Gjest GetOverIt Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 http://touch.vg.no/article.php?artid=10067555 Hva mener dere om å ta barna ut av skolen slik? Jeg synes det er en uting, og noe man ikke burde gjøre med mindre det er noe helt spesielt.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 En kan fint gå glipp av et år på barneskolen og ikke misse noe som helst. Man lærer ikke akkurat for mye på norsk skole. Anonym poster: b7edafb4c32f13546febd81b5c12cb1f 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 Jeg synes det er å bra at det blir satt fokus på, for det er mye ekstra-ferier ute og går. Og i motsetning til AB over, så er det slik at barna går glipp av noe (og er det mange nok barn som er borte, så setter det sitt preg på hele klassen). I tillegg liker jeg ikke signalet det gir barna: jada, skole er obligatorisk, men har vi lyst på ferie reiser vi likevel! For vår familie, vi har en større familie enn gjennomsnittet, så utgjør prisforskjellen mellom skoleferie og ikke-skoleferie fort 20-30 000 for en ikke-luksuriøs sydentur, og enda mer hvis det er snakk om juleferien. Det er klart det er surt, og det fører til at vi ikke kan reise så ofte som da barna gikk i barnehagen. Men sånn er det. Har tatt de eldste ut av skolen en gang, da de fikk en once in a lifetime sjanse til å bli med en lokalkjent slektning til Sør-Amerika i forbindelse med påsken. Det var det så mye læring i at selv læreren syntes det var en god ide å bli der litt ekstra. Men ta fri for at vi skal få en billigere ferie? Nope. Anonym poster: 7093e4d569b06116b4386ee3dcded90c 4
Snøfryd Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Jeg synes det er å bra at det blir satt fokus på, for det er mye ekstra-ferier ute og går. Og i motsetning til AB over, så er det slik at barna går glipp av noe (og er det mange nok barn som er borte, så setter det sitt preg på hele klassen). I tillegg liker jeg ikke signalet det gir barna: jada, skole er obligatorisk, men har vi lyst på ferie reiser vi likevel! For vår familie, vi har en større familie enn gjennomsnittet, så utgjør prisforskjellen mellom skoleferie og ikke-skoleferie fort 20-30 000 for en ikke-luksuriøs sydentur, og enda mer hvis det er snakk om juleferien. Det er klart det er surt, og det fører til at vi ikke kan reise så ofte som da barna gikk i barnehagen. Men sånn er det. Har tatt de eldste ut av skolen en gang, da de fikk en once in a lifetime sjanse til å bli med en lokalkjent slektning til Sør-Amerika i forbindelse med påsken. Det var det så mye læring i at selv læreren syntes det var en god ide å bli der litt ekstra. Men ta fri for at vi skal få en billigere ferie? Nope. Anonym poster: 7093e4d569b06116b4386ee3dcded90c Helt enig. Har man ikke råd til å reise i skolens ferie får man la være! om 1,5 år skal vi til Kina i påskeferien, da må vi ta ut ungene fra skolen i ca 1 uke. Vi skal besøke noen som skal bo der i 2 år og det er kun da vi kan reise dit. Liker ikke tanken på å ta ungene ut av skolen men ser på det litt som læring og at de sitter igjen med mange inntrykk og opplevelser som kan brukes i skolesammenheng. 2
Silfen Skrevet 20. august 2012 #5 Skrevet 20. august 2012 Jeg har flere ganger tatt barna ut 3-4 dager før sommerferien for å spare tusenvis. Det gjør meg ingenting. Hadde det vært et intenst læringsopplegg kunne jeg nok sett annerledes på det, men det eneste de gjør er å ha kosetimer, rydde, gå på tur, se hverandre opptre etc etc. Det er ikke skole, men svada. 7
Strixvaria Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 Det er vel forskjell på å ta ut ungene de 3-4 siste dagene før sommerferien, og å ta dem ut de 2 siste ukene f.eks.? 1
Silfen Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 Ifølge fjortisen min er de to siste ukene drepen med lite eller ingen læring, så det er jeg ikke sikker på. 3
Gjest annemor30 Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 Så har vi disse dannelsesreisene som vi vanlige dødelige også burde kunne benytte oss av?? eller er det forbeholdt kongelige? 1
Amber Skrevet 20. august 2012 #9 Skrevet 20. august 2012 Hvis barna ikke har noe problem med å henge med på skolen, og evt gjør lekser mens man er på tur, så ser jeg ikke problemet med dette. Mange har ikke muligheten til å reise i sommerferien nettopp pga pris. Om de da i løpet av barneskolen tar ut ungene en gang eller tre så synes jeg at det burde være en menneskerett faktisk. Man har godt av å oppleve andre kulturer og komme seg ut i verden, ikke bare for rekreasjon men også læring. For oss har vi ikke mulighet som familie til å reise midt i sommerferien når ungene har fri fra skolen, dette pga arbeidssituasjon til min mann. Så da synes dere at vi skal finne oss i å aldri ha en ferietur sammen? Unntaket er selvfølgelig der det taes fri støtt og stadig - det blir noe annet.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Hvis barna ikke har noe problem med å henge med på skolen, og evt gjør lekser mens man er på tur, så ser jeg ikke problemet med dette. Mange har ikke muligheten til å reise i sommerferien nettopp pga pris. Om de da i løpet av barneskolen tar ut ungene en gang eller tre så synes jeg at det burde være en menneskerett faktisk. Man har godt av å oppleve andre kulturer og komme seg ut i verden, ikke bare for rekreasjon men også læring. For oss har vi ikke mulighet som familie til å reise midt i sommerferien når ungene har fri fra skolen, dette pga arbeidssituasjon til min mann. Så da synes dere at vi skal finne oss i å aldri ha en ferietur sammen? Unntaket er selvfølgelig der det taes fri støtt og stadig - det blir noe annet. Så lenge man har valgt å la barna følge offentlig skole (man kan velge å la være), så får man også følge skoleruten. For ved at det til en stadighet er barn på ferie i skoleåret, blir det omtrent umulig å kunne planlegge gode og alternative undervisningsopplegg, da unger inn og ut av prosjekter ikke fungerer. At barna "henger med" faglig sett er intet argument. At mannen din ikke kan ta minst en uke fri i løpet av 8 uker på sommeren finner jeg merkelig, men det er et valg dere har tatt. Så får dere reise på ferie sammen i høstferien, vinterferien eller påskeferien, da. Eller dere får la være å reise som familie. Eller mannen din får skaffe seg en jobb med normale friperioder. Anonym poster: 552aee0528f85d13a5a2032538bccf04 8
Amber Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Undervisningen fortsetter da som normalt selv om et barn er ute av skolen en uke eller to? 1
Gjest Nyx Skrevet 20. august 2012 #12 Skrevet 20. august 2012 Jeg syntes det er greit å ta ut ungene innimellom jeg. Jeg sier ikke at barnet skal være masse borte, men man lærer ikke så mye nytt på 1 uke hvis man gjør alle leksene sine. Jeg husker når jeg dro på ferie til Sierra Leone når jeg var 8 år så fikk jeg 1 uke fri. Jeg kan si nå i ettertid at jeg ikke gikk glipp av noe. (Dette var på barneskolen) Ungen din sitter nok mest sannsynligvis igjen med så mange inntrykk om landet osv. at jeg tror det går greit Og jeg syntes også det er helt forståelig at foreldre som ikke har nok penger tar ut barna sine den siste uka eller de to siste ukene før sommerferien. Bare man ikke gjør det til en vane
Gjest Uanonymbruker Skrevet 20. august 2012 #13 Skrevet 20. august 2012 så lenge det bare er en sjelden gang og ungen gjør lekser og evt innleveringer så er det greit synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #14 Skrevet 20. august 2012 Nå er det vel nettopp fordi det har blitt en vane, for altfor mange familier, at dette har blitt et problem på mange skoler. Og kulturer og læring er flott, det er ingen som sier noe på det. Men så godt som alle jeg kjenner som har tatt ut ungene på mer eller mindre regelmessig basis gjør det for å dra til et hotell med badeland på Lanzarote. Da får man i det minste være ærlig og si det som det er- at man tar ungene ut av skolen fordi man vil på ferie hvert år og ikke annethvert-, framfor å unnskylde seg med at barnet lærer så mye kulturelt... Anonym poster: 7093e4d569b06116b4386ee3dcded90c 10
Gjest Nyx Skrevet 20. august 2012 #15 Skrevet 20. august 2012 Nå er det vel nettopp fordi det har blitt en vane, for altfor mange familier, at dette har blitt et problem på mange skoler. Og kulturer og læring er flott, det er ingen som sier noe på det. Men så godt som alle jeg kjenner som har tatt ut ungene på mer eller mindre regelmessig basis gjør det for å dra til et hotell med badeland på Lanzarote. Da får man i det minste være ærlig og si det som det er- at man tar ungene ut av skolen fordi man vil på ferie hvert år og ikke annethvert-, framfor å unnskylde seg med at barnet lærer så mye kulturelt... Anonym poster: 7093e4d569b06116b4386ee3dcded90c Og det er jeg enig i. Men hvis familien ikke har penger resten av året og de tar ut ungen en eller to ganger i løpet av barneskolen for å dra på charterferie så er vel det greit. Og ja, jeg vet at det er et problem. Jeg observerer dette på nært hold veldig ofte.
Ryvre Skrevet 20. august 2012 #16 Skrevet 20. august 2012 Dagene før sommerferien syns jeg er greit, men når det er snakk om skolestart så syns jeg det er en uting. Jeg har jobbet på denne skolen og opplevde ofte at barn som kom på skolen lenge etter oppstart, ofte havnet utenfor vennegjengen, foreldrene og barna gikk glipp av mye informasjon slik at vi måtte gjenta mye osv. Oppstarten er faktisk ganske viktig selv om det for mange ikke virker sånn 1
Silfen Skrevet 20. august 2012 #17 Skrevet 20. august 2012 Jeg er enig i at oppstart er langt viktigere enn de sløve dagene før sommerferien. Det samme gjelder midt i året. 2
charactouy Skrevet 20. august 2012 #18 Skrevet 20. august 2012 Det kunne ikke falt meg inn sidelengs å ta ungene ut av skolen for å ligge på stranda på Kreta i to uker - det er det faktisk ikke verdt, om så reisen var gratis. Om barnet henger godt med faglig, kan vi nok vurdere å søke om en ukes ferie et par ganger i løpet av grunnskolen, men å da legge opp reisen slik at barnet faktisk lærer noe om den kulturen vi besøker, noe om landets/verdensdelens historie, besøke historiske severdigheter/museer osv - selvfølgelig på en slik måte at barnet får med seg mer av ferien enn at "vi besøkte en masse trøtte museer". Men, som sagt, å søke ekstra ferie fra skolen for å ligge på stranda synes jeg ikke noe om.
Gjest Krykke Skrevet 20. august 2012 #19 Skrevet 20. august 2012 Jeg syns det er en uting at barna kan ta seg fri når som helst. Men er enig i at det ikke skjer mye fornuftig på skolen de siste ukene før skoleferien, men det er jo også en del sosialt som kan være viktig å få med seg. Det at barna tar seg fri gjør at lærerne får ekstra arbeid med dette. Men jeg ser også at lærerne selv også tar seg fri 2-3 uker utenom skolens ferier, dette med samme argument i pris. Skulle ikke vært lov. Syns forøvrig det er greit når det handler om reiser osv som man faktisk lærer noe av da. Men ikke typiske sydenturer! 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #20 Skrevet 20. august 2012 Undervisningen fortsetter da som normalt selv om et barn er ute av skolen en uke eller to? Det er jo nettopp det som er vanskelig. Med mindre man kun har tavleundervisning (som spesielt foreldrene syter over at er gammeldags og fryktelig uuut), så kommer det slengende unger som har vært på ferie inn i prosjekt og gruppearbeid, og man må stykke opp for at disse skal komme inn i det. for øvrig: Har man ikke råd til Sydentur i skoleferiene, så har man ikke råd. Det kan være like fine ferier på lånt hytte eller telttur. Eller hjemme, med dagsutflukter. Der min mann jobber får for øvrig ikke lærere innvilget permisjon uten lønn i undervisningstiden. De som har mulighet til å ta ut ekstra fri i undervisningsåret er de lærerne som tar på seg ekstraarbeid, som vikartimer, skolepatrulje, etc. Dette får de ta ut som avspassering, avtalt i svært god tid med skolens ledelse. I Osloskolen er de strenge på maksimum en ukes ugyldig fravær i skoleåret. Mer enn det og man risikerer å miste skoleplassen (som faktisk er en realitet på mange av de mer populære skolene, spesielt på østsiden av byen). Anonym poster: 552aee0528f85d13a5a2032538bccf04 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå