? Det er ikke strømmåler i hybelen en gang. De kan umulig vite om det er dem eller jeg som har brukt strømmen

Høres ut som utleier er ute og sykler her. Mener hun at dersom hun selv bygger badstu som er i kontinuerlig bruk skal hun få dytte regninga over på deg?

Hva lovverket har å si om dette vet jeg ikke, men jeg håper du kommer deg vekk derfra. Hun høres ikke helt god ut.

Å ha inkludert opp til 500 kr er greit det, men da får damemennesket for pokker sørge for at du har strømmmåler! :rasende:

Grrr

Skrevet

Husleielovens §3-4 begynner slik:

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

---

...blir moro å se hva hun legger frem av regnskap når du krever dette :)

edit: takler ikke KG paragraftegn?

Tusen takk! Jeg tviler på at hun vil vinne fram om det er kravet. Jeg bruker knapt strøm, og vet at jeg ikke bruker mye, men det er utrolig greit å ha lovverk å vise til. Tviler på at hun har iq til å klare å fikse en sånn oversikt

Skrevet

Når det er avtalt en fast månedsleie og strøm er inkludert, må hun trolig følge lovverket. Hun kan da ikke justere husleien første året. Deretter må hun varsle i god tid før endring. Men jeg er ikke advokat, så det jeg sier står ikke spikret i stein.

Gjest Starlit
Skrevet

Dette har jeg opplevd før ja, men endte opp med å være mer sparsommelig med strømmen ;)

Var ikke mye husverten kunne kreve av meg da..

Skrevet

Grunnen til at jeg ville vite hva som faktisk står i kontrakten er at det TS beskriver strengt tatt passer til to forskjellige måter å avtale betaling av strømforbruk.

I forbrukerrådets standardkontrakt er det et eget punkt for strøm og oppvarming. Der er det tre valg en kan krysse av for; ikke inkludert, inkludert uten forbehold og ikke inkludert, men det trekkes et akonto beløp og utleier må dokumentere krav.

For meg fremstår TS's ordning som en kombinasjon av de to siste og dermed hadde det vært interessant å vite hva som faktisk er avtalt.

Skrevet

Det som var avtalt, var at strøm var inkludert. Det er også dette de krysset av for i kontrakten, men de skrev som et ekstra notat at jeg måtte betale om de syntes strømmen ble for dyr

Skrevet

Det skrevne ord i kontrakten gjelder - denne skal ikke være diffus.

Skrevet

Fikk du med i kontrakten hva de mente var for dyrt? Her har utleier i praksis null rettigheter da du kan nekte å betale et ekstra beløp. Det er også svært vanskelig å kaste ut en leieboer så lenge denne betaler leien sin.

Gjest annemor30
Skrevet (endret)

500 er da ganske mye i strøm,vi har hus og betaler 1200 pr mnd.. Dessuten hvordan skal hun få dokumentert strøm forbruket ditt UTEN måler*undrer*

Endret av annemor30
Skrevet

Det som var avtalt, var at strøm var inkludert. Det er også dette de krysset av for i kontrakten, men de skrev som et ekstra notat at jeg måtte betale om de syntes strømmen ble for dyr

Dette blir alt for vagt, hva man syntes er dyrt, varierer jo fra person til person. "nei, jeg syntes 300 for strøm er dyrt, så da må du betale".

Jeg tviler på at huseier kan kreve så mye av deg når du for det første ikke har egen måler, og ikke kan få dokumentert hva du faktisk har brukt (slik at du ikke betaler for strøm du ikke har brukt), og for det andre når det er huket av for ink strøm, med et så vagt tillegsnotat. Hva som er dyrt er synsing, og dette punktet burde vært mye mer klart. strøm inntil 500 kr ink, resterende over dette beløp, må leier stå for. for eksempel. Da skulle du fremdeles hatt tilgang til måler (eller dokumentasjon på forbruk) slik at du betaler det du har brukt, ikke mer, ikke mindre.

Men dette punktet er nok skrevet såpass vagt nettopp for at huseier selv kan synse og mene på egenhånd, få inn de kronene h*n trenger der og da, og jeg syntes det høres ut som om at dette leieforholde kan utvikle seg i negativ retning ift dette punktet. Jeg har vært borti dritthuseiere selv som har syntes og menet når det passet seg (han kom jo ingen vei da), så jeg blir veldig skeptisk på slike ting, når det er så uklare punkt i avtalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...