Gå til innhold

Datteren min blir ødelagt av pianolærer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min klunket allerede på pianoet vårt fra hun var 1 år, og fra hun var 3 år spilte hun sangene som faren hennes spilte på pianoet.

Hun har alltid spilt frivillig og hatt interesse for dette, så derfor lot vi henne få begynne på pianoundervisning på en musikkskole på nyåret iår. Hun ble 6 år nå i mai.

Datteren min har aldri lært noter hjemmefra, og har alltid spilt på gehør.

Dette halvåret hvor hun har gått til undervisning har hun slitt med å lære noter.

Hun spiller alle sanger hun lærer på gehør, og pianolæreren er nærmest irritert og forbanna fordi datteren min ikke lærer seg noter.

Det er alltid slik at for hver ny sang min datter lærer, spiller pianolæreren først igjennom så hun kan få høre hvordan den går.

Deretter spiller min datter sangen uten å se på noter.

Dette liker ikke pianolæreren, og stopper henne hele tiden. Hun terper på at hun må kunne notene.

Datteren min har stor glede i musikken, men nå føler jeg at den har forsvunnet litt ...

Nå har datteren min begynt å mislike piano fordi hun ikke får lære slik hun vil.

Hun kan selvfølgelig litt noter, men når hun skal spille etter noter går det tregt og hun leter med å finne rett tone på pianoet.

Når hun ikke ser på notene spiller hun som en gudinne.

Det toppet seg for meg på sommeravslutningskonserten iår da min datter spilte en sang uten noter, og spilte veldig bra, og pinaolæreren fnøs og var irritert siden hun ikke så på notene. De andre elevene hun hadde spilte med noter.

Hva skal jeg gjøre? Hva er rett?

Jeg vurderer å prate med rektor på musikkskolen ... for jeg føler ikke datteren min har godt av å gå til denne pianolæreren...<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du skal gi den kæreren den berømte og lengste fingeren du har.

Men hvor gammel er din datter? Kanskje hun skal vente noen år først?

Anonym poster: 0e2c50cd6b7470cbf900f26f133f8992

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun ikke ser på notene spiller hun som en gudinne.

?

En gudinne? Det kan jo ikke være et veldig høyt nivå det er snakk om, jeg tviler sterkt på at noen har lært seg valser av Chopin på gehør.

Enig med Rosalie. Uten noter stopper det raskt opp. Og det må datteren din bare takle hvis hun skal klare å utvikle seg videre, selv om hun synes det er kjedelig. Sånn er det overalt: vil du sprinte, må du lære teknikk, skal du spille fotball, må du ha timesvis med kjedelig mengdetrening.

Men hvis pianolæreren oppfører seg ufint og lite pedagogisk, kan dere kanskje be om et møte med lærer og baseleder? Det er jo et problem i seg selv.

Men dersom du egentlig har et problem med at læreren forventer at datteren din lærer seg noter, og du innerst inne mener det er unødvendig, så kan du få et problem med å finne en lærer som er enig med deg. Kanskje hun bør ha det som hjemmehobby?

Anonym poster: 2cd0cd71c9c39ab895b57f207a34e871

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en ide å la henne begynne på et annet instrument, der det ikke er like enkelt å ta alt på gehør. For da må hun faktisk lære seg noter. Så kan hun spille piano til husbruk.

Hadde jeg vært musikklæreren, hadde jeg sluttet å spille gjennom stykkene for henne først, men latt henne lære seg de gjennom notelesing.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal hun ta spilletimer, så må hun naturligvis lære seg noter. Uten denne kunnskapen, stopper lærekurven rimelig raskt. Så dere kan enten hjelpe musikklæreren med notelæringsbiten, ved å bruke tid på dette hjemme eller ta henne ut av musikkskolen og la henne spille hjemme på hobbybasis i noen år før hun er moden nok til å lære noter.

Jo, vi har jo prøvd å lære henne noter hjemme, men det virker som om hun sliter med dette. Hun gir opp og spiller heller sangene uten å se på notene.

Hun kan begynne å gråte fordi hun blir sliten av å lære seg noter.

Jeg ser mye glede i henne når hun får spille som hun vil, og dette vil jeg ikke ta fra henne...

Jeg vil jo at hun skal få utvikle seg, for hun har lært seg alle sangene som faren kan spille, og da ble det naturlig å gå i lære hos noen for å lære mer.

Det jeg ikke liker er at musikklæreren ikke har forståelse for at datteren min lærer ved å høre, ikke ved å se. Da burde vel undervisningen bli lagt opp til det, så kanskje kommer notene etterhvert?<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal gi den kæreren den berømte og lengste fingeren du har.

Men hvor gammel er din datter? Kanskje hun skal vente noen år først?

Anonym poster: 0e2c50cd6b7470cbf900f26f133f8992

Hun er 6 år, og jeg ser ingen hensikt med å la henne vente når hun ønsker å lære mer?<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de som sier at hun MÅ lære noter! Dropp han læreren!

La henne spille som hun vil og utvikle talentet sitt!

Hun kan lære seg noter når som helst når hun blir eldre, da har hun kanskje lyst også (og hvis ikke, so what??? Musikk er livsglede!) Dette er IKKE viktig nå!!!

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, vi har jo prøvd å lære henne noter hjemme, men det virker som om hun sliter med dette. Hun gir opp og spiller heller sangene uten å se på notene.

Hun kan begynne å gråte fordi hun blir sliten av å lære seg noter.

Jeg ser mye glede i henne når hun får spille som hun vil, og dette vil jeg ikke ta fra henne...

Jeg vil jo at hun skal få utvikle seg, for hun har lært seg alle sangene som faren kan spille, og da ble det naturlig å gå i lære hos noen for å lære mer.

Det jeg ikke liker er at musikklæreren ikke har forståelse for at datteren min lærer ved å høre, ikke ved å se. Da burde vel undervisningen bli lagt opp til det, så kanskje kommer notene etterhvert?<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

Nei, notene vil ikke komme etterhvert. Slik som det er nå, lærer hun seg snarveier. Fungerer fint enn så lenge, så klart, men det er ikke veldig lenge til hun skal lære vanskeligere stykker, hvor gehør ikke vil fungere. Det er derfor det er viktig å lære noter helt fra begynnelsen av. Og det er viktig at dere som foreldre oppmuntrer til denne biten. Ellers vil hun jo ikke lære noe mer. Og spilletimene vil utvikle seg til å bli svært frustrerende både for pianolærer og elev.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gudinne? Det kan jo ikke være et veldig høyt nivå det er snakk om, jeg tviler sterkt på at noen har lært seg valser av Chopin på gehør.

En 6 år gammel jente spiller selvsagt ikke piano som en gudinne, men:

Jeg spilte piano i 12 år på gehør. Kunne lese noter hvis jeg satt meg ned og brukte en halvtime på en side og virkelig vred hjernen, noe som var demotiverende. Jeg spilte både Mozarts Tyrkiske Marsj, Beethovens Måneskinnssonate og Chopin på gehør.

Jeg angrer veldig på at ingen tvang meg til å lære noter tidligere, men man kan komme utrolig langt ved å lære av å se noen spille. Pianolærerinnen min syntes det var så gøy å se hvor mye jeg kunne lære uten noter at hun droppet det, for jeg spilte vanskeligere stykker enn jevnaldrende studenter.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Enig med Rosalie. Uten noter stopper det raskt opp. Og det må datteren din bare takle hvis hun skal klare å utvikle seg videre, selv om hun synes det er kjedelig. Sånn er det overalt: vil du sprinte, må du lære teknikk, skal du spille fotball, må du ha timesvis med kjedelig mengdetrening.

Men hvis pianolæreren oppfører seg ufint og lite pedagogisk, kan dere kanskje be om et møte med lærer og baseleder? Det er jo et problem i seg selv.

Men dersom du egentlig har et problem med at læreren forventer at datteren din lærer seg noter, og du innerst inne mener det er unødvendig, så kan du få et problem med å finne en lærer som er enig med deg. Kanskje hun bør ha det som hjemmehobby?

Anonym poster: 2cd0cd71c9c39ab895b57f207a34e871

Den siste sangen hun har lært seg hjemmefra er tyrkisk march av mozart, mens på musikkskolen spiller de enklere sanger der de fokuserer på å lære noter.

Det jeg ser er at hun sliter med å lære noter, og at hun lærer ved å høre hvordan sangen spilles.

Problemet er holdningen og oppførselen til musikklæreren. Vurderer iallfall å prate med rektor om å få en annen lærer som kanskje er mer tålmodig med datteren min?<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste sangen hun har lært seg hjemmefra er tyrkisk march av mozart, mens på musikkskolen spiller de enklere sanger der de fokuserer på å lære noter.

Hva mener du med 'lært seg hjemmefra?' Spiller hun melodien eller hele sangen helt riktig? Det er så vidt jeg vet teknisk umulig, da en 6-åring ikke har langt nok fingerspenn til å spille deler av sangen, da man skal ha dobbelttoner. Hvis hun har så store hender burde hun begynne med svømming sporenstreks. :)

Selvfølgelig har en 6-åring problemer med å lære seg noter. Noter er ikke lett når man er liten. Det er jo som et skolefag man ikke nødvendigvis er god i. Man må tenke og forstå systemet, og koordinere hjerne/øyne/hender, i tillegg til at den dumme venstrehånda må spille i et annet system enn høyre hånda. Uansett, hvis hun ikke trives med læreren må dere bare bytte. Men jeg tror ikke du forstår helt hvordan det er å spille piano med vs. uten noter.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heeelt uenig med hun over! Hvem bestemmer hva som er "riktig"? Klart, hvis dere vil at hun skal bli er kjent pianist som spiller alle de store stykkene, så bør hun kanskje lære seg noter etterhvert (IKKE nødvendigvis i en alder av 6)!

Men det er jo så mye man kan gjøre med musikk, så mye glede man kan ha, uten å følge det noen mener er "det riktige". Hun kan bli en stor musiker, kanskje popkomponist, uten å kunne noter! Men klart det er en fordel. ETTERHVERT!!!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de som sier at hun MÅ lære noter! Dropp han læreren!

La henne spille som hun vil og utvikle talentet sitt!

Hun kan lære seg noter når som helst når hun blir eldre, da har hun kanskje lyst også (og hvis ikke, so what??? Musikk er livsglede!) Dette er IKKE viktig nå!!!

Ja, det er det jeg mener også.

Noen lærer best ved å høre, mens andre ved å se.

Hun kan notene, og hun vet hvor hun finner dem på pianoet, men hun kan ikke se på notene og forstå hvilken sang det er, eller hvordan den går.

Når hun spiller etter noter er det usammenhengende og hun skjønner ikke hvilken sang det er før noe spiller den for henne.<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan sikkert lære seg å snakke uten å kunne lese og skrive også. Noter burde egentlig blitt lekt inn allerede når hun begynte å klunke. Musikere forholder seg til noter, og uten notekunnskap får hun en musikalsk talefeil og et handycap når begreper skal kommuniseres med andre musikere.

Men hvis det blir et ork for henne, synes jeg hun må ut før hun mister musikkgleden. Selv om det nok er musikklærer som har rett. Selv om denne kanskje ikke bruker rett pedagogisk metode.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men klart det er en fordel. ETTERHVERT!!!

Har du noen gang prøvd å lære deg noter i voksen alder? Det har jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med 'lært seg hjemmefra?' Spiller hun melodien eller hele sangen helt riktig? Det er så vidt jeg vet teknisk umulig, da en 6-åring ikke har langt nok fingerspenn til å spille deler av sangen, da man skal ha dobbelttoner. Hvis hun har så store hender burde hun begynne med svømming sporenstreks. :)

Selvfølgelig har en 6-åring problemer med å lære seg noter. Noter er ikke lett når man er liten. Det er jo som et skolefag man ikke nødvendigvis er god i. Man må tenke og forstå systemet, og koordinere hjerne/øyne/hender, i tillegg til at den dumme venstrehånda må spille i et annet system enn høyre hånda. Uansett, hvis hun ikke trives med læreren må dere bare bytte. Men jeg tror ikke du forstår helt hvordan det er å spille piano med vs. uten noter.

Hehe, nei, store hender har hun ikke, men lange fingre ;)

Uansett, så har vi et mindre elektrisk piano hjemme som passer hennes hender.<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang prøvd å lære deg noter i voksen alder? Det har jeg.

Jeg har lært meg noter i voksen alder, var 26 år, og det fikk kjempefint! Hadde t.o.m. fått forståelsen for brøk innen da.

Slet som barn jeg også, så jeg ga opp. Slet med brøk som barn også...<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser er at hun sliter med å lære noter, og at hun lærer ved å høre hvordan sangen spilles.

Problemet er holdningen og oppførselen til musikklæreren. Vurderer iallfall å prate med rektor om å få en annen lærer som kanskje er mer tålmodig med datteren min?<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

Vet du hvorfor de fokuserer på enklere sanger? Jo, fordi barna skal lære seg å spille etter noter og teknikk. Det er faktisk disse delene som er i hovedfokus frem til man nærmer seg voksen alder. Først da er man god nok til å legge større vekt på musikalitet, da de tekniske ferdighetene sitter i ryggmargen.

Jeg tviler på at du vil finne en musikklærer som er særlig mer tålmodig. Musikklærere er sjelden de beste pedagogene sånn sett. Selv gråt jeg over hjemmeøvelsene, med en tsjekkisk musikklærer som lærte bort etter gammel øst-Europeisk metode. Det var smertefullt og vanskelig (jeg spiller blåseinstrument), men du verden, som jeg har hatt igjen for det når jeg ble eldre!

Men som sagt tidligere: Mister hun musikkgleden, så utsett spilletimene noen år. Hun er jo i en fase hvor veldig mye er nytt nå, både med lesing, skriving og regning, og at det kan bli for mye med notekunnskap i tillegg kan enhver skjønne.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...