Gå til innhold

Datteren min blir ødelagt av pianolærer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun kan sikkert lære seg å snakke uten å kunne lese og skrive også. Noter burde egentlig blitt lekt inn allerede når hun begynte å klunke. Musikere forholder seg til noter, og uten notekunnskap får hun en musikalsk talefeil og et handycap når begreper skal kommuniseres med andre musikere.

Men hvis det blir et ork for henne, synes jeg hun må ut før hun mister musikkgleden. Selv om det nok er musikklærer som har rett. Selv om denne kanskje ikke bruker rett pedagogisk metode.

Jeg skulle ønske jeg visste om en lærer som kunne jobbe med henne på rett måte. En privatlærer eller en musikkskole som kunne lære henne på en måte så hun holdt oppmerksomheten oppe.

Selv har jeg spilt hardingfele hele livet, og vi lærte aldri en note... Derfor er hverken jeg eller mannen vandt med noter. Vi ble lært opp til å bruke gehøret.<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan fortelle om min opplevelse av å gå på musikkeskolen fra jeg var 8 år, jeg spilte tangentinstrument. Mine foreldre fikk et instrument hjemme, og de så at jeg hadde interesse av å sitte og spille på dette, derfor meldte de meg på en musikkskole. Jeg var et sånt barn som faktisk var veldig flink og spilte kun på gehør, jeg kunne ikke en note.

Min musikklærer trodde jeg spilte fra noter, så han la ikke uten videre noe mer terping på å lære noter og sånt. En musikktime varte i ca 20-25 minutter og startet med at jeg spilte "leksa" mi for læreren 1-2 ganger. Deretter fant han frem en ny melodi og spilte den for meg. Deretter skulle jeg prøve og spille den. Dette gikk som regel bra, da jeg spilte etter gehøret og hvordan jeg husket den....

Jeg spilte fram til jeg var 15 år, og sluttet derfor fordi disse musikktimene ikke ga meg noen ting. Det var en ny melodi hver gang, ingen utvikling i spilleglede, og jeg skulle mye heller ønske jeg sluttet tidligere og fikk utvikle meg på egen hånd.

Jeg vet ikke hva som er rett å gjøre med ditt barn, men når du selv sier du ser hun mister litt gleden av å spille, så vet jeg hva jeg selv ville gjort, basert på min egen erfaring... Jeg ville latt henne spille litt på egen hånd uten å ta spilletimer, eventuelt meldt henne på en helt annen type musikkutvikling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet til privatlærer eller privat musikkskole, der de kanskje står friere til å tilpasse undervisningen til elevene. Klart hun må lære noter hvis hun skal spille klassisk, men slett ikke alle spiller klassisk på pianoet.

Selv er jeg klassisk skolert, og har undervist på offentlig musikkskole, hvor notelære var grunnlaget som alt ble bygd på. Men jeg vet at mange som tar privattimer har en litt mer rockete tilnærming til musikken, da er det mer akkordlære og improvisasjon. Kanskje det er mer hennes stil?

Husker forresten selv hvor irritert min pianolærerinne ble når elever maste om å få spille 'chopsticks' og andre tulleting de hadde lært seg på gehør hjemme ved siden av undervisningen... kan på en måte forstå henne.<br /><br /> Anonym poster: 5c097a13f3b8e69b5ed0f97d1f2f64a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan begynne å gråte fordi hun blir sliten av å lære seg noter.

Å huffameg, stakkars, da er det nok best å kutte ut notene helt. Gråting kan vi jo ikke ha noe av, hun kan jo få store traumer.

Anonym poster: 801a64d78ee07b2d0ab5d2d28cf683f9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Skal hun ta spilletimer, så må hun naturligvis lære seg noter. Uten denne kunnskapen, stopper lærekurven rimelig raskt. Så dere kan enten hjelpe musikklæreren med notelæringsbiten, ved å bruke tid på dette hjemme eller ta henne ut av musikkskolen og la henne spille hjemme på hobbybasis i noen år før hun er moden nok til å lære noter.

Det fins komponister som har komponert musikk uten å kunne noter...

Endret av BettyBoop
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Jenta er seks år! Hun kan neppe verken lese eller skrive, annet enn navnet sitt. Hvordan kan noen forvente at hun skal terpe på noter i den alderen, HVIS HUN SELV IKKE LIKER DET?

Gi henne musikkglede nå, og notelære etterhvert. La henne spille så mye hun orker, men vent med pianolærer i et par år til, inntil hun forstår behovet for notelære.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes flere gode musikere som har bygget seg en karriere på musikken uten å lære seg noter skikkelig. Jeg ville ha sluttet å sende jenta på pianotimer, og heller latt henne spille hjemme. Det finnes sikkert notebøker som har sangene spilt inn på CD i tillegg, slik at hun kan høre sangene og støtte seg til notene (evt. kan dere foreldrene også lære dere litt noter, slik at dere kan hjelpe til dersom hun står fast) Jeg gikk selv til pianolærer som barn, og det drepte alt av spilleglede... Det viktigste er jo at hn har lyst til å spille, og har det gøy. Ikke at spillingen blir en plikt, og et mas.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min klunket allerede på pianoet vårt fra hun var 1 år, og fra hun var 3 år spilte hun sangene som faren hennes spilte på pianoet.

Hun har alltid spilt frivillig og hatt interesse for dette, så derfor lot vi henne få begynne på pianoundervisning på en musikkskole på nyåret iår. Hun ble 6 år nå i mai.

Datteren min har aldri lært noter hjemmefra, og har alltid spilt på gehør.

Dette halvåret hvor hun har gått til undervisning har hun slitt med å lære noter.

Hun spiller alle sanger hun lærer på gehør, og pianolæreren er nærmest irritert og forbanna fordi datteren min ikke lærer seg noter.

Det er alltid slik at for hver ny sang min datter lærer, spiller pianolæreren først igjennom så hun kan få høre hvordan den går.

Deretter spiller min datter sangen uten å se på noter.

Dette liker ikke pianolæreren, og stopper henne hele tiden. Hun terper på at hun må kunne notene.

Datteren min har stor glede i musikken, men nå føler jeg at den har forsvunnet litt ...

Nå har datteren min begynt å mislike piano fordi hun ikke får lære slik hun vil.

Hun kan selvfølgelig litt noter, men når hun skal spille etter noter går det tregt og hun leter med å finne rett tone på pianoet.

Når hun ikke ser på notene spiller hun som en gudinne.

Det toppet seg for meg på sommeravslutningskonserten iår da min datter spilte en sang uten noter, og spilte veldig bra, og pinaolæreren fnøs og var irritert siden hun ikke så på notene. De andre elevene hun hadde spilte med noter.

Hva skal jeg gjøre? Hva er rett?

Jeg vurderer å prate med rektor på musikkskolen ... for jeg føler ikke datteren min har godt av å gå til denne pianolæreren...<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

Hun trenger ikke gå på den musikkskolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på musikkskolen (sånn omtrent i yngre jernalder) lærte vi ikke noter før vi gikk i andre klasse på skolen, dvs at vi til en viss grad kunne lese og skrive før vi begynte å lære notene. Synes 6 år er veldig tidlig å begynne å mase om noter. La henne få spille som hun vil en stund til.

Men hun bør lære noter før eller seinere. Jeg spilte også mye på gehør tidligere, men da jeg plutselig en dag ble utfordret til å lære meg et nytt instrument, så forskjellig fra mitt hovedinstrument som det går an, var jeg veldig glad for at jeg kunne lese noter. Ellers hadde jeg nok gitt opp etter en halvtime.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med å ta timer er å lære å spille etter noter.

Om hun ikke ønsker dette kan du jo droppe timene, og heller kjøpe cd`er hun kan øve etter hjemme.

TImene er rett og slett bortkastet om hun ikke vil/kan/har glede av å følge poenget med dem :)

Anonym poster: 4c344425612d8e31177b636205d6447e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Det finnes flere gode musikere som har bygget seg en karriere på musikken uten å lære seg noter skikkelig. Jeg ville ha sluttet å sende jenta på pianotimer, og heller latt henne spille hjemme. Det finnes sikkert notebøker som har sangene spilt inn på CD i tillegg, slik at hun kan høre sangene og støtte seg til notene (evt. kan dere foreldrene også lære dere litt noter, slik at dere kan hjelpe til dersom hun står fast) Jeg gikk selv til pianolærer som barn, og det drepte alt av spilleglede... Det viktigste er jo at hn har lyst til å spille, og har det gøy. Ikke at spillingen blir en plikt, og et mas.

Vel, men de trenger ofte hjelp fra folk som kan musikkteori.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uanonymbruker

Lærer de ikke noter i musikktimene på skolen lenger?

Jeg syns helt klart jenta bør lære seg noter, men hun trenger det ikke ennå, la henne ha det gøy for nå, ellers ender hun lett opp med å få helt avsmak og ikke ville spille mere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Jeg tenker at det å kunne lese noter, det handler jo ikke bare om å spille akkurat riktig note, men også å holde noten så lenge som den skal og ikke minst - kunne lese hvor lange pausene skal være. Det er ofte pausene som skaper magien i musikken, synes nesten jeg.

Hvis man spiller etter gehør er det vel en større risiko for at man glemmer melodien med tiden; et halvt slag her som ble til ett kvart slag der, en pause som ble for kort. Joda, for den som ikke kjenner melodien kan det sikkert høres fint ut, men.. Og så er det jo så mye lettere å kunne sjekke med et raskt gløtt på noten at "javisst, en halvnote her og en kvart der, slik var det ja."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes evne til å lære noter har i stor grad sammenheng med hennes egen utvikling. Ingen barn utvikler seg i samme tempo.

Jeg forstår godt at hun blir frustrert når hun må lære noter. Virker som at den indre motivasjonen hun har for å spille piano blir påvirket negativt av dette.

Om hun skal gå videre med musikken er det klart at å kunne noter er en stooor fordel. Flere av musikkmedelevene mine på vgs slet med å lære noter. Da måtte de plutselig kunne noter for å få en god karakter!

Det er en god følelse å kunne lese noter. En kan ta fram et hvilket som helst stykke og spille det. Jeg synes den gleden er sterk nok til at jeg ville anbefalt TS at hun før eller siden lærer seg noter, men når jenta er klar for dette. Manglende motivasjon gjør det hele mye tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det å kunne lese noter, det handler jo ikke bare om å spille akkurat riktig note, men også å holde noten så lenge som den skal og ikke minst - kunne lese hvor lange pausene skal være. Det er ofte pausene som skaper magien i musikken, synes nesten jeg.

Hvis man spiller etter gehør er det vel en større risiko for at man glemmer melodien med tiden; et halvt slag her som ble til ett kvart slag der, en pause som ble for kort. Joda, for den som ikke kjenner melodien kan det sikkert høres fint ut, men.. Og så er det jo så mye lettere å kunne sjekke med et raskt gløtt på noten at "javisst, en halvnote her og en kvart der, slik var det ja."

"Less is more" - Miles Davis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare 6 år og trenger strengt tatt ikke lære noter ennå hvis det dreper musikkgleden hennes. Det finnes mange barn som har fått kvalt både musikkglede og improvisasjonsevne fordi notene har forstyrret. Jeg kjenner flere musikere som kun jobber med gehør og improvisasjon i en lang periode når de jobber med barn - fordi dette stimulerer evnen til å lytte til det de selv spiller uten å være fokusert på et visuelt notebilde. Å skulle både lytte og lese simultant er for mange barn vanskelig.

Når hun er moden for det så vil hun kunne lære å lese noter. Hun har da spilt tilstrekkelig musikk til å ha noe å henge notene på. For all del - ikke kval musikkgleden hennes. Hvis dere bor i Oslo eller nærheten så kontakter dere Norges musikkhøyskole og spør om det er noen som kan timer med henne der. Det er mange studenter som gir timer og mange som jobber i litt motsatt ende av noteinnlæringen. Lykke til!

Endret av Havbris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig heldig dere er som har et barn som er flink til å spille piano! Håper hun fortsetter å spille, med eller uten noter!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...