AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Som tilkallingsvikar ved ungd.skole og student under utdanning til lærer, lurer jeg på dette. Hva sier/gjør du når du kommer inn i klasserommet? Jeg husker da jeg selv gikk på ungdomsskolen, vi måtte alltid reise oss og hilse god dag (kun i første time). Grunnen til at jeg tenker så mye på nettopp denne problemstillingen er at førsteinntrykket er jo kjempeviktig!! (Og sikkert også fordi jeg bare er tilkallingsvikar foreløpig, så jeg har kun én sjanse, og vil gjerne gjøre det så godt jeg kan). Det er jo forskjell på om man ikke hilser, om man sier hei, halle, god dag, hei folkens osv... Anonym poster: b31055778bd06f419acfe66e64778133
RockyRose Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Eg kan ikkje hugse at vi måtte helse på ungdomskulen, det gjorde vi på barneskulen då. Einaste lærerane våre sa var "god morgon" og "finn plassane dykkar"..
agg Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 På skolen jeg jobber som vikar er kotymen at alle elevene reiser seg og hilser når timen begynner. Mens elevene står pleier jeg å la blikket gli over rommet, og få øyekontakt med flest mulig før jeg sier "god morgen" eller lignende. Det hender jeg kommer inn i litt "sløve" klasser, hvor de glemmer å reise seg - da gir jeg elevene beskjed om å reise seg. Synes dette fungerer veldig bra, oppstarten går fortere og timen begynner roligere.
Porcelain Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Dette varierer litt - på noen skoler skal alle elevene reise seg i starten av alle timer, på noen skoler skal de reise seg i 1 time om morgenen, og på noen skoler styrer man dette selv.. Spør på skolen du jobber på Selv kommer jeg stort sett inn i klasserom der elevene sitter og sløver på pcen, enten skriver jeg da på tavla "oppgave på læringsplattformen" og setter meg ned for å ta fravær, eller så stiller jeg meg foran kateteret og ser på alle elevene til de har lagt ned pc-skjermen.. Dette avhenger av om jeg skal bruke pc med en gang eller ikke. (Jobber i vgs,der alle elevene har hver sin pc). På en skole jeg var vikar på måtte elevene ut i friminuttet, da sto lærer i døra til klasserommet og hilste på hver enkelt elev i det de gikk forbi.. Så som du skjønner er praksisene veldig ulike Selv trives jeg ikke med å bruke høy stemme for å få oppmerksomheten, derfor kjører jeg en av de to ulike måtene jeg skrev over. Møter nye klasser denne uka, så kan hende jeg finner ut at det er flere ting som er lurt å gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå