Gå til innhold

Jeg irriterer meg over folk som sier HÆ

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Ja, det gjør jeg! :-x

I jobbsammenheng treffer jeg mange mennesker. Fellesfaktoren for mange av dem er at de sier "hæ!?" i stedet for unnskyld, kan du gjenta, hva sa du eller ganske enkelt hm..?

Jeg synes det er uhøflig!

Jeg sier "hæ" selv jeg, til venner og famile, men ikke i jobbsammenheng. Synes en bør vise litt respekt og høflighet blandt fremmede mennesker.

*sukk*

GreenSky - som har hørt ordet "hæ" en gang for mye i dag!

Skrevet

Helt enig jeg.. men liker ikke HÆ i private sammenhenger heller jeg...

(Hører meg faktisk selv - til mine barn - gjenta min mormors evinnelige "Det heter ikke Hæ.. det heter hva..)

Skrevet

"Hva" sier ikke jeg. Det er ikke dialekta mi og blir helt feil for meg å si.

Skrevet
Hæ?

Noen måtte jo skrive det ja. :wink: Venta på det.

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg gikk ut fra at noen hadde skrevet det, men ettersom ingen hadde gjort det viste jeg ansvar og gjorde det :wink:

Men helt seriøst skjønner jeg poenget til Greensky. "Hæ" er et veldig uformelt uttrykk.

Gjest Fighter
Skrevet

Hæ?

Nei, jeg har litt bedre ordforråd enn det :wink:

Skrevet

Syns det er et fryktelig ord, kan dere tenke dere at jeg var russ sammen med en som nettopp fikk russenavnet "Hæ!"....gjett hvorfor.....

Skrevet
Greensky - se på mitt sitat... :wink:

Hæ?

(Skjønner ikke dansk så godt jeg.)

:wink:

Gjest sexysadie
Skrevet

Beklager, men hva skrev du at du irriterte deg over igjen?

Skrevet

jeg synes "hæ" er nøyaktig like godt som "hva".. mhp min dialekt (ville ikke falle meg inn å si "hva")

dersom man skal være veldig høffelig, kan man jo si "unskyld, jeg hørte ikke hva du sa, kan du gjenta", men i mange mindre formelle sammehenger.. og særlig når man har det travelt, er det mye greier å bare si "hæ".. synes jeg.. :)

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg lurer på dette her, jeg.

Tenk deg to personer i en bedrift;

Vaskedama og direktøren.

Ville du sagt "hæ?" til begge?

Skrevet

"hæ" kan sies i forskjellige tonefall og behøver ikke være uhøflig i det hele tatt.

Gjest Fighter
Skrevet
Jeg lurer på dette her, jeg.

Tenk deg to personer i en bedrift;

Vaskedama og direktøren.

Ville du sagt "hæ?" til begge?

Det kommer jo an på sammenhengen. Møter man folk på byen, på butikken eller andre uformelle sammenhenger kan godt ordet hæ brukes. Men er man i et serøst møte spiller det liten rolle om den du snakker til er vaskedame eller direktør, da blir kanskje ordet hæ litt for uformelt.

Skrevet

Enig, det kommer an på sammenhengen og hvordan personene er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...