mammamora90 Skrevet 21. august 2012 #41 Del Skrevet 21. august 2012 Hvis hun vil noen plass med musikken så må hun lære seg noter før eller siden, spesiellt hvis det er klassisk piano. Men jeg tenker at når hun er 6 år er hun kanskje litt for ung til å begynne å lære noter på "tvang", slik som det blir beskrevet her. Det beste er vel å bare la henne dyrke spillegleden en stund, slik at motivasjonen til å lære noter øker etter hvert og finne en lærer som faktisk OPPMUNTRER henne til å lære noter også. Jeg spiller ikke piano, men et annet instrument som det er påkrevd at man kan noter. Nå har jeg bare hatt litt eldre elever på 13 - 16 år, altså ingen i nybegynnerfasen, men allikevell tror jeg det er en del likheter med noen av de elevene jeg har hatt og jenta di i noen av tilfellene jeg har vært borti. Jeg fikk en elev på 15 år en gang, han slet veldig med motivasjonen og var nær på å slutte å spille da jeg fikk ham. Han øvde så og si aldri hjemme men var egentlig ganske god med tanke på at han aldri øvde. Han fikk alltid til det som skulle spilles i korpset, men var litt "uslipt" med tanke på en del teknikk, noe som antagelig var som tran for ham. Det jeg gjorde var i hvertfall å gi ham en en del basic øvelser, sammen med noen solonoter som kanskje var ett hakk over det nivået han var på, men alikevell ikke umulig for ham, som han fikk i lekse. Grunnen til at jeg ga han en del soloer han kunne øve på til timene var rett og slett fordi at slik jeg skjønnte det så var det noe han faktisk likte å øve på, dermed var jo sjangsene større for at han kom til å ta frem instrumentet hjemme for å øve enn hvis han kun hadde fått de basic - teknikk øvelsene. Pluss at han selvfølgelig som veldig mange andre liker utfordringer isteden for noe man kanskje tar med en gang. Så Kort fortalt så fokuserte jeg på å først og fremst dyrke motivasjonen en liten stund, mens jeg som sakt hev inn litt tekniske øvelser her og der. Det gikk ikke lang tid før jeg merket forskjell på ham, han gikk fra å være en som var på kanten til å slutte, ble han en som tok med seg instrumentet på klassetur, øvde nesten hver dag og begynnte i et voksenkorps i tillegg. Og jeg merket jo da ganske fort fremgang Jeg tenker at kanskje jenta di bør få mulighet til å spille noe som kan være interessant for henne, som hun synes er gøy, samtidig som pianolæreren sakte men sikkert begynner å stille strengere krav til selve notelæringen. Slik at det også blir en del "belønning" og ikke bare "tran". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 22. august 2012 #42 Del Skrevet 22. august 2012 Min favorittartist, Tori Amos, lærte heller aldri noter - men kan vel strengt tatt sies å ha kommet lenger enn den gjengse pianoelev... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juni Skrevet 23. august 2012 #43 Del Skrevet 23. august 2012 Har du noen gang prøvd å lære deg noter i voksen alder? Det har jeg. Jeg lærte det når jeg var 9. Helt frivillig! Det er stor forskjell på 6 og ni! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 23. august 2012 #44 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg kan noter. Jeg spilte trompet i skolekorps og det var der jeg lærte dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 23. august 2012 #45 Del Skrevet 23. august 2012 Å lære noter er nok enklest om man starter helt fra bunn på nytt instrument. Jeg hadde latt jenta fått spille på gehør i et par år til og heller sent henne på korps for å lære noter der. Da starter hun på bunn med de andre, på et instrument hun ikke kan. Om hun ikke er intressert så vil et par år i korps gi henne det hun trenger av grunnleggende notekunnskap så hun kan bruke det videre på piano. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilla Skrevet 24. august 2012 #46 Del Skrevet 24. august 2012 er enig i de som foreslår å la henne lære noter på et nytt instrument. Jeg lærte meg å spille gitar (og bassgitar) og piano på gehør ved hjelp av onkelen min som er musiker (og ikke spesielt god på noter, han sier alltid at han kunne ønske han lærte seg noter). Jeg prøvde meg på pianotimer, men det ble fryyyyktelig kjedelig å begynne på "scratch" med enkle melodier for å lære noter. Det ble som å lære seg pluss eller minus når du har sittet hjemme med gangetabellene noen år. Begynte heller med kornett i skolemusikken, og lærte meg notene på den måten. Nå spiller jeg gitar, piano og kornett etter noter, men det er veldig på hobbybasis :-) Er veldig kjekt å kunne spille både etter gehør og etter noter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ScatCat Skrevet 31. mars 2016 #47 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Den 8/22/2012 at 3.57, Sobril skrev: Min favorittartist, Tori Amos, lærte heller aldri noter - men kan vel strengt tatt sies å ha kommet lenger enn den gjengse pianoelev... Erroll Garner, en av verdens største jazzpianister, lærte heller aldri å lese noter. De som skjærer alle musikkelever over en kam og garanterer at man vil stagnere på et lavt nivå hvis man ikke lærer seg noter, aner virkelig ikke hva de snakker om. Endret 31. mars 2016 av ScatCat 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ScatCat Skrevet 31. mars 2016 #48 Del Skrevet 31. mars 2016 Jeg ser at denne "tråden" er noen år gammel. Hvordan gikk det? Fikk deres datter noen ny lærer som var bedre istand til å legge forholdene til rette for at hun skulle få glede av pianoundervisningen? Utfra din opprinnelige post her høres det unektelig ut som deres datter har et musikalsk talent, og at den opprinnelige pianolæreren hadde en negativ innvirkning på deres datters spilleglede og dermed også ville komme til å hemme den videre utviklingen av det talentet hun allerede har. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #49 Del Skrevet 31. mars 2016 Den 22.08.2012 at 3.57, Sobril skrev: Min favorittartist, Tori Amos, lærte heller aldri noter - men kan vel strengt tatt sies å ha kommet lenger enn den gjengse pianoelev... Tori Amos er syngedame, som bruker piano og andre strengeinstrumenter til komping. Dersom man har som mål å bli musiker/artist og ikke gidder å lære seg notelære, tar man ikke pianotimer. Man lærer av å gå i band, av ande musikere, av musikkprogram på TV av radio, av å lytte og å jamme. Ikke noe galt i det, men dersom man velger musikkskole, velger man klassisk skolering framfor "popartistmusikk", med alt det innebærer. Anonymkode: 16c2b...477 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #50 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvis hun er veldig bestemt på at hun ikke vil lære seg noter og kun vil spille etter gehør, kan du jo foreslå hardingfele. Der finnes det ikke noter! Anonymkode: a2e09...4b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #51 Del Skrevet 31. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun er veldig bestemt på at hun ikke vil lære seg noter og kun vil spille etter gehør, kan du jo foreslå hardingfele. Der finnes det ikke noter! Anonymkode: a2e09...4b5 Jo, det gjør det, men dette er ofte notert på en måte som gjør det enda vanskeligere å lære seg noter skikkelig senere (fordi de ikke er noter i egentlig forstand, men noteres relativt til hvordan instrumentet er stemt). Det er bra å lære seg å spille på gehør og å være noteuavhengig, men: I et hvilket som helst fag må man faktisk lære seg alle aspekter hvis man skal bli riktig flink - også de kjedelige. Man ville vel aldri sagt om et barn som var flink til å konstruere ting at han kunne bli arkitekt, men skulle slippe å lære seg matematikk fordi det dreper motivasjonen hans? Når man henviser til etablerte artister som ikke kan noter, så glemmer man at disse ofte er helt avhengige av ressurser rundt seg for å kunne realisere sine idéer, og at de i stor grad begrenser seg selv når de ikke kan lage større strukturer enn hva som kan rommes i en menneskelig hukommelse. Mange av dem uttrykker også at dette er noe de gjerne skulle ha kunnet, og jeg er sikker på at vi hadde hatt en langt mer spennende populærmusikk i dag om flere hadde giddet å lære seg faget skikkelig.Noter er et redskap, og ikke en tvangstrøye. Kan man bli forfatter uten å kunne lese og skrive? Anonymkode: 9abb6...5dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #52 Del Skrevet 31. mars 2016 Den 20.8.2012 at 15.21, AnonymBruker skrev: Hun er 6 år, og jeg ser ingen hensikt med å la henne vente når hun ønsker å lære mer?