Gjest WhisperingWind Skrevet 13. mars 2021 #81 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Tråden er fra 2012... Anonymkode: c0063...4fc Hvorfor svarer folk i gamle tråder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #82 Del Skrevet 14. mars 2021 Til andre som har musikkglade barn med samme problem; noter er svært enkelt å lære dersom man gjør dette på riktig måte; det er fullt mulig å lære seg navnene på de hvite tangentene på et piano i løpet av en uke i form av en enkel puggelek, og tonelengden i løpet av noen uker til, slik at dette ikke behøver å bli en slitsom greie som tar en evighet og kan drepe musikklysten hos barn som elsker å gjøre ting fort, fort, fort og har lett for å kjede seg. Noe tradisjonelle musikklærere dessverre ikke alltid forstår da dette handler om psykologi og få barnet til å holde fast ved engasjementet og elementet av lek; å begynne musikklæringen med terping av "Bæ, bæ lille lam" på noter kan være bortkastet når ungen har et gehør som 6-åringen på videoen nedenfor - han er blind på ett øye, og har svært nedsatt syn på det andre, så det han spiller, spiller han utelukkende på grunnlag av hva han har hørt. Men nå er jenta det skrives om i tråden (snart) 15, spiller forhåpentligvis fortsatt - og kanskje selv leser noe av det som skrives her på KG ...? Anonymkode: 09ac4...ac9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #83 Del Skrevet 14. mars 2021 Kan det være læreren ikke er flink til å lære bort? Anonymkode: e8eed...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 14. mars 2021 #84 Del Skrevet 14. mars 2021 Tiden er ikke inne for å lære noter. Det er heller aldri for sent å lære dem, så la jenta spille og bruke den fantastiske gaven gehøret hennes er og la henne utvikle det unike talentet som bor i henne. Å bokse henne inn i en A4 boks kan frarøvet henne spillegleden og talentet. Det er hemmende å skulle være noe man ikke er. Hun kan bli en stor musiker uten å kunne en eneste note, men frarøvet hun skapergleden så lukkes døren raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #85 Del Skrevet 14. mars 2021 Jeg er selv musiker, og mener at man ikke trenger å kunne noter for å bli god på et instrument. Hvis hun skal bli veldig god i f.eks. klassisk piano, så kommer det til å være nødvendig, men nå syns jeg det høres ut som om læreren tar fra henne all glede ved å spille. Hva med å finne en lærer som har mer fokus på andre sjangre? Avklar gjerne på forhånd at jenta ikke ønsker å lære noter ennå. Man kan godt øve teknikk, gehør, samspill o.l. med en lærer i steden. Jeg skjønner godt at ei på 6 syns det er kjedelig å lære noter, og at det tar fra henne gleden ved å spille. Selv spilte jeg fiolin i 5-6 år uten å kunne noter, men jeg huska melodiene i steden. Til slutt kunne jeg bare noter fordi det ble naturlig å koble noten til tonen jeg spilte (jeg så på notearket og "lata" som om jeg leste noter). Anonymkode: e9e3e...bdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #86 Del Skrevet 18. mars 2021 Rosalie skrev (På 20.8.2012 den 15.09): Skal hun ta spilletimer, så må hun naturligvis lære seg noter. Uten denne kunnskapen, stopper lærekurven rimelig raskt. Så dere kan enten hjelpe musikklæreren med notelæringsbiten, ved å bruke tid på dette hjemme eller ta henne ut av musikkskolen og la henne spille hjemme på hobbybasis i noen år før hun er moden nok til å lære noter. Du virker ekstremt ignorant og lite kunnskapsrik. Prøv å google piano «piano suzukimetoden» Anonymkode: b9fb2...916 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #87 Del Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 3.34): Ikke lest de andre svarene, men jeg tenker at hun er 6 år og har et talent for å klimpre på piano og lære seg avanserte melodier på gehør. La henne utvikle det talentet slik det passer henne best og la henne finne gleden i dette og kose seg med det. Vet om mange barn som har mistet gleden av å spille piano med en streng pianolærer. Dette er noe barn må få styre helt selv. Du kan ikke tvinge et barn til å mestre en hobby om interessen ikke er der. Og hun har verken interesse eller talent fort lære seg noter. Jeg er 35 år og har fortsatt ikke skjønt meg på noter. Avslutt pianotimene straks før du avliver både talentet og interessen hos jenta di😣 Anonymkode: 4903f...d0f Men nå er hun 15/16 år da 🙂 Anonymkode: 2ef7f...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå