Gå til innhold

Hvor ofte må jeg trene kondisjon for å slanke meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg lurer rett og slett på hvor ofte man bør trene kondisjon for å bli smalere og strammere.

Nå jogger jeg 1-2 ganger i uka, og trener styrke rundt 4 ganger i uka. Noen ganger kombinerer jeg dette og tar både kondis og styrke på samme dag.

Målet mitt er altså det vanlige.......brenne fett, og styrke og forme musklene.

Noen som kan hjelpe meg? Jeg har trent styrke i en mnd nå, men tror som sagt kanskje det er lurt å kombinere med kondisjon også. Jeg er bare usikker på hvor ofte det bør gjøres for å få effekt.

I tillegg spiser jeg ganske så sunt, unngår drittmat, og holder meg godt under 1500 kcal pr dag. Med noen unntak offkårs.

Noen treningsguruer der ute som har noen tips å dele?? :)

Endret av Håhinglå
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke kalle meg noen treningsguru, men det høres ut som du gjør mye riktig. Men ikke stress, å gå fort ned resulterer bare i å gå like fort opp igjen.

Hvor lenge jogger du? Desto lenger du løper, jo bedre. Pulsen skal ligge et sted mellom 120 - 150 (hvis jeg husker riktig). Men det er ikke noe problem i år løpe flere ganger i uken, men du kan jo velge noe alternativt også? For eksempel hoppetau, genial cardio-trening!

Husk at musklene må hvile i 48 timer før de kan trenes hardt igjen :smilbla:

Endret av ajohan
Skrevet

Hei!

Jeg lurer rett og slett på hvor ofte man bør trene kondisjon for å bli smalere og strammere.

Nå jogger jeg 1-2 ganger i uka, og trener styrke rundt 4 ganger i uka. Noen ganger kombinerer jeg dette og tar både kondis og styrke på samme dag.

I tillegg spiser jeg ganske så sunt, unngår drittmat, og holder meg godt under 1500 kcal pr dag. Med noen unntak offkårs.

Hei!

Jeg har et opplegg som er GULL:

man: Styrke (hele kroppen)

tirs: Spurtminutt-intervaller: Løp intervaller på 1 min i maks tempo. Mellom intervallene løper du 1 min i svært rolig tempo. 8 min oppvarming +20-40 min intervaller + nedtrapping.

ons: Styrke (hele kroppen)

tors:Stigeintervaller: 1-5 - minuttersintervaller i maks tempo, deretter 1 minutt rolig løping eller rask gange. 8 min oppvarming +20 min + nedtrapping.

fre: Styrke (hele kroppen)

lør: Spurtminutter: Spurte så fort jeg kan i 10 min + yoga ved energioverskudd

søn: slappe av /evnt. gå tur.

Du må spise måltider rike på proteiner og spise litt fler kalorier enn 1500 for å klare dette.

Jeg har fulgt et opplegg som er genialt:

frokost: 60 g. brød/frokostblanding (weetabix)/havregryn, 2 dl ekstra lett melk + forbrenningscocktail (2 ss eplecidereddik, 2 ts kanel, 1/2 ts cayennepepper, vann) + 60 g frukt

mellommåltid: 10 mandler + lite beger lavfettyoghurt + 60 g frukt ELLER proteinshake + 1/2 banan om jeg har trent mellom frokost og mellommåltidet.

lunsj: 60 g. brød m/ noe sunt pålegg (Go og mager leverpostei/servelat) + minst 1 gulrot + (10 mandler om jeg ikke spiste det som mellommåltid)

mellommåltid: omelett av 3 eggehviter, 1 håndfull spinat, 3 cherrytomater, 3 sjampinjonger, mrs. Dash (saltfritt krydder),pepper, olivenolje ELLER proteinshake hvis jeg har trent etter lunsj og før middag.

Middag: 100 g. kylling/laks + olje eller 2 Go og mager wienerpølser (bare 1-2 ggr/uke) + ca 200 g salat, 1 dl quinoa.

Det er lov å kose seg innimellom, da helst med mørk sjokolade, kokosboller eller kesam m/vanilje + rosiner, kanel osv.

Utenom dette skal det drikkes ca 3 l vann og 8 dl grønn te (helst før måltidene).

Bare prøv - det funker som ei kule bare etter noen dager:D Knallbra energi og kroppen føles detoxa og ren:D

• Liker 1
Skrevet

Utenom dette skal det drikkes ca 3 l vann og 8 dl grønn te (helst før måltidene).

Bare prøv - det funker som ei kule bare etter noen dager:D Knallbra energi og kroppen føles detoxa og ren:D

Ikke for å være masete eller tantete, men vær forsiktig med å innta så mye væske. Det kan være veldig farlig å drikke for mye over lengre perioder. Dette er medregnet det du drikker under trening? Vannforgiftning: http://no.wikipedia.org/wiki/Vannforgiftning

• Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg kan ikke kalle meg noen treningsguru, men det høres ut som du gjør mye riktig. Men ikke stress, å gå fort ned resulterer bare i å gå like fort opp igjen.

Hvor lenge jogger du? Desto lenger du løper, jo bedre. Pulsen skal ligge et sted mellom 120 - 150 (hvis jeg husker riktig). Men det er ikke noe problem i år løpe flere ganger i uken, men du kan jo velge noe alternativt også? For eksempel hoppetau, genial cardio-trening!

Tusen takk for svar :)

Jeg jogger ikke mer enn 30 min hver gang. Jeg virkelig hater å jogge, synes det er dørgende kjedelig...... Men vet jo at jeg må om jeg skal ha resultater.

Ser du foreslår hoppetau. Men, hoppe i 30 min.....? Kommer jo til å dø etter 10 min i strekk :P

Bør jeg forresten investere i pulsklokke? Aner ikke hvordan pulsen min ligger an når jeg trener.

Hei!

Jeg har et opplegg som er GULL:

man: Styrke (hele kroppen)

tirs: Spurtminutt-intervaller: Løp intervaller på 1 min i maks tempo. Mellom intervallene løper du 1 min i svært rolig tempo. 8 min oppvarming +20-40 min intervaller + nedtrapping.

ons: Styrke (hele kroppen)

tors:Stigeintervaller: 1-5 - minuttersintervaller i maks tempo, deretter 1 minutt rolig løping eller rask gange. 8 min oppvarming +20 min + nedtrapping.

fre: Styrke (hele kroppen)

lør: Spurtminutter: Spurte så fort jeg kan i 10 min + yoga ved energioverskudd

søn: slappe av /evnt. gå tur.

Du må spise måltider rike på proteiner og spise litt fler kalorier enn 1500 for å klare dette.

Jeg har fulgt et opplegg som er genialt:

frokost: 60 g. brød/frokostblanding (weetabix)/havregryn, 2 dl ekstra lett melk + forbrenningscocktail (2 ss eplecidereddik, 2 ts kanel, 1/2 ts cayennepepper, vann) + 60 g frukt

mellommåltid: 10 mandler + lite beger lavfettyoghurt + 60 g frukt ELLER proteinshake + 1/2 banan om jeg har trent mellom frokost og mellommåltidet.

lunsj: 60 g. brød m/ noe sunt pålegg (Go og mager leverpostei/servelat) + minst 1 gulrot + (10 mandler om jeg ikke spiste det som mellommåltid)

mellommåltid: omelett av 3 eggehviter, 1 håndfull spinat, 3 cherrytomater, 3 sjampinjonger, mrs. Dash (saltfritt krydder),pepper, olivenolje ELLER proteinshake hvis jeg har trent etter lunsj og før middag.

Middag: 100 g. kylling/laks + olje eller 2 Go og mager wienerpølser (bare 1-2 ggr/uke) + ca 200 g salat, 1 dl quinoa.

Det er lov å kose seg innimellom, da helst med mørk sjokolade, kokosboller eller kesam m/vanilje + rosiner, kanel osv.

Trening 6 dager i uken høres litt heftig ut. Kan holde ut en stund ja, men tror fort jeg faller av lasset. Prøver å finne en rutine jeg kan holde ut nå utover høsten, og som jeg vil ha tid til da jeg skal ta opp fag, jobbe og studere i tillegg.

Men 8dl te hver dag, det er jo veldig mye...? Eller? Er såvidt jeg greier å drikke en liter vann om dagen.

Nei, jeg må nok bare skjerpe meg. Jeg har et barn da, og gubben er mye borte og jobber, så jeg kan ikke jogge så ofte når han er vekke. Men kanskje finne en måte å trene kondis på hjemme i stua.

:)

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg jogger ikke mer enn 30 min hver gang. Er egentlig ikke så glad i jogging, blir så lei.

Men hoppetau sier du? 30 ,min? Kommer til å dø lenge før den tid.....herregud :P

Bør jeg investere i en pulsklokke kanskje? Jeg aner jo ikke hvordan pulsen min ligger an når jeg trener.

Skrevet

Slankere blir du av kaloriunderskuddet. Strammere blir du av trening. Finn en treningsform du liker. Jeg er selv joggefan og løper 4-5 mil i uka samt et par yogatimer i uka. Sammen med sunt kosthold har jeg fått lav fettprosent, men beholdt muskelmasse og er stram og definert.

Skrevet

Ikke for å være masete eller tantete, men vær forsiktig med å innta så mye væske. Det kan være veldig farlig å drikke for mye over lengre perioder. Dette er medregnet det du drikker under trening? Vannforgiftning: http://no.wikipedia....Vannforgiftning

Det er jeg klar over, men nyrene kan skille ut ca 1 l/time, så det skal ganske mye til før du dør av det, men en enkel regel er at om urinen er gul, så drikk mer:) Jeg skulle presisert at jeg drikker jevnt over hele dagen, for uten til måltider og ved trening.

Oh! En annen ting jeg også må si, er jo selvfølgelig at maten inneholder vann, og spiser man mye suppe må man f.eks. være litt mer obs.

Lykke til:D

Skrevet

Men 8dl te hver dag, det er jo veldig mye...? Eller? Er såvidt jeg greier å drikke en liter vann om dagen.

Det er den anbefalte mengden GRØNN te en skal drikke hver dag:) Det er bare GRØNN det er snakk om - meget så viktig:)

Skrevet

Bør jeg investere i en pulsklokke kanskje? Jeg aner jo ikke hvordan pulsen min ligger an når jeg trener.

Å trene uten pulsklokke blir litt som å skyte i blinde. Det er ok hvis målet bare er å komme seg litt i form, men for de engasjerte er pulsklokke et must.

Skrevet

Trening 6 dager i uken høres litt heftig ut. Kan holde ut en stund ja, men tror fort jeg faller av lasset.

Men kanskje finne en måte å trene kondis på hjemme i stua.

Hjemmetrening er vel så bra. Mtp. kondis er det lettere utendørs, med mindre du har god plass. http://www.youtube.com/user/toneitupcom?feature=results_main ("Tone It Up") og "Biggest Loser" spillet til Wii er flotte alternativer til styrketrening, som også går kjapt:) Det beste er om du får til 2*30 min helkroppsstyrke, 2*30 min cardio og 1 annerledes ting (fotball, yoga osv) /uke. LYKKE TIL :tommelopp:

Skrevet

Jeg er ingen treningsguru eller -fanatiker, men minimum 30 min med høy puls annen hverdag. Alt fra rask gåing til spinning eller jogging

Skrevet

Det er jeg klar over, men nyrene kan skille ut ca 1 l/time, så det skal ganske mye til før du dør av det, men en enkel regel er at om urinen er gul, så drikk mer:) Jeg skulle presisert at jeg drikker jevnt over hele dagen, for uten til måltider og ved trening.

Oh! En annen ting jeg også må si, er jo selvfølgelig at maten inneholder vann, og spiser man mye suppe må man f.eks. være litt mer obs.

Lykke til:D

Spiser man suppe får man gjerne i seg en del salter i samme slengen også, som er med å binder væsken i kroppen. Drikker man så mye som du gjør, kan man risikere å få en del mangelsykdommer. Ta kontakt med lege om du opplever å få mye vondt i hodet eller brystet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du har et veldig fornuftig opplegg og trener ganske mye allerede. Mitt tips er at du fortsetter slik og heller legger inn ekstra trening spontant på dager hvor du føler at du har lyst og har overskudd til det.

Du trener mer enn nok til å komme i bra form og gå ned i fettprosent (ikke se på vekten ettersom du bygger muskler), så kostholdet vil være avgjørende for din fremgang. Hva legger du egentlig i ganske så sunt kosthold?

Skrevet

Jeg jogger ikke mer enn 30 min hver gang. Er egentlig ikke så glad i jogging, blir så lei.

Men hoppetau sier du? 30 ,min? Kommer til å dø lenge før den tid.....herregud :P

Det kommer ann på hva slags teknikker man bruker når man hopper, mulighetene er mange. Man kan for eksempel hoppe i 5 min - x situps - x pushups - 5 min hoppetau osv.

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article711961.ece

Du burde sjekke ut youtube også :)

Ja, pulsklokke er gull verdt når man driver med cardio!

Gjest Vena Cava
Skrevet (endret)

Hjemmetrening er vel så bra. Mtp. kondis er det lettere utendørs, med mindre du har god plass. http://www.youtube.com/user/toneitupcom?feature=results_main ("Tone It Up") og "Biggest Loser" spillet til Wii er flotte alternativer til styrketrening, som også går kjapt:) Det beste er om du får til 2*30 min helkroppsstyrke, 2*30 min cardio og 1 annerledes ting (fotball, yoga osv) /uke. LYKKE TIL :tommelopp:

I

Jeg synes det høres ut som om du har et veldig fornuftig opplegg og trener ganske mye allerede. Mitt tips er at du fortsetter slik og heller legger inn ekstra trening spontant på dager hvor du føler at du har lyst og har overskudd til det.

Du trener mer enn nok til å komme i bra form og gå ned i fettprosent (ikke se på vekten ettersom du bygger muskler), så kostholdet vil være avgjørende for din fremgang. Hva legger du egentlig i ganske så sunt kosthold?

Jeg bruker YouTube både titt og ofte. Spesielt når jeg skal trene styrke. Bruker å trene etter jillian Michaels og pauline Nordin sin butt bible. Og syns de funker gull. Det er bare denne kondisjonstreningen som er litt vanskelig, da jeg syns der er dørgende kjedelig.....

Men bil det være nok å trene kondis 2 ganger i uka , eller bør jeg gjøre det oftere?

Er ganske så sunt kosthold betyr at jeg spiser sunn mat, men er ikke fanatisk. Tillater meg en dag i uka hvor jeg kan kose meg med pizza, en god biff eller godis. Men ellers i uka lager jeg maten selv, og lager litt sunnere versjoner av maten jeg lagde før. Eg spiser mye grønnsaker, er nøye på at det jeg spiser ikke er alt for kalori rikt. Spiser frukt når jeg kommer på det, dropper mye fet saus osv.

Endret av Håhinglå
Skrevet

Nok i forhold til hva? Hvor mange kilo er det du skal ned egentlig? Du vil gå ned i vekt med det du gjør nå om du spiser riktig og har et realistisk syn på hvor raskt du skal gå ned.

Jeg synes det virker som om du trener mye allerede, så det er bedre at du justerer kostholdet for vektnedgang og heller legger inn ekstra kondisjon når du føler for det. Man kan risikere å bli overtrent av for mye trening, så om du har nettop begynt er det mer fornuftig å øke treningsmengden på sikt og lære deg å lytte til hva kroppen sier deg. Da vet du selv hva kroppen din tåler. Det er mange som begynner med overambisiøse program hvor de skal trene 8 dager i uken og så greier de ikke å holde seg til det og sprekker totalt.

Du kan trene 7 dager i uken, men det er avhengig av intensiteten på treningen. Det er stor forskjell på krevende intervalltrening og moderat aktivitet på en ergometersykkel i 30 minutt samtidig som du leser avisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...