<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b Skal man lære seg musikk godt så bør man kunne besifring, takt og toner. For å lære rytme ordentlig bør man også se på arkene man får utdelt. Da får man vite hvilken type takt/rytme denne sangen har. Hun er fortsatt svært ung. Jeg ville tatt henne ut av musikkskolen for en periode. La henne få beholde den gleden hun har over musikk nå, men fortell at når man ønsker å lære seg noe må man se på papirer inni mellom. Anonymkode: 883c1...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #53 Del Skrevet 31. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal man lære seg musikk godt så bør man kunne besifring, takt og toner. For å lære rytme ordentlig bør man også se på arkene man får utdelt. Da får man vite hvilken type takt/rytme denne sangen har. Hun er fortsatt svært ung. Jeg ville tatt henne ut av musikkskolen for en periode. La henne få beholde den gleden hun har over musikk nå, men fortell at når man ønsker å lære seg noe må man se på papirer inni mellom. Anonymkode: 883c1...0f3 Nå er jo tråden faktisk fire år gammel, så sannsynligheten er vel stor for at jenta har sluttet med pianotimer for lenge siden og begynt med håndball, chearleeding eller noe annet i stedet. Anonymkode: dea94...cc2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #54 Del Skrevet 31. mars 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det gjør det, men dette er ofte notert på en måte som gjør det enda vanskeligere å lære seg noter skikkelig senere (fordi de ikke er noter i egentlig forstand, men noteres relativt til hvordan instrumentet er stemt). Det er bra å lære seg å spille på gehør og å være noteuavhengig, men: I et hvilket som helst fag må man faktisk lære seg alle aspekter hvis man skal bli riktig flink - også de kjedelige. Man ville vel aldri sagt om et barn som var flink til å konstruere ting at han kunne bli arkitekt, men skulle slippe å lære seg matematikk fordi det dreper motivasjonen hans? Når man henviser til etablerte artister som ikke kan noter, så glemmer man at disse ofte er helt avhengige av ressurser rundt seg for å kunne realisere sine idéer, og at de i stor grad begrenser seg selv når de ikke kan lage større strukturer enn hva som kan rommes i en menneskelig hukommelse. Mange av dem uttrykker også at dette er noe de gjerne skulle ha kunnet, og jeg er sikker på at vi hadde hatt en langt mer spennende populærmusikk i dag om flere hadde giddet å lære seg faget skikkelig.Noter er et redskap, og ikke en tvangstrøye. Kan man bli forfatter uten å kunne lese og skrive? Anonymkode: 9abb6...5dc Hm, det er iallfall ikke vanlig i mållaget jeg er medlem av. Vi lærer av hverandre og spiller kun etter gehør. Har spilt hardingfele noen år Anonymkode: a2e09...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #55 Del Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hm, det er iallfall ikke vanlig i mållaget jeg er medlem av. Vi lærer av hverandre og spiller kun etter gehør. Har spilt hardingfele noen år Anonymkode: a2e09...4b5 Det er nok en stor muntlig tradisjon, ja - men da jeg studerte ved musikkhøgskolen ble vi forelagt disse nedtegnelsene. At du ikke kjenner til det sier jo i grunnen noe om hvor "vellykket" det har vært å notere på denne måten. Anonymkode: 9abb6...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogshuldra Skrevet 31. mars 2016 #56 Del Skrevet 31. mars 2016 Jeg synes det aller viktigste her blir nedprioritert i denne diskusjonen; og det er den lille jentas glede av å spille musikk og kjenne på en mestringsfølelse innenfor hennes egne premisser. Musikkinstrumenter og evnen til å utrykke seg via dem, kan skape en unik følelse i et menneske - og den bør ingen - under noen omstendigheter! - forkludre. Til TS : datteren din er heldig som både har deg som mor (som gir henne muligheten til å musisere) og har tilgang på eget instrument og læring. MEN, det må skje på hennes premisser og i hennes tempo. Om hun ikke finner gleden av å lære noter nå, men heller spille etter gehør - ja, så er dette det riktige for henne nå. Såfremt du ikke skal kjøre den kinesiske modellen og tvangstrene henne 8 timer hver dag... Musikkglede, sier jeg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #57 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvis hun ikke lærer seg å spille etter noter vil hun stagnere etter hvert. Hun er 6 år, og vil sikkert kunne spille helt fint etter gehør i noen år til. Men etter hvert som hun skal lære seg vanskeigere stykker, MÅ hun kunne noter. Og det blir ikke nødvendigvis enklere for henne å lære de senere, når hun er enda mer vant til å spille uten. Men hun er 6 år. Det er tidlig. Kanskje bør dere droppe undervisningen en periode hvis det er vanskelig for henne nå, og dere er redde for at hun kan miste gleden over musikken. Kanskje er hun mer moden for å lære noter når hun har lært å lese og skrive skikkelig, og ser verdien av sånt (for det er i prinsippet noe av det samme...). Anonymkode: e97ee...0f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dwight Skrevet 31. mars 2016 #58 Del Skrevet 31. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun ikke lærer seg å spille etter noter vil hun stagnere etter hvert. Hun er 6 år, og vil sikkert kunne spille helt fint etter gehør i noen år til. Men etter hvert som hun skal lære seg vanskeigere stykker, MÅ hun kunne noter. Og det blir ikke nødvendigvis enklere for henne å lære de senere, når hun er enda mer vant til å spille uten. Men hun er 6 år. Det er tidlig. Kanskje bør dere droppe undervisningen en periode hvis det er vanskelig for henne nå, og dere er redde for at hun kan miste gleden over musikken. Kanskje er hun mer moden for å lære noter når hun har lært å lese og skrive skikkelig, og ser verdien av sånt (for det er i prinsippet noe av det samme...). Anonymkode: e97ee...0f5 Bra hun er 10 år nå da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #59 Del Skrevet 31. mars 2016 6 åring som spiller som en gudinne uten noter ?! Hva er det som feiler dagens foreldre ?! Selvfølgelig at lærer skal kreve at hun skal lære noter pga undervisning uten noter blir ikke det samme. Det er ikke noe vits med pianolærer hvis noter er utelukket. Jeg har gått på musikkskole hele barneskolen og man lærer noter, teknikken og skolert pianospilling. Hvordan skal lærer forklare spillingen eller feil uten å ha noe å peke på eller rette opp ? ,, du har gjort feil pga du trykket 2 ganger feil på den hvite dingsen(nr 12 fra venstre) istedenfor den svarte greia rett ved siden av,, Anonymkode: 60194...c66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #60 Del Skrevet 31. mars 2016 Gammel tråd ja, men jeg klarer ikke å la være å svare her. Jeg vet om superflinke lærere i begge "leire"; noen mener man skal starte med noter med en gang, noen vil vente en stund og la barna lære å spille på gehør. Poenget uansett, er at man kommer mye lenger om man klarer å bevare spillegleden, og det virker kanskje ikke helt som læreren i dette tilfellet er så opptatt av.. Piano og hardingfele er forøvrig ganske forskjellig mtp bruksområde og repertoar, så jeg tror nok det er viktigere å kunne noter på piano! Men uansett kommer man jo ikke utenom noter hvis man vil drive det til noe mer enn "husbruk", uansett instrument. Selv om det alltid finnes enkelte unntak, så er de jo nettopp det. Anonymkode: 2b94f...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå