AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Det er snakk om et land jeg elsker veldig høyt, og da spesielt hovedstaden i denne byen. Jeg har vært der flere ganger, og trives veldig. Det er noe spesielt som trekker meg hit og som alltid får meg til å ville reise tilbake. Dessverre kan jeg ikke snakke språket. Det er ikke et vanskelig språk for meg å lære, men for øyeblikket går jeg VG3 og har med dette ikke all verdens tid til å pugge ekstra språk. Jeg kunne godt ha tenkt meg å bosette meg her etter vgs, og studere her. Jeg er flink i engelsk, og det måtte mest sannsynlig ha blitt et engelskspråklig studium, hvert fall det første året. Jeg ville jo sikkert ha lært meg språket på ett år? Og dermed ha god nok kompetanse i språket, slik at man senere kan studere på deres språk. Dessverre kjenner jeg ikke så mange der, og jeg aner ikke hvordan jeg skal bygge meg opp et nettverk der. Spesielt fordi jeg de første månedene må snakke engelsk med alle. I dette landet er de fleste veldig gode i engelsk, så det er ikke noe problem sånn sett. Spørsmålet er om folk "gidder" å snakke engelsk med meg til enhver tid. Er det noen her som har flyttet til et land, enten hvor de ikke kjenner noen, eller hvor de ikke kan språket? Synes dere det høres ut som en dum idé? Saken er den at jeg er litt lei av Norge, er veldig eventyrlysten av meg og har lyst til å bo litt andre steder. Hadde vært fint med andres synspunkter! Holdte nesten på å glemme dette: hva med jobb når man ikke kan språket? Jeg må nesten jobbe litt ved siden av, spesielt da jeg liker å leve godt(jada, jeg vet godt at man ikke kan unne seg alt som student:P), men hvor i all verden skal jeg kunne jobbe om engelsk er alt jeg kan? Vaskejobb er uaktuelt, klesbutikk/annen butikk=avhengig av språket...samme med cafe/restaurant-bransjen, og det er begrenset hva slags jobb man får uten utdanning. Anonym poster: dfbd300a5275a1b3e43286ea53c36e10 1
Wednesday Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 det hadde hjulpet mye om du sa hvilket land det er snakk om............. 3
Jente_i_utlandet Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 (endret) Er det noen her som har flyttet til et land, enten hvor de ikke kjenner noen, eller hvor de ikke kan språket? Synes dere det høres ut som en dum idé? Saken er den at jeg er litt lei av Norge, er veldig eventyrlysten av meg og har lyst til å bo litt andre steder. Hadde vært fint med andres synspunkter! Holdte nesten på å glemme dette: hva med jobb når man ikke kan språket? Anonym poster: dfbd300a5275a1b3e43286ea53c36e10 Jeg flyttet til et land hvor jeg ikke kjente noen, og ikke kunne språket, dette er nå mange år siden og jeg bor her enda. Så klart er det litt vanskelig, men bare litt vanskelig vil jeg si. De positive fordelene (å bo i et nytt og spennende land) oppveier for det negative!! Å få jobb trenger ikke å være vanskelig, da alle land trenger mennesker som snakker engelsk (turistnæringen, hotell mm). Du kan sende meg en personlig melding hvis du føler for det. Endret 19. august 2012 av Jente_i_utlandet
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #4 Skrevet 19. august 2012 det hadde hjulpet mye om du sa hvilket land det er snakk om............. Beklager, visste ikke helt om dette var relevant eller ikke. Nederland/Amsterdam! TS Anonym poster: dfbd300a5275a1b3e43286ea53c36e10
Wednesday Skrevet 19. august 2012 #5 Skrevet 19. august 2012 Beklager, visste ikke helt om dette var relevant eller ikke. Nederland/Amsterdam! TS Anonym poster: dfbd300a5275a1b3e43286ea53c36e10 det er veldig relevant med tanke på hvor lett det vil være for deg å plukke opp språket, eller for de å snakke engelsk med deg første tiden.. jeg vet ikke så veldig mye om Nederland.. så hva enn du bestemmer deg for ønsker jeg deg lykke til!
The Kitten Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 Jeg flyttet til Frankrike uten å kunne si noenting på fransk. Det gikk helt fint, man lærer språket raskt når man er nødt til det. Jeg besøkte en kamerat i Amsterdam i fjor høst. Alle kompisene hans snakket engelsk til meg. Først trodde jeg de visste at jeg ikke snakket nederlansk, men det gjorde de ikke. For plutselig bablet de i vei på nederlandsk, og jeg skjønte jo bare deler av det.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 En venninne av meg flyttet til Nederland da hun var 18. Hun bodde ikke der i mer enn et halvt års tid, men hun elsket det. Hun jobbet bare, på et call senter der man måtte snakke engelsk. Om hun lærte språket så mye er jeg mer usikker på Men hun fikk mange venner. Anonym poster: 258480113b37c1f1d94accb731c8c988
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 For å lære språket på ett år må du virkelig gå inn for det, altså. Spesielt hvis du går et engelsk studium og får venner som heller ikke kan nederlandsk. Det finnes folk som har lært folk i flere år som ennå sliter med å studere på det språket. Jeg ville gått et langt språkkurs om sommeren, Lånekassen kan gi støtte på 16.000 kr til det hvis du skal studere på nederlandsk etterpå. I tillegg ville jeg lest masse og sett masse nyheter og fokusert masse på språket. Jeg forstår det er lett å ta et engelsk studieår fordi da får du bodd der og slikt, men faren er at du bruker for mye tid og hjernekapasitet av dagene dine på engelsk da, i og med at du jo helst vil bestå eksamener og snakke med folk og slikt. Da ville jeg heller spart opp nok penger til å bo der bare for å lære språket en stund, og så hive meg på et studie mens jeg øvde masse på språket i mens. Det gjør jeg på tysk nå, jeg føler meg ikke 100 % klar for å studere på tysk, men går 3 mnd språkkurs og bor med 5 tyskere og fokuserer bare på det, så om jeg sliter litt den første måneden skal det alltids gå etter hvert. Anonym poster: 678273038ba774476c1a4d936c85abf9
MissStiles Skrevet 20. august 2012 #9 Skrevet 20. august 2012 Jeg bodde i Bulgaria i ca 4 mnd. Kunne ikke språket. De snakker enten tysk eller engelsk i Bulgaria, så det hjalp. Men etter hvert lærte jeg veldig mye bulgarsk. Eller man skjønner mer og mer. Plukker opp litt her og der, om man vil det eller ikke. Synes det gikk fint jeg.. Kjente heller ingen der fra før.
Gjest Badabing Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Har ei venninne i Nederland jeg også. Hun har riktignok et godt språkøre, men hun lærte seg nederlandsk ganske raskt, og studerer også på det språket. Det er nok ingen umulighet om du er motivert.
Personlig12 Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Tenk på alle de som kommer til Europa/ Amerika som ikke kan et ord av språket. Analfabete og har liten eller ingen forutsetning for å lære språket. Dette har mennesker gjort i hundre tusenvis av år. Så kast deg ut i det. 1
La Luna Skrevet 20. august 2012 #12 Skrevet 20. august 2012 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Utdanninger/Tilretteleggingssemester/
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #13 Skrevet 20. august 2012 Om det er lurt å flytte til et land der du ikke kan språket? Altså, sett bort fra at det er Holland, så tja, Danmark, Sverige, Finland og Island tror jeg en hadde klart seg tålelig godt, selv om en ikke kan språket. Når det gjelder andre land så har de et språk som er veldig forskjellig fra vårt så det gjør jo ting litt mer komplisert. Særlig hvis en har tenkt å jobbe der. Anonym poster: 536fd7316bbecb0800ef6c763f2d316e
feuerstein Skrevet 20. august 2012 #14 Skrevet 20. august 2012 Nederland/nederlandsk har fordeler og ulemper: + Språket er rimelig enkelt å lære seg for noen som allerede behersker et skandinavisk språk/tysk. Afrikaans er naturlig nok også veldig likt, men da risikerer man å havne i samme hull som svensker i Norge, man lærer aldri språket 100 % fordi man kan bruke sitt morsmål og likevel bli forstått. - Nederlendere snakker utmerket engelsk samtidig som de ofte i liten grad orker å høre utlendinger radbrekke nederlandsk, så det kan være vanskelig å få dem til å holde seg til sakte og enkel nederlandsk når de vet at kommunikasjonen vil gå raskere og bedre på engelsk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